هنر درمانی در سرطان پستان
هنر درمانی در سرطان پستان
هنر، چه در قالب مشاهده‌ی یک اثر هنری و چه در هنگام خلق و ایجاد یک اثر، می‌تواند اثرات شفابخشی داشته باشد.

شقایق هاشمی شکفته

تیترما- شقایق هاشمی شکفته */ سرطان پستان یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان زنان جهان به حساب می‌آید. نکته‌ی مثبت و امیدوار کننده این است که با تشخیص به موقع این سرطان در مراحل اولیه و دریافت درمان مناسب، شانس بهبودی بیمار بسیار افزایش می‌یابد.

پس، آگاهی از علایم سرطان پستان و هم‌چنین انجام غربال‌گری، از مهم‌ترین راهکارهای کنترل این بیماری است.

به دلیل اهمیت تشخیص زودهنگام سرطان پستان، تیم‌های تخصصی، پزشکان و انجمن‌های مردم‌نهاد، وارد میدان شدند تا با افزایش آگاهی و اطلاع‌رسانی، به تشخیص به موقع و کاهش آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از این بیماری، کمک کنند.

در این راستا بود که نماد «روبان صورتی» که ابتکار خانم «شارلوت هیلی» بود، هر روز بیش‌تر در جهان معرفی می‌گردد.

«روبان صورتی» رسالت‌اش، اطلاع‌رسانی در مورد سرطان پستان است. هم برای افرادی که دوره‌ی درمان را طی می‌کنند و هم برای اعضای خانواده و اطرافیان که در این زمان دشوار، با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

تفکرات منفی در مورد دلایل ظهور و بروز بیماری، پرسش‌های ذهنی در مورد چرایی و چگونگی زندگی ، فرسایش عاطفی به دلیل نگرانی، ترس، اضطراب و احساس عدم کفایت و مفید بودن در این شرایط و هزاران هزار مورد دیگر باعث می‌شود تا سیستم ایمنی بدن در این افراد، ضعیف‌تر شده و هم‌چنین افسردگی افزایش یابد.

«هنر درمانی» به عنوان یک طب مکمل، در کنار این عزیزان قرار می‌گیرد تا خون تازه‌یی سرشار از امید و مثبت اندیشی را به رگ‌های‌شان تزریق کند.

هنر درمانی می‌تواند در کاهش علایم مرتبط با درد و اضطراب، در بیماران سرطانی، موثر باشد.

هنر، چه در قالب مشاهده‌ی یک اثر هنری و چه در هنگام خلق و ایجاد یک اثر، می‌تواند اثرات شفابخشی داشته باشد.

نقاشی، طراحی، سفال‌گری، موسیقی، تئاتر، عکاسی، مجسمه‌سازی، کلاژ، آشپزی و… از شاخه‌های هنردرمانی محسوب می‌شوند که با استفاده از آن‌ها می‌توانیم درونیات‌مان را عینی کنیم.

بیمارانی که حوصله‌ی حرف‌زدن و گفت‌وگو را ندارند، با به کار بردن تکنیک‌های هنردرمانی، به بیان خود، بدون نیاز به کلام می‌پردازند.

هنر درمانی، ابزاری قدرت‌مند برای التیام جسم و ذهن بیمار و نیز بهبود عملکردهای شناختی و ادراکی اوست.

به کارگیری هنر، باعث افزایش مثبت‌اندیشی، احساس کنترل بر زندگی، بهبود سلامت روانی، بهبود کیفیت زندگی، احساس مفید بودن در شرایط سخت، تقویت مهارت‌های بین‌فردی، توسعه‌ی مهارت‌های ریز حرکتی، افزایش ذهن آگاهی، ایجاد انگیزه‌ی بیش‌تر برای درمان و تسلیم نشدن در برابر بیماری می‌شود.

در این راه البته، به همراهی هنردرمان‌گرانی با تجربه نیاز است، چرا که تکنیک‌ها با توجه به شرایط هر فرد، طراحی می‌شود.

پشتیبانی گروهی و همراهی خانواده و دوستان فرد بیمار، به همراه تمرینات معنوی، تاثیر به‌سزایی در هموار شدن مسیر درمان دارد.

امید است با طراحی فضاهایی برای انجام کارهای هنری در مراکز درمانی، نقش و رنگ و موسیقی را به مسیر درمان اضافه کنیم.

دنیای رنگی و شاد، دردهای‌مان را کاهش می‌دهد و لبخند را روی لب‌های‌مان دوباره نقاشی می‌کند.

* کارشناس ارشد روانشناسی و هنردرمان‌گر

  • نویسنده : شقایق هاشمی شکفته
  • منبع خبر : اختصاصی