هنر درمانی در بحران کرونا
هنر درمانی در بحران کرونا
با انتشار ویروس کرونا و اعمال قرنطینه، زندگی همه‌ی افراد دچار تغییراتی شده که سازگاری با شرایط جدید، چالش‌هایی برای ما ایجاد کرده است. انسان اجتماعی باید زندگی در چهارچوب خانه و دوری از دوستان را تجربه می‎کرد. برنامه‌ریزی برای سرگرم کردن کودکان در روزهای قرنطینه، سپری کردن ساعت‌های زیاد در کنار اعضای خانواده،کاهش درآمد و... سخت به‌نظر می‌رسد.


شقایق هاشمی شکفته
کارشناس ارشد روانشناسی و هنر درمانگر

انسان‌ها از دیرباز تاکنون با چالش‌ها و حوادثی غیرقابل پیش‌بینی مواجه بوده‌اند و‌ طی چندماه گذشته بحرانی فراگیر به وسعت جهان، انسان‌ها را دچار تغییراتی ناخواسته کرده است.

با انتشار ویروس کرونا و اعمال قرنطینه، زندگی همه‌ی افراد دچار تغییراتی شده که سازگاری با شرایط جدید، چالش‌هایی برای ما ایجاد کرده است. انسان اجتماعی باید زندگی در چهارچوب خانه و دوری از دوستان را تجربه می‎کرد. برنامه‌ریزی برای سرگرم کردن کودکان در روزهای قرنطینه، سپری کردن ساعت‌های زیاد در کنار اعضای خانواده،کاهش درآمد و… سخت به‌نظر می‌رسد.

هنر از دیر باز همراه آدمی بوده است و همیشه از هنر به عنوان راهی برای بیان، ارتباط و بهبود یافتن استفاده کرده است و در روزهایی افزایش تاب‌آوری اهمیت بسیاری دارد؛ به یاری طلبیدن هنر و هنردرمانی از شیوه‌های موثر برای عبور از این بحران است که باعث افزایش تاب‌آوری می‌شود و تاثیرات مثبت و مطلوب خود را به خوبی نشان داده است.

هنر یک علم است و موسیقی، نقاشی، سفال، نمایش و حتی آشپزی علاوه بر داشتن جذابیت، در کاهش اضطراب و افسردگی، افزایش خلاقیت ‌‌و بالا بردن سطح رضایت‌مندی تاثیر دارد.

تلاش ما اهل هنر در روزهای کرونا بر این بوده که توجه خانواده‌ها را به هنر و تاثیرات مثبت‌اش جلب کنیم. انجام کارهای هنری گروهی در خانواده علاوه بر تخلیه‌ی هیجانی، باعث تحکیم روابط شده و سبب می‌شود لحظه‌ها را در کنار هم به شادی سپری کنیم تا از بودن کنار هم خسته نشویم.

خلق اثر هنری، چه اجرای یک تئاتر خانوادگی یا اجرای یک قطعه موسیقی باشد و یا تهیه‌ی یک غذای خوشمزه و خوشرنگ با تزیینات ویژه، حس رضایت‌مندی و توان‌مند بودن را به انسان می‌دهد. افزایش عزت نفس و خود رضایت‌مندی در این روزها بسیار مورد توجه و تاکید است. استفاده از ابزارهای هنری و به‌کار بستن تکنیک‌های هنر درمانی باعث تخفیف در آسیب‌های روحی افراد در این ایام می‌شود ‌و بالطبع بعد از اتمام این دوران، بازیابی و بازگشت به روال گذشته سهل و آسان‌تر خواهد بود.

اشتراک گذاری کارهای هنری از طریق دنیای مجازی باعث پیوند ما با دوستان و آشنایان خواهد بود و با این امکان خود را در غار تنهایی محبوس نخواهیم دید.

یادگیری یک مهارت هنری می‌تواند یک اتفاق دل انگیز در روزهای تکراری و شاید خسته کننده باشد، دستاوردی که باعث عبور موفقیت‌آمیز ما از یک مرحله غیرقابل پیش‌بینی در زندگی باشد.

  • نویسنده : شقایق شکفته
  • منبع خبر : اختصاصی