نگاهی به کتاب «رقص منور» خاطرات مستند سرباز وظیفه «بهروز نیک بین» از جنگ زندگی در بستر مرگ
یادداشتی بر «طنین کومه باران» سرودهی احمد خویشتندار لنگرودی؛ ترانه از در و دیوار خانه میبارد
نگاهی به «آهو» داستان عاشقانهی هادی غلامدوست آنکس که نه آدمیست، گرگ است*
«فرهنگ مردم افشار» مجموعهیی ارزشمند
غلام دوست، پیش از این افسانههای افشار را در کتابی گردآوری کرده بود و نیز افسانههای گیلان را در مجموعهیی دیگر و هر کدام را چاپ و منتشر نموده بود. بررسی و مطالعهی این مجموعهها، تشابهات و یگانگیهای چندی را برای خوانندهی تیز بین آشکار میکرد که در میان افسانهها و قصّه های اقوام مختلف موجود بود.
دلم برای شهر کودکیام تنگ میشد
اتوبوس تهران- رشت هر چه به رشت نزدیکتر می شد، دلتنگی من برای رشت شدت میگرفت. به روزهایی که به اجبار شرایط از این شهر دور بودهام، فکر میکردم. همین حس را همه روزهایی که در خیابانهای پایتخت راه میرفتم نیز داشتم، جای خالی رشت و دوری ازخانه...
یک گام به پیش، دوگام به پس*
خط و زبان، فقط به پاسبان نیاز ندارد، در کنار آن نیاز به خلاقیتی دارد که مهندسی زبان و خط را بطلبد و اگر به جز این باشد؛ مطمئنا همان طور نخواهد بود که تاکنون بوده است، بلکه بدتر از آن نیز خواهد شد.
شعر، پژوهش، سینما و تئاتر
شعر او محملی برای رسیدن به شعر آینده بود. او پس از «قصیده لبخند چاکچاک» چندسالی وقت میخواست تا سال ۱۳۷۹ مجموعه شعر «نتهایی برای بلبل چوبی» را منتشر کند. این کتاب شمس هم، مجموعهای موفق بود که در آن دوره، تأثیری مشخص بر روند شعر دوران خود داشت.
این زبونیست، پافشاری نیست
مضامین مشترک بین شعرا فراوان است. گاهی یک مضمون را پرورش میدهند، به اصطلاح شاخ و برگ بیشتری بر آن میافزایند، مانند داستان خسرو شیرین و اسکندرکه قبل از نظامی، فردوسی به گونهی مختصر مورد توجه قرار داده؛ اما نظامی با شاخ و برگ بیشتری آن را پروراندهاست.