کرونا احتمال ابتلا به ذات‌الریه را دوچندان می‌کند
کرونا احتمال ابتلا به ذات‌الریه را دوچندان می‌کند
رییس کمیته‌ی علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان این‌که احتمال ابتلای بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان به ذات‌الریه زیاد است، گفت: بیماری کرونا ریه را ملتهب می‌کند، بنابراین در ۳۰ درصد موارد احتمال نشستن باکتری بر ریه و بروز ذات‌الریه افزایش می‌یابد.

به گزارش تیترما؛ پنجشنبه ۱۲ نوامبر برابر با ۲۲ آبان ماه، روز جهانی عفونت ریه یا ذات الریه (پنومونی) نام‌گذاری شده است، بیماری که طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، نخستین بیماری عفونی کشنده در سراسر دنیا است و سالانه بیش از یک میلیون کودک زیر ۵ سال بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهند.

بر اساس گزارش ایرنا؛ طبق گفته‌ی پزشکان متخصص، قسمت عمده‌یی از مرگ و میر حاصل از این بیماری قابل پیش‌گیری است، به این معنا که تشخیص و شناسایی زودهنگام در بیماری‌های عفونی ریوی می‌تواند منجر به نجات بیمار و جلوگیری از آسیب شدید ریوی شود. به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی از سال ۲۰۰۹ روز ۱۲ نوامبر را روز جهانی عفونت ریه یا ذات الریه نام‌گذاری کرد تا این نام‌گذاری فرصت مناسبی برای آشنایی بیش‌تر مردم با عوارض و راه پیش‌گیری از این بیماری باشد و با اقدامات لازم شاهد حفظ سلامتی و تندرستی مردم باشیم.

رییس کمیته‌ی علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی درباره‌ی عوامل به‌وجود آورنده‌ی آن این‌گونه توضیح داد: پنومونی یا همان ذات‌الریه (سینه پهلو) به دلیل ورود و حضور باکتری در نسج ریه، رخ می دهد که منجر به متورم و ملتهب شدن و در نهایت عفونی شدن این اندام می شود. این سلول های ملتهب شده ریه، فرد را دچار سرفه، خلط، نفس تنگی و تب می کند.

مصطفی قانعی افزود: عوامل عفونی به طور معمول در ریه‌ی افراد سالم وجود ندارند و بنابر تحقیقات و شواهد، ریسک ابتلا به این بیماری در بزرگ‌سالان بالای ۶۵ سال و کودکان زیر ۵ سال بیش‌تر است

ریسک ابتلا به این بیماری در بزرگ‌سالان بالای ۶۵ سال و کودکان زیر ۵ سال بیش‌تر است و چنان‌چه در نوزادی یا پیری ابتلا صورت گیرد، بسیار خطرناک است و باید به سرعت درمان شود. اما چنان‌چه ذات الریه در سنین جوانی و افراد سالم پدیدار شود مرگ و میر کمی به‌وجود می‌آید.

 

  • منبع خبر : ایرنا