دکتر مسعود مردانی - عضو کمیته‌ی کشوری آنفلوآنزا با اشاره به این‌که تا ۸۰ درصد عفونت کروناویروس بی‌علامت است.

به گزارش تیترما، دکتر مسعود مردانی – عضو کمیته‌ی کشوری آنفلوآنزا با اشاره به این‌که تا ۸۰ درصد عفونت کروناویروس بی‌علامت است،‌ گفت: در ۲۰ درصد موارد علامت بیماری آشکار می‌شود که ۲.۵ درصد افراد مبتلا دچار علائم شدید شده و ۱۳درصد از آن ۲.۵درصد ممکن است جان خود را از دست بدهند.

این ویروس از ۲ ساعت تا ۹ روز می‌تواند روی سطوح بماند به همین دلیل رعایت نکات بهداشتی از ضروری‌ترین مسائل است. مردم باید بدانند میان سرماخوردگی و ابتلا به کروناویروس تفاوت‌هایی وجود دارد و تنها کسانی می‌توانند مشکوک به کروناویروس باشند که علائم ویروسی در دستگاه تنفسی فوقانی خود، تب بالا و طولانی مدت دارند.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: حرارت می‌تواند ویروس را از بین ببرد به همین دلیل مردم می‌توانند بدون نگرانی به شرطی که بدون واسطه نان را از نانوایی خریداری کنند، اقدام به تهیه و مصرف نان کنند. افراد  از حضور در باشگاه‌ها و استخرهای شلوع، آرایشگاه‌ها و… خودداری کنند و تردد با وسایل نقلیه‌ی همگانی -تنها- در صورت لزوم صورت گیرد.

وی هم‌چنین استفاده از ماسک را برای تمام مردم ضروری ندانست. عمر مفید ماسک‌های یک لایه حدود ۲ تا ۳ ساعت است و عمر مفید ماسک‌های فیلتردار n۹۵  بین ۸تا ۱۲ ساعت است. البته،‌ این نوع ماسک بهتر است توسط کسانی مصرف شود که با افراد دارای علامت بیماری سر و کار دارند.

وی هم‌چنین به مردم توصیه کرد که از مراجعه غیرضروری به دندانپزشکی خودداری کنند. هم‌چنین تبادل پول کاغذی را راهی برای انتقال بیماری‌ها خواند و افزود بهتر است از کارت‌های عابربانک استفاده کنیم و فروشندگان نیز به طور مکرر اقدام به ضدعفونی کردن دستگاه‌های کارتخوان خود کنند.