رضا فرحمند ۳۱ اردیبهشت به خاک سپرده خواهد شد
رضا فرحمند ۳۱ اردیبهشت به خاک سپرده خواهد شد
پیکر رضا فرحمند فعال سیاسی سال‌های دور و هنرمند گیلانی روز 31 اردیبهشت به خاک سپرده خواهد شد.

رضا فرحمند

به گزارش تیترما؛ با اعلام نزدیکان رضا فرحمند هنرمند فقید گیلانی که به‌تازگی جان به جان آفرین تسلیم کرده است، پیکر این هنرمند و فعال سیاسی اجتماعی روز جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ به خاک سپرده خواهد شد.

گفتنی است دلیل تاخیر در خاک‌سپاری بازگشت فرزند این هنرمند از خارج از کشور به گیلان عنوان شده است.

رضا فرحمند متولد رضا متولد ۱۳۳۳ بود. در نوجوانی به فعالیت‌های فرهنگی و هنری روی آورد و در ۱۶ سالگی به خاطر طراحی کاریکاتوری با مضمون ضد دیکتاتوری، بازداشت و ۷ ماه زندانی شد؛ اما پس از آزادی از زندان به فعالیت‌های فرهنگی و هنری ادامه داد‌.

حافظ موسوی از دوستان رضا فرحمند در یادداشتی درباره‌ی درگذشت این هنرمند گیلانی  می‌نویسد:

رضا فرحمند، روشنفکر مردمی و آزادیخواه، عصر روز یکشنبه بیست و ششم اردیبهشت، پس از یک دوره بیماری جانکاه در شهر زادگاهش رشت درگذشت. رضا متولد ۱۳۳۳ بود. هنوز نوجوان بود که به فعالیت‌های فرهنگی و هنری روی آورد. در شانزده سالگی به خاطر طراحی کاریکاتوری با مضمون ضد دیکتاتوری، بازداشت و هفت ماه زندانی شد. پس از آزادی از زندان به فعالیت‌های فرهنگی و هنری ادامه داد‌. نوآوری‌های او در تئاتر آوانگارد گیلان در دهه‌ی پنجاه را هنوز بسیاری از اهالی فرهنگ گیلان به یاد دارند. رضا فرحمند بار دیگر در سال۱۳۵۳ به خاطر فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی بازداشت و پس از هفت ماه بازجویی و شکنجه به شش سال زندان محکوم شد. هنوز دوره‌ی شش ساله‌ی زندان او تمام نشده بود که در آبان ۱۳۵۷ در آستانه‌ی انقلاب همراه با گروهی از زندانیان سیاسی آزاد شد و با تجربه‌هایی که از زندان آموخته بود به عنوان یک فعال سیاسی سرشناس چپگرا به انقلاب مردم پیوست. در جریان سرکوب نیروهای چپ در دهه‌ی شصت برای بار سوم بازداشت شد و مدتی را در زندان گذراند. این بار نیز پس از آزادی از زندان همچنان بر اساس آرمان عدالت و آزادی همراه با نسل جوان در فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و مدنی شهر رشت مشارکت کرد. رضا فرحمند در تاسیس خانه‌ی فرهنگ گیلان نقش بسزایی داشت و عضو هیئت موسس این نهاد فرهنگی مستقل بود.
آشنایی و رفاقت من با رضا فرحمند به سالیانی دور برمی‌گردد. در تمام این سال‌ها از او جز شرافت، صداقت، مردم دوستی و پای‌بندی ِ بی‌چون و چرا به آرمان عدالت و آزادی ندیدم. رضا از دل توده‌ی مردم برخاسته بود. خود، درد کشیده بود و درد مردم را با تمام وجود حس می‌کرد. زبان مردم را می‌فهمید. از این رو مورد احترام و اعتماد بخش وسیعی از مردم رشت بود. سالن ِ مملو از جمعیت در مراسم بزرگداشتش که در بهمن ۹۸ به همت خانه‌ی فرهنگ گیلان برگزار شد، نشان داد که او تا چه حد در بین مردم و جامعه‌ی فرهنگی گیلان محبوب است. او حلقه‌ی اتصال دو سه نسل از روشنفکران و کنشگران سیاسی و اجتماعی و فرهنگی گیلان بود. تا بود، بخش عمده‌ای از بار جامعه‌ی فرهنگی گیلان بر دوش او بود. خانه و دفتر کارش خانه‌ی امید ما بود. رضا با آن همه سختی و رنج و مرارت که در زندگی کوتاهش تحمل کرد، هیچ‌گاه از پا درنیامد. همواره سرشار از امید بود. چشم به افق‌های روشن آینده‌ای داشت که پنجاه سال برای آن مبارزه کرده بود. رفتنش نابهنگام و زود بود.
درگذشت رضا فرحمند را به همسر گرامی‌اش ناهید خانم، به دختر هنرمندش نیلوفر، به رفقای او، به خانه‌ی فرهنگ گیلان، به اهالی فرهنگ و مردم گیلان تسلیت می‌گویم.

یادش گرامی.

حافظ موسوی ۲۶ / ۲ / ۱۴۰۰

  • نویسنده : تحریریه
  • منبع خبر : اختصاصی