شکست به موقع آبی‌پوشان تهران
شکست به موقع آبی‌پوشان تهران
استقلال؛ کند، تنبل و بی‌برنامه بود. تماشاگر استقلال باید خوش‌حال باشد که این باخت در هفته‌ی اول حادث شد.

تیترما- افشین معشوری/ استقلال تهران که در فاصله‌ی بین دو لیگ ۲۱ و ۲۲ فوتبال ایران با صرف هزینه‌ی فراوان ساپینتوی پرتغالی و یک دوجین بازیکن ایرانی از تیم‌های خارجی و ایرانی جذب کرده است، در نخستین گام لیگ برتر دو بر صفر در تهران مقابل سپاهان اصفهان مغلوب شد. در ادامه یادداشت ورزشی سردبیر تیترما را می‌خوانید:

استقلال 0 سپاهان 2

یک: وقتی تیمی در نخستین بازی لیگ دو بر صفر می‌بازد؛ هیچ توجیهی وجود ندارد.

دو: ساپینتو؛ عصبی، سردرگم و بی‌برنامه! اما هفته‌ی اول معیار خوبی برای قضاوت نیست. اگر دانش مربی پرتغالی این است، پس حق با مجید جلالی است که امیر قلعه‌نویی و علی دایی را به مربیان خارجی ترجیح می‌دهد.

سه: بیژن حیدری! همون همیشگی، لبخندهای مکش مرگ ما، پر سوت و پر اشتباه، از همه‌ی صحنه‌ها که بگذریم، سر خوردن مظاهری پشت هحده سپاهان و اعلام خطا و هم‌چنین پنالتی روی آرمان رمضانی را به قول خداداد عزیزی از کره‌ی ماه هم می‌شد دید.

چهار: سپاهان؛ بهتر و منطقی‌تر از سال پیش، اما این نتیجه بیش‌تر از این‌که نشان‌دهنده‌ی قدرت سپاهان باشد، ضعف ارنج استقلال را نشان می‌دهد.

پنج: استقلال؛ کند، تنبل و بی‌برنامه بود. تماشاگر استقلال باید خوش‌حال باشد که این باخت در هفته‌ی اول حادث شد. فوتبال یعنی برد و باخت، آن مرد که نمی‌باخت (به هر دلیل) رفته است.

شش: خسرو حیدری؛ به‌نظر می‌رسد نتوانسته است فضای کار در استقلال و لیگ ایران را به ساپینتو انتقال دهد. به‌طور کلی خسرو به دلیل حجب و حیای ذاتی (حتی در صورت داشتن علم مربیگری) گزینه‌ی خوبی برای دستیاری مربی پرتغالی نیست.

هفت: اعتقاد شخصی‌ام این است که از دروازه‌بان کاپیتان خوبی درنمی‌آید. تعداد کمی دروازه‌بان-کاپیتان موفق در دنیا بوده‌اند و در ایران هم بسیار کم‌تر، استقلال باید بتواند یک کاپیتان که لیدری تیم را توی زمین به دست بگیرد، دست‌وپا کند. سابقه دست‌آویز مندرسی برای کاپیتانی یک تیم است.

هشت: استقلال می‌تواند قهرمان بشود؟

پاسخ: چرا که نه، من معتقدم این شکست علی‌رغم این‌که به موقع بود، حاصل چند آسیب‌دیدگی، محرومیت (مرادمند)، برخوردهای بیرون‌زمین (سازمان لیگ و تلویزیون) و تمرکز آجرلو برای خریدهای بیش‌تر هم بود.

نه: مهدی قایدی؛ بازیکنی به قواره‌ی قایدی حتما به کار هر مربی‌یی خواهد آمد؛ اما کدام قایدی؟ با ستاره یا بی‌ستاره؟! آن‌چه قایدی در دبی بود به‌تنهایی برای فرسایش اعصاب یک تیم کافی است.

ده: پیش‌بینی؛ اگر ساپینتو در پنج هفته‌ی اول نتواند نتیجه‌ی لازم را بگیرد؛ بهتر است غزل خداحافظی را بخواند. ما نه VAR داریم و نه اعصاب کل‌کل با بی‌سوادهایی که هر روز از لای آیین‌نامه‌های داوری فیفا آیه‌های تازه کشف می‌کنند.

.
بیست‌ویکم مرداد ۱۴۰۱

  • نویسنده : افشین معشوری