سبک‌های خبرنویسی/ سبک هرم وارونه
سبک‌های خبرنویسی/ سبک هرم وارونه
اغلب مخاطبان روزنامه‌ها، تیتر خبر را می‌خوانند؛ اما تعداد خوانندگان با افزایش پاراگراف‌ها کم‌تر می‌شود

 

نگارش خبر و شبکه های اجتماعی

سبک «هرم وارونه» یکی از کارآمدترین روش انتقال اطلاعات است. در این سبک، جذاب‌ترین و خلاصه‌ی مهم‌ترین مطلب رویداد در ابتدای خبر و کم ارزش‌ترین بخش مطلب در انتهای خبر قرار می‌گیرد و مطالب دیگر با توجه به میزان اهمیت آن از بالا به پایین تنظیم می‌شود.
به این ترتیب می‌توان گفت «سبک هرم وارونه، حرکت از جالب‌ترین بخش خبر به سوی کم‌جاذبه‌ترین بخش آن است.»
تحقیقات نشان می‌دهد مخاطبان رسانه‌های همگانی، به‌ویژه روزنامه‌ها، زمان کمی را برای خواندن، دیدن و شنیدن مطالب اختصاص می‌دهند و تعداد خوانندگان خبر، با تعداد پاراگراف‌ها رابطه معکوس دارد؛ یعنی هرچه خبر طولانی‌تر باشد، تعداد خواننده کم‌تر می‌شود.
اغلب مخاطبان روزنامه‌ها، تیتر خبر را می‌خوانند؛ اما تعداد خوانندگان با افزایش پاراگراف‌ها کم‌تر می‌شود.

مزایای سبک هرم وارونه

۱-در لید، چکیده‌ی مهم‌ترین مطلب ارائه می‌شود.
۲-از نظر مخاطب، زمان کم‌تری برای دریافت مهم‌ترین مطلب لازم است.
۳- مخاطب را خسته نمی‌کند.
۴-متن خبر بر پایه‌ی ارزش مطالب تنظیم می‌شود.
۵-حس کنجکاوی مخاطب را از جنبه‌ی نیاز خبری به سرعت ارضا می‌کند.

 

  • نویسنده : افشین معشوری
  • منبع خبر : کتاب: خبرنویسی و شبکه‌های اجتماعی، نشر آوای غزل، 1398