موقعیت‌سوزی بلای جان سپاهان ِ نویدکیاشد
موقعیت‌سوزی بلای جان سپاهان ِ نویدکیاشد
شکست دادن الدحیل ابدا کار غیرممکنی نیست به شرط آن که اشتباهات فردی را به پایان برسانیم و موقعیت سوزی را کنار بگذاریم.

به گزارش تیترما در حالی که هنوز دو دیدار دیگر از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا باقی مانده، کار زردپوشان ایران در گروه D رقابت‌ها گره خورده است. فرصت را مغتنم دانستیم تا با «احمد جمشیدیان» ستاره روزهای نه چندان دور اصفهان گفت‌وگو  و شانس صعود سپاهان را بررسی کنیم.

آقای جمشیدیان؛ عملکرد سپاهان را در لیگ قهرمانان آسیا چطور ارزیابی می‌کنید؟

عملکرد سپاهان را می‌توانیم در دو فاکتور مختلف بررسی کنیم. نخست کیفیتِ فوتبال و دوم نتیجه.

فوتبالی که تاکنون سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا ارائه داده، همانند لیگ برتر کیفیت خوبی داشته است. سپاهان به‌جز دیدار رفت مقابل التعاون که ده نفره بود و سه بر صفر مغلوب حریف عربستانی شد، در هیچ دیدار دیگری بازنده مطلق نبوده است. اتفاقا آن‌ها حاکم و مالک میدان بوده اند و موقعیت های بیشتری نسبت به حریفان داشته اند. اما متاسفانه نتوانستند از این برتری استفاده کنند و در کسب نتیجه ناموفق بودند.

فکر می‌کنید چه عواملی باعث شد علی رغم کیفیت قابل قبول، نتیجه لازم کسب نشود؟

سپاهان در این رقابت‌ها نیز همانند لیگ برتر، در خط دفاعی دچار اشتباهات فردی می‌شود و به راحتی گل می‌خورد. در واقع می‌توان گفت که سپاهان سخت گیرانه بازی نمی‌کند. در فاز هجومی هم علی رغم اینکه خوب موقعیت سازی می‌کنند اما باز قدرت تمام کنندگی لازم را ندارند و با چاشنی بی دقتی، موقعیت‌ها را یک به یک از دست می‌دهند. این دو عامل موجب شده است که سپاهان تیم خوبی باشد که نتیجه خوبی نمی‌گیرد.

 به نظر شما هجومی بودن نمایش سپاهان چقدر در شکننده بودن خط دفاعی اش نقش داشته است؟

پرواضح است که سپاهان در فاز تدافعی و در ساختاری که ارائه می‌دهد ضعف دارد. به اعتقادم این نواقص نمی‌تواند صرفا به جهت نمایش هجومی باشد.

سپاهان در هر بازی مشکلات خط دفاعی اش را تکرار می‌کند. شما گل هایی را که از التعاون، الدحیل و یا حتی از پاختاکور دریافت کرده است با هم مقایسه کنید. همه به یک سبک و سیاق بوده است. این یک پیام مهم دارد و آن این است که سپاهان در ساختار خطدفاعی دچار مشکل است و تا زمانی که آن ها را ترمیم نکند، شرایط به همین منوال خواهد بود.

با همه این تفاسیر چقدر برای صعود زردپوشان ایران، شانس قائلید؟

متاسفانه شانس زردپوشان کم شده است اما برای زنده نگهداشتن امیدها باید در هر دو دیدار پیروز شوند و منتظر سایر نتایج بمانند. حتی چهار امتیاز هم راه چاره نخواهد بود.

امیدوار هستم که سپاهان از آخرین تیرش به خوبی استفاده کند.

فکر می‌کنید سپاهان بتواند الدحیل را نیز شکست دهد؟

بله حتما. بازی اول سپاهان و الدحیل به ما نشان داد تیم نویدکیا توانایی شکست الدحیل را هم دارد. پیش از آنکه قطری ها تک گل برتری را بزنند، سپاهان چند موقعیت خوب گلزنی داشت. اگر یکی از آن سه تک به تک گل می‌شد، شرایط فرق می‌کرد. پس شکست دادن الدحیل ابدا کار غیرممکنی نیست به شرط آن که اشتباهات فردی را به پایان برسانیم و موقعیت سوزی را کنار بگذاریم.

به نظر شما حذف از آسیا ممکن است زنگ آغاز تغییرات را هم برای کادر فنی این تیم به صدا درآورد؟

تصور می‌کنم این آخرین شانس های محرم برای اثبات خودش است. سپاهانِ نویدکیا، علی رغم کیفیت قابل قبولی که ارائه می‌دهد درنتیجه گیری با بحران مواجه است. اگر خدای ناکرده، سپاهان از این رقابت ها هم حذف شود، به واقع محرم ششمین جام را از دست داده است و هیچ بعید نیست تحرکاتی میان مدیران این تیم آغاز شود.

کمی درباره بازیکنان سپاهان صحبت کنیم. عملکرد شهریار مغانلو را چطور دیدید؟ او در ابتدای فصل کم فروغ بود و حالا در قامت یک ستاره ظاهر شده است.

سپاهان وقتی اقدام به جذب مغانلو کرد سجاد شهباززاده ای را داشت که عنوان آقای گلی رقابت ها را یدک می‌کشید. همین موضوع موجب شد که محرم تصمیم بگیرد در ابتدای فصل، شهریار و سجاد را به صورت چرخشی بعنوان مهاجم هدف به کار گیرد و یا بعضا یکی از آن دو را روی نیمکت بنشاند.

اما هر چه به پایان فصل نزدیک شدیم شهریار بیش از پیش خودش را ثابت کرد. به هرحال شهریار بازیکن داخل محوطه است و باید در آن منطقه صاحب توپ شود. او در موقعیت یک در مقابل یک به خوبی از قدرت بدنی اش استفاده می‌کند.

یکی از عوامل دیگری که موجب شد در ابتدای فصل، شهریار با درخشش فاصله بگیرد عدم تطبیق پذیری سریع او در انتقال از پرسپولیس به سپاهان بود. به هر حال این دو تیم با دو شیوه کاملا متفاوت بازی می‌کنند.

در یک برهه ای هم خود سپاهان دچار رکود شد و به تبع آن، بازیکنان فرصت درخشش نداشتند.

اما با شروع نیم فصل دوم، مغانلو چهره دیگری از خودش را به نمایش گذاشت و من امیدوار هستم در این دو بازی هم بدرخشد و عصای دست سپاهان شود. تا این نماینده خوب کشورمان مجوز صعود به مرحله بعد را کسب نماید.

خبرنگار: تینا نجفی

  • منبع خبر : اختصاصی