کانال آبی «چاف و رادارکومه» از سنبل‌آبی پاکسازی شد
کانال آبی «چاف و رادارکومه» از سنبل‌آبی پاکسازی شد
سنبل آبی، این میهمان ناخوانده و مهاجم، گیاه مخربی است که اکو سیستمِ آب‌راه‌ها و تالاب‌های استان گیلان را دگرگون کرده است.

مریم بهشتی لنگرودی
به گزارش تیترما؛ این گیاهِ غیر بومی، در پهنه‌های آب شیرین، به‌سرعت تکثیر می‌شود و از تبادل اکسیژن و رسیدن نور به اعماق تالاب‌ها و آب‌راه‌ها جلوگیری کرده و زیست آبزیان را شدیدا دچار مخاطره نموده است.

بر اساس گزارش خبرنگار تیترما؛ در راستای مبارزه و امحای این گیاه مهاجم و مخرب، سازمانِ مردم‌نهادِ جمعیت دوستداران محیط زیست لنگرود، با همکاری اهالی بومی منطقه‌ی چاف، رادار کومه، به مدت چندین روز پاک‌سازی مسیری به طول تقریبی ۲ کیلومتر از کانال آبی منطقه چاف و رادارکومه را انجام داده‌اند.

مراحل پایانی پاکسازی این گیاه مهاجم، روز پنجشنبه، ۱۱/۱۰/۹۹، با حضور رییس اداره‌ی محیط زیست لنگرود، مسئول اداره‌ی منابع آب لنگرود، مدیر عامل و اعضای جمعیت دوستداران محیط زیست لنگرود و جمعی از اهالی محل انجام گرفت.

رییس اداره‌ی محیط زیست لنگرود، ضمن قدردانی از زحمات مدیر عامل و اعضای جمعیت دوستداران محیط زیست لنگرود و اهالی منطقه، تداوم عمل پاک‌سازی را در جلوگیری از تکثیر مجدد این گیاه موثر دانست.

مسئول اداره‌ی منابع طبیعی نیز با ذکر اظهار امتنان از فعالیت‌های انجام شده، خاطر نشان کرد که با توجه به تحمیل زیان‌های وارده از جانب این گیاه به کشاورزان و اهالی منطقه، باید در تداومِ امرِ امحای این گیاه کوشش لازم به‌عمل آید.

لازم به ذکر است که قسمت اعظم کانال و آب‌راه منطقه‌ی چاف و رادارکومه از این میهمان ناخوانده پاک‌سازی شده و انجام امور نهایی پاک‌سازی تا نابودی کامل این گیاه مخرب، کماکان ادامه خواهد داشت.
همکاری شهرداری چاف و چمخاله برای ارسال بیل مکانیکی در ریشه‌کن کردن انبوه متراکم سنبل آبی، از دیگر موارد قابل ذکر این برنامه‌ی محیط‌زیستی بود.

 

 

 

  • نویسنده : مریم بهشتی لنگرودی (خبرنگار محیط زیستی تیترما)
  • منبع خبر : اختصاصی