ثبت نام ۴۵۵  داوطلب برای نمایندگی  گیلان در  مجلس یازدهم
ثبت نام ۴۵۵  داوطلب برای نمایندگی  گیلان در  مجلس یازدهم
رئیس ستاد انتخابات گیلان گفت : ۴۵۵ داوطلب برای نمایندگی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در استان نام نویسی کرده اند.

به گزارش تیترما، محمود قاسم نژاد روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با بیان اینکه این تعداد داوطلب برای ۱۳ کرسی نمایندگی در استان ثبت نام کرده اند، افزود : از مجموع داوطلبان ثبت نامی ، ۴۰۶ نفر مرد و ۴۹ نفر زن هستند.

رئیس ستاد انتخابات گیلان با بیان اینکه تعداد دواطلبان در مجلس دهم از استان ۳۶۷ نفر و مجلس نهم ۲۰۲ نفر بود ، افزود : در مجلس دهم  ۹ درصد ثبت نام شده ها بانوان و در مجلس نهم سه درصد بانوان بودند.

 وی تصریح کرد : برای حوزه انتخابیه شهرستان رشت ۴۴ نفر برای هر کرسی مجلس  و در حوزه انتخابیه فومن و شفت ۲۳ نفر داوطلب شده اند و به طور متوسط تعداد داوطلبان برای هر یک از ۱۳ کرسی نمایندگی مجلس در استان ۳۵ نفر می باشد.

وی بیشترین تعداد ثبت نام کنندگان را مربوط به حوزه انتخابیه رشت با تعداد ۱۳۱ داوطلب عنوان  و تصریح کرد : تعداد داوطلبان در آستارا  ۴۱  نفر، آستانه اشرفیه ۲۶ داوطلب، بندرانزلی ۳۱ نفر ، رشت ۱۳۱ ، رودبار ۳۳ ، رودسر و املش ۴۲ نفر ، صومعه سرا ۲۴ نفر، طوالش،  رضوانشهر و ماسال ۳۶ نفر ، فومن و شفت ۲۶ ، لاهیجان و سیاهکل ۳۲ و لنگرود ۳۶ نفر است.

جوانترین و مسن ترین داوطلبان

وی جوانترین و مسن ترین داوطلب این دوره از نمایندگی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان را به ترتیب مردی ۳۰ ساله از حوزه آستارا و مردی ۷۰ ساله از رشت عنوان کرد .

 قاسم نژاد تصریح کرد: همچنین جوان ترین زن داوطلب نیز ۳۱ ساله از بندر انزلی  و مسن ترین زن  ۵۷ ساله  از  حوزه انتخابیه رشت است.

 وی فاصله سنی داوطلبان گفت : ۴۷ نفر از آنان معادل ۱۰.۳ درصد کل داوطلبان از نظر سنی بین ۳۰ تا ۳۵ ساله بوده و ۱۶.۴ درصد داوطلبان یعنی ۷۵ نفر بین سنین۳۶ تا ۷۵ سال،۷۸ نفر معادل ۱۴.۷ درصد در سنین ۴۱- ۴۵ سال، ۸۸ نفر برابر با ۱۵ درصد کل داوطلبان استان در سن ۴۶- ۵۰ سال و ۵۱ تا ۵۵  ساله هم ۸۸نفر معادل ۱۹٫۳ درصد داوطلبان هستند.

 وی ادامه داد : همچنین ۶۶ نفر ۱۴.۵معادل درصد داوطلبان در سنین  ۵۶  تا ۶۰ سال، ۶.۱۵ درصد نیز در سن ۶۱ تا ۶۵ سال ،۵.۱ درصد نیز در سنین ۶۶ تا ۷۰ سال بوده و یک نفر هم بیش از ۷۰ سال سن دارد .

افزایش تعداد داوطلبان زیر ۴۰ سال 

قاسم نژاد  با اشاره به  اینکه در این دوره از نمایندگی انتخابات،  ۴۰۶ داوطلب معادل ۸۹ درصد  ، مرد و  ۴۹ نفر معادل  ۱۱ درصد کل  داوطلبان را بانوان تشکیل می دهند، گفت: ۲۷ درصد داوطلبان زیر ۴۰ سال سن دارند.

 وی اظهار داشت:  در این دوره ۲۶ درصد داوطلبان زیر ۴۰ سال هستند که در دوره قبل این تعداد ۲۶ درصد و دوره نهم ۲۱ درصد بوده است.

وی اضافه کرد : جوان ترین داوطلب زن از بندرانزلی ۳۱ ساله و مسن ترین  زن  ۵۷ ساله از حوزه انتخابیه  رشت می باشد.

افزایش ۲۴ درصدی داوطلبان به لحاظ مشارکت نسبت به دوره قبل

قاسم نژاد گفت: تعداد افرادی که در این دوره نام نویسی کردند نسبت به دوره گذشته ۲۴ درصد از نظر مشارکت افزایش یافته است.

وی با  اشاره به اینکه  ثبت نام کنندگان برای نمایندگی مجلس به عنوان داوطلب در صحنه انتخابات حضور دارند ، اظهار داشت : آمار نهایی داوطلبان پس از تایید هیات های اجرایی و نظارت  خواهد بود و امکان تغییر  تعداد داوطلبان در لیست نهایی متصور است؛  چرا که ممکن است  تعدادی صلاحیت لازم  برای انتخابات نداشته  و یا مدارک شان ناقص باشد.

۱۲ درصد ثبت نام کنندگان دارای مقطع تحصیلی دکترا هستند

وی ادامه داد: همچنین از لحاظ تحصیلات دانشگاهی افرادی که در این دوره ثبت نام کرده اند، ۵۴ نفر معادل ۱۲ درصد در مقطع تحصیلی دکترا هستند ، ۷۹ درصد داوطلبان به تعداد ۳۵۸ نفر هم مدرک کارشناسی ارشد دارند.

قاسم نژاد اضافه کرد : ۳۲ نفر شامل هفت درصد هم دارای مدرک کارشناسی و یک نفر از داوطلبان هم دیپلم دارد ضمن آنکه ۱۰ نفر به عنوان فارغ تحصیل سطح دو، سه و چهار حوزوی هستند که به عنوان روحانی و یا دارای تحصیلات حوزوی شرکت کرده اند.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون هر دوره نمایندگی یک مقطع تحصیلی برای داوطلبان محسوب می شود که اگر شخصی که دیپلم دارد و سه دوره نماینده مجلس بوده ،داشتن مدرک کارشناسی ارشد برای ثبت نام بلی نیاز است.

رئیس ستاد انتخابات گیلان گفت: همچنین افرادی که دارای تحصیلات کارشناسی هستند، مدارک تحصیلی شان با شرایط جانبازی و ایثارگری یک مقطع بالاتر برای آنها محاسبه می شود.

وی با اشاره به اینکه تعداد داوطلبان دارای کارشناسی برای نمایندگی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۳۲ نفر بود، اظهار داشت: ۱۵۹ نفر از داوطلبان این دوره نمایندگی مجلس ایثارگران و جانبازان بودند که ۳۵ درصد مجموع  داوطلبان را شامل می شود و  ۲۹۶ نفر هم غیر ایثارگر بودند.

دو درصد داوطلبان نمایندگی برای گیلان اهل سنت هستند

وی با اشاره به نسبت شرکت داوطلبان اهل سنت و اهل تشیع  در این دوره عنوان کرد :  ۴۴۷ نفر  معادل ۹۸ درصد از  داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شیعه و هشت نفر هم از اهل سنت هستند که دو درصد شرکت کنندگان شامل می شوند.

  • منبع خبر : ایرنا