نگاهی به کتاب «رقص منور» خاطرات مستند سرباز وظیفه «بهروز نیک بین» از جنگ زندگی در بستر مرگ
یادداشتی بر «طنین کومه باران» سرودهی احمد خویشتندار لنگرودی؛ ترانه از در و دیوار خانه میبارد
نگاهی به «آهو» داستان عاشقانهی هادی غلامدوست آنکس که نه آدمیست، گرگ است*
شیوهنامهی پیشنهادیِ الفبا و گیلکی نویسیِ «سر خط» و چند نکته
بدون شک زبان گیلکی وقتی میتواند بالندگیِ مناسب خود را داشته باشد که در حوزهی نوشتار یا در نظام نوشتاری، خط، آن ساختار مناسب خود را به دست آورد تا مشکلات نوشتاری و خوانداریاش رو به کاستی نهد.
خواننده گمگشتهی خود را بازمییابد
روایت داستان، روایت گمگشتگی است و من خواننده در پایان انگار خود گمگشته را باز مییابم که منتظرش نبودم. چرا که به اندیشهی سوال برانگیزم خدشه میزند و ذهنم را به جان مایهی دیگر میکشاند که دیگر جنگل نیست.
نقطه، سرِ خط
تا کنون تلاشهای بسیاری در جهت ایجاد یک دبیرهی استاندارد صورت گرفته است که پیشنهادهی «سرخط» نیز، علیرغم نام نه چندان دلپذیرش، یکی از آنهاست. بیگمان تا این پیشنهاده منتشر نشود، نمیتوان در موردش نظر قطعی و صائبی داد.
مهمانی مهماننوازان
اين گفتهی هرمان هسه كه نقش نويسنده را همواره و بيش از هر چيز در پاسداشت گذشتهها با واژگان و نوسازي يادبودها با كلام و توصيف مهرآميز آنها دانسته است؛ در داستانهاي گردآوري شده در شبنشيني با شيطان آشكارتر از هر كتاب ديگري پيش روي ما قرار گرفته است.
فارق درست است یا فارغ؟
یک خانم بعد از فارغ شدن در جشن فارغالتحصیلی شرکت کرده است و ز غوغای جهان فارغ دارد به کودکش نگاه میکند.