نمایندگان از دامنه‌ی کوه شروع کنند
نمایندگان از دامنه‌ی کوه شروع کنند
توجه داشته باشیم که همه‌ی ارکان کشور در تعریفی ساده نمی‌توانند جدا از یکدیگر باشند، یعنی طبق قانون از ولی‌فقیه تا رییس‌جمهور و سران دو قوه‌ی دیگر در راستای سیاست کلی نظام حرکت می‌کنند.

افشین معشوری

افشین معشوری
پیش‌فرضی در پژوهش‌های اجتماعی وجود دارد که برای بررسی، شناخت و حل مسئله‌ی مورد پژوهش، مسائل را به ابعاد کوچک‌تر تقسیم می‌کنند و با بررسی سوژه‌های خرد، به نتیجه می‌رسند و در نهایت پس از جمع‌بندی نتایج خُرد، دریافت کلان‌شان را به کار می‌بندند و نتیجه می‌گیرند؛ چیزی که این روزها در میان تصمیم‌گیران و مسئولان کم‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد.

توجه داشته باشیم که همه‌ی ارکان کشور در تعریفی ساده نمی‌توانند جدا از یکدیگر باشند، یعنی طبق قانون از ولی‌فقیه تا رییس‌جمهور و سران دو قوه‌ی دیگر در راستای سیاست کلی نظام حرکت می‌کنند و اگر مثلا وزیرامورخارجه در مذاکرات خارجی پای برگه‌یی را امضا می‌کند، نمی‌تواند بدون کسب موافقت رهبر و رییس‌جمهور که مقامات بالادست او محسوب می‌شوند؛ بوده باشد، که اگر چنین بود؛ سنگ روی سنگ بند نمی‌شد.

آن‌چه باعث نگارش این یادداشت است، برخورد نامهربانانه‌ی نمایندگان پرشمار مجلس در سخنرانی محمدجواد ظریف در مجلس شورای اسلامی است. در این جلسه برخی نمایندگان که صدای‌شان از تلویزیون نیز به‌وضوح قابل شنیدن بود؛ چنان به ظریف تاختند که با همه‌ی صبوری وزیرخارجه، مشخص بود وی به شدت عصبانی است و جملاتی که بر زبان آورد، موید همین موضوع است.

نمایندگان مردم در مجلس البته حق دارند و جزو وظایف نمایندگی‌شان است که از منافع شهروندان ایرانی و موکلان‌شان دفاع کنند؛ اما این‌که در نخستین روزهای حضور اغلب نمایندگان کنونی در مجلس، ناگهان به موضوعی ورود کنند که یک بحث کلی است و مطابق آن‌چه در ابتدای همین یادداشت آمد موضوعی کلان به شمار می‌آید عجیب به نظر می‌رسد، چه همه می‌دانیم «جا به‌جا کردن یک کوه از سنگ‌ریزه‌های دامنه‌ی همان کوه آغاز می‌شود.» که این‌جا همان حل مسائل خُرد ابتدای همین یادداشت است.

هم‌اکنون در شرایطی که معیشت بسیاری از شهروندان ایرانی با مرارت بسیاری همراه است؛ خوب است بهارستان‌نشینان از موضوعات خرد و دست پایین جامعه آغاز کنند تا پس از جمع‌بندی، موضوعات بزرگ‌تر نیز به سامان برسد. موضوعاتی مانند اشتغال، اعتیاد، هم‌سان‌سازی حقوق، خدمات درمانی و… که امروزه بسیاری از شهروندان با آن‌ها کلنجار می‌روند.

  • نویسنده : افشین معشوری
  • منبع خبر : دوهفته نامه خردورز 20 تیر 98