یک شرکت فعال در زمینه‌ی تجهیزات ورزشی با کمک پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی پرچم ویبره‌ی کمک‌داور فوتبال را طراحی کرد و ساخت.

به گزارش تیترما، مجتبی گوهری مجری این طرح در گفت و گو با ایرنا افزود: پرچم ویبره‌ی کمک داوران فوتبال محصولی است که در قالب یک پک شامل بازوبند برای داور وسط و دسته‌ی پرچم و پرچم برای کمک داوران است.

وی در خصوص نحوه‌ی عملکرد این دستگاه بیان کرد: در بازی فوتبال که از جمله بازی‌های پرهیجان و با هیاهوست، کمک‌داور برای اتفاق افتادن خطا یا آفساید در حین بازی پرچم خود را تکان می‌دهد تا داور وسط فوتبال را متوجه کند، در این میان باکس خیلی سبکی که بر روی بازوی داور وسط بسته شده، هم‌زمان با پرچم زدن داورهای کنار زمین ویبره و به طور هم‌زمان بوق می‌زند و داور را متوجه عکس‌العمل کمک داوران بازی می‌کند.

مجری این طرح ادامه داد: در این حال داورهای کنار زمین که پرچم دست آن‌هاست، هم‌زمان که پرچم را به دلیل خطا یا آفساید تکان می‌دهند، دکمه‌ای که بر روی دسته‌ی پرچم تعبیه شده را فشرده و داور وسط را متوجه پرچم کمک‌های خود در کنار زمین می‌کند.

گوهری با یادآوری این‌که این محصول در مرحله‌ی نخست برحسب نیاز دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال انجام شده است، افزود: در ایران نیز پرچمی که هم صدا و ویبره داشته باشد نداریم و در حال حاضر این محصول به صورت صنعتی ساخته شده است.

وی بیان کرد: این محصول درصورت شارژ کامل تا ۱۰ ساعت قابل استفاده است و بیش‌ترین مسافت کمک داور با داور وسط را تا ۱۰۰ متر پوشش می‌دهد.

مجری این طرح با بیان این‌که این محصول نمونه‌ی خارجی دارد؛ اما چون نمونه‌ی خارجی به صورت بی‌سیم است و با قیمت بالا باید تهیه شود، اظهارکرد: این نمونه ایرانی برای استفاده در مسابقات لیگ برتر و حتی مسابقات پایین‌تر ساخته و تهیه شده است.

گوهری یادآور شد: این محصول تولیدی بر پایه‌ی سیستم بلوتوثی است و در حال حاضر در سطح بازی‌های لیگ یک فوتبال کشور استفاده شده است.