فیلم: مردی که با ۴ همسرش زیر یک سقف زندگی می کند
فیلم: مردی که با ۴ همسرش زیر یک سقف زندگی می کند
مرد دست یه سینه با لبخندی به پهنای صورت و حالتی فاتحانه وسط کادر ایستاده و 4 همسرش هم در کنار او (برای حفظ تقارن کادر در هر طرف 2 همسر)، در آسمان، در میان ابرها!

در چند روز گذشته ویدیوهایی تبلیغاتی در تعریف و تمجید از زندگی چند همسری در فضای مجازی منتشر شده است که طبیعتا واکنش‌های مختلفی را در جامعه به همراه داشته است. المیرا شریفی مقدم (گوینده شبکه خبر) در توئیتر نوشت: «‏تصاویری دیدم از بزرگواری که ۴ همسر همزمان دارد و بسیار در این باره سخن می‌راند. ایشان به این موضوع می‌بالید و من بالا آوردم!» و بسیاری هم حرف‌ها و موقعیت این مرد ۴ زنه را با جوک‌ها و نکته‌هایی طنز همراه کرده‌اند.

 

 

شروع تصویر این است: مرد دست یه سینه با لبخندی به پهنای صورت و حالتی فاتحانه وسط کادر ایستاده و ۴ همسرش هم در کنار او (برای حفظ تقارن کادر در هر طرف ۲ همسر)، در آسمان، در میان ابرها !

این ویدیوها بخش‌هایی از برنامه‌ای اینترنتی با نام «مثل خواهر» است که در ابتدای آن لوگوی «حمایت از حقوق مردان» دیده می‌شود.

حمایت از حقوق مردان هم یک صفحه اینستاگرامی دارد که در بالای صفحه نوشته شده است: «انجمن حمایت از حقوق مردان در سال ۸۹ به منظور بالا بردن آگاهی مردان ایرانی جهت رهایی از ظلم‌ها و قوانین ظالمانه‌ای که به آنها تحمیل می شود تاسیس گردید».

چند همسری

بدیهی است که مردی ۴ همسر داشته باشد و با آنها زندگی کند یک انتخاب شخصی مربوط به آن مرد و آن ۴ زن است و به هیچکس دیگری هیچ ربطی ندارد. اما زمانی که به عنوان یک الگو و یک نمونه برای فرهنگ سازی ارائه می‌شود داستان عوض می‌شود.

در ابتدا باید اشاره کنم که اسم «مثل خواهر» که برای این برنامه انتخاب شده است من را یاد یک مجموعه مستند تلویزیونی آمریکایی انداخت به اسم “هووهایی مثل خواهر” (Sister Wives) که از سال ۲۰۱۰ از شبکه تلویزیونی تی.ال.سی (TLC) در حال پخش است. این مجموعه زندگی یک مرد به نام کودی براون (Kody Brown) در آمریکا را نشان می‌دهد که با ۴ همسر و ۱۷ فرزند در لاس وگاس زندگی می‌کند.

«هووهایی مثل خواهر» تا به الان ۵ فصل در ۹۶ قسمت ۴۲ دقیقه‌ای از آن پخش شده است و زندگی این خانواده را به تصویر می‌کشد، هم شکل خاص زندگی و هم شیرینی‌ها و تلخی‌های این خانواده. بدون سعی در ترویج و اشاعه یا نقد و تقبیح آن، آنچه در زندگی آنها هست را نشان می‌دهد.

در «مثل خواهر» خودمان بعد از آن تصاویر میان ابرها و آسمان، مرد این‌گونه خود را معرفی می‌کند: «نوید ابراهیمی هستم، متولد ۱۳۶۹ شهرستان ارومیه، شغلم … نویسنده هستم، ۲۰ جلد کتاب منتشر کردم و درآمدم هم از همین راه است، ۴ همسر دارم از نقاط مختلف ایران» !

در «مثل خواهر» آقای نوید ابراهیمی و هر ۴ همسر از ابتدا تا آخر فقط در مزایا و محسنات شکل زندگی چند همسری می‌گویند و می‌خواهند بیننده را متقاعد کنند که برخلاف تصور شما این شکل از زندگی بسیار هم خوب است! (لطفا این علامت تعجب را کمی بزرگتر از قبلی تصور کنید)

حتی آقای ابراهیمی درباره چگونگی مطرح کردن این مسئله با همسر اول و بعدتر با همسر دوم و سوم برای ازدواج‌های بعدی راهکار هم پیشنهاد می‌دهد که چگونه و از چه زاویه‌ای و با چه کلمات و جمله‌‌هایی باید این موضوع را مطرح کرد! (ببخشید، لطفا این علامت تعجب را هم کمی بزرگتر از قبلی تصور کنید).

نکته قابل ذکر این است که آقای ابراهیمی در سال ۱۳۹۶ هم مطرح شدند به عنوان «روحانی که با ۳ همسرش زندگی می‌کند» و امسال هم با «مثل خواهر» و مردی که ۴ همسر دارد به میدان برگشته است البته در نسخه امسال هیچ اشاره‌ای به روحانی بودن ایشان نمی‌شود و در معرفی خودشان فقط می‌گویند که «نویسنده» هستم. واقعا فقط با نویسندگی و گذران زندگی ۴ همسر و ۷ بچه در نوع خود جالب توجه است!

دوست نویسنده‌ای دارم که سال قبل ازدواج کرد و مجبور شد با همسرش از تهران به شمال مهاجرت کند تا بتواند خانه‌ای اجاره کنند و زندگی بخور و نمیری داشته باشند. جدا از او بسیاری نویسندگان دیگر را می‌شناسم که آنها هم با وجود پرکاری و مورد توجه بودن و … باز چنان وضعیت مادی بالاتر از قشر متوسط جامعه ندارند، نه ۴ همسر دارند و نه ۷ بچه نهایتا یک همسر و ۲ بچه.

این آقای ابراهیمی بیشتر انگار سوپرمن، بتمن یا آیرون‌من است که با نویسندگی ۴ همسر گرفته و ۷ بچه هم دارند و تا این اندازه خوشحال و خندان راجع به زندگی‌اش حرف می‌زند.

برای جواب این سوالات در اینترنت راجع به نوید ابراهیمی جستجو کردم، در سایت اندیشه‌وران (بانک اطلاعات محققان حوزوی) در زندگینامه‌شان به قلم خودشان نوشته‌اند:

« از سال ۸۹ با طرح ایده ای نو در زمینه تحصیل دروس سطح حوزه، موسسه ای را تاسیس نمودم. هدف اصلی این موسسه تحقیق و بررسی تقلیل سنوات تحصیل در دروس سطح حوزه است. […] در سال های تدریس به صورت آزمایشی و محدود با برخی طلاب این طرح را إجراء نمودم. حاصل إجراء این طرح ۱۴ جلد تقریرات دروس سطح بوده است که برخی از مجلدات آن منتشر شده اند.

از سال ۹۲ با همکاری برخی از نخبگان حوزوی و دانشگاهی کارهای موسسه مزبور رسمیت بیشتری یافت و هم اکنون با نام موسسه سلمان فارسی(رحمه الله) در زمینه های مختلف تحقیقاتی، فعالیت دارد.»

بنابر این ایشان فقط یک نویسنده نیست بلکه بنابر اظهارات خود ایشان، موسسه سلمان فارسی را هم دارند و البته روحانی هم هستند! (علامت تعجب باز بزرگتر، لطفا)

چند همسری ؛ بابا سوپرمَن، اسپایدرمَن، آیرون‌مَن، ۴زنه‌مَن!

این نوشتار بیشتر سعی دارد اگر نسخه‌های ۶ همسری یا ۸ همسری قرار است در آینده رونمایی شود در معرفی خود دقت بیشتری به خرج دهند در عصر حاضر یافتن صحت ادعاها در حد یک جستجوی اینترنتی است.

حال که برخی سعی در فرهنگ‌سازی و معرفی الگوهایی چون آقای نوید ابراهیمی و همسرانش در جامعه دارند آیا الگوهای دیگر جامعه نمی‌بینند، آیا علیرضا فیروزجا نابغه شطرنج جهان که چند روز پیش تابعیت فرانسه گرفت الگویی برای نوجوانان ما نبود؟ آیا یادگار رستمی فوتبالیست تیم ملی نوجوانان که از روستاهای مریوان آمده است (از روستایی نزدیک روستای آزاد و فرهاد خسروی، کولبران یخ‌زده) را اصلا می‌شناسند؟

آیا از حسن یزدانی قهرمان کشتی جهان ما که الان مصدوم شده به عنوان الگو هیچ وقت یادی کرده‌اند؟ و … ! ( این علامت تعجب لطفا در هر اندازه بزرگ که می‌توانید تصور کنید)

چه بگویم ..

  • نویسنده : کاوه معین فر | عصر ایران