پنج شنبه, ۲۷ دی , ۱۴۰۳ Thursday, 16 January , 2025
  • مرگ تدریجی انسانیت 25 دی 1403

    به بهانه‌ی تماشای فیلم «علت مرگ: نامعلوم»
    مرگ تدریجی انسانیت

    علت مرگ: نامعلوم؛ برشی از زندگی اجتماعی نسل امروز است و کارگردان همه‌ی این‌ها را روایت کرده است تا در انتها داوری را بر عهده‌ی خودمان بگذارد. قصه‌یی که انتهایش زن بلوچ به انتظار مردش روبه‌روی گاراژ مغموم به انتظار ایستاده است.

«گوش دریا» در لنگرود منتشر شد 23 دی 1403

انتشارات یانا اعلام کرد؛ «گوش دریا» در لنگرود منتشر شد

فریده شجاعی: مشکلی برای فعالیت در فدراسیون و استقلال به طور هم‌زمان ندارم 20 دی 1403

علی نظری جویباری مدیرعامل باشگاه استقلال شد فریده شجاعی: مشکلی برای فعالیت در فدراسیون و استقلال به طور هم‌زمان ندارم

آیا انتقال پایتخت به «مکران» صحت دارد؟ 18 دی 1403

سخن‌گوی دولت پاسخ می‌دهد؛ آیا انتقال پایتخت به «مکران» صحت دارد؟

مروری بر طراحی صحنه‌ی تئاتر در ایران 21 مهر 1399
از تعزیه تا تئاتر؛

مروری بر طراحی صحنه‌ی تئاتر در ایران

تئاتر مدرن در ایران، به هنگام تغییرات صحنه‌ای، متأثر از دستاوردهای نو در جوامع اروپایی و صاحب فرهنگ دیرینه‌ی تئاتر بوده است.

جایزه‌ی ادبی «جلال» فراخوان داد 20 مهر 1399
با اعلام روابط ‌عمومی موسسه خانه ‌کتاب و ادبیات ایران؛

جایزه‌ی ادبی «جلال» فراخوان داد

فراخوان سیزدهمین دوره‌ی جایزه‌ی ادبی «جلال ‌آل‌احمد» از سوی دبیرخانه‌ی این جایزه منتشر شد.

تالیف کتابی درباره‌‌ی حافظ به شیوه‌ی درست‌خوانی ادبیات 20 مهر 1399
به مناسبت بزرگداشت حافظ:

تالیف کتابی درباره‌‌ی حافظ به شیوه‌ی درست‌خوانی ادبیات

نویسنده و پژوهشگر ادبیات از انتشار کتابی دربار‌ه‌‌ی حافظ با تاکید بر شیوه‌ی درست‌خوانی ادبیات خبر داد.

اصطلاح‌شناسی قدمایی تئاتر در ایران 19 مهر 1399

اصطلاح‌شناسی قدمایی تئاتر در ایران

در اواخر قرن ۱۹میلادی، ناصرالدین‌شاه در سفرهای گوناگون اروپایی‌اش، آرام‌آرام با واژه‌ها و اصطلاحاتی آشنا شد كه آن‌ها را در سفرنامه‌هایش ثبت كرد. از آن‌جا كه بیشتر تئاترهایی كه او می‌دیده فرانسوی یا متأثر از تئاتر فرانسه بوده و وی نیز تا حدی به زبان فرانسه آگاهی داشته، واژه‌های تخصصی تئاتر این دوره به همراه روش‌های اجرایی آن از تئاتر فرانسه وارد ایران می‌شود.

در سوگ شرافت 19 مهر 1399
برای او که خسرو ی آواز بود

در سوگ شرافت

آن‌قدر انسانی زیست که هم‌چون تصنیف‌هایش به عالمی دیگر سفر کرده است، سبک بال و عاقبت به خیر، و حالا ما مانده ایم و این ماتم‌کده، این اشک‌های جاری، که قرار است سهم خودمان باشد.