«مرا ببوس» و تمام شایعات پیرامون آن در یک مستند
«مرا ببوس» و تمام شایعات پیرامون آن در یک مستند
علیرضا خالق‌وردی، تهیه‌کننده و کارگردان مستند کوتاه «مرا ببوس» است که این مستند را درباره‌ی این ترانه معروف و پرحاشیه و خواننده آن حسن گلنراقی ساخته است.

 

سال عکس: ۱۳۷۰ –  حاضران در تصویر به ترتیب:   ناصر ملک‌مطیعی، انوشیروان روحانی، علی تابش، سیاووش زندگانی، نصرت‌الله وحدت، ناصر مسعودی، شاهرخ نادری، حسن گلنراقی، تورج نگهبان، احمد قدکچیان، مجید محسنی، همایون خرم، حمید قنبری

به گزارش تیترما ، علیرضا خالق‌وردی تهیه‌کننده و کارگردان مستند کوتاه «مرا ببوس» است که این مستند را درباره این ترانه معروف و پرحاشیه و خواننده آن حسن گلنراقی ساخته و به واکاوی تمامی شایعات پیرامون این ترانه عاشقانه در بستر اجتماعی، سیاسی تهران دهه ۱۳۳۰ و دلایل ماندگاری این اثر عاشقانه تا به امروز پرداخته است.

بنا بر گزارش ایلنا، وی گفت: این ترانه را اولین بار چهار، پنج سال پیش در یک مجموعه نرم‌افزار که عکس‌هایی از تهران قدیم نشان می‌داد، شنیدم. روی عکس‌هایی قدیمی از دروازه دولت،‌ میدان آزادی و سر پل تجریش، ترانه «مرا ببوس» و چند ترانه دیگر پخش می‌شد. بعد از آن بود که‌ سراغ این ترانه رفتم و کار تحقیق و پژوهش و آشنایی با خانواده‌ی شاعر ترانه و جمع‌آوری اسناد، مدارک، فیلم‌های آرشیوی، ‌عکس‌های منتشر نشده، ‌بریده‌های روزنامه و مصاحبه با چند تن از تهران‌شناسان قدیمی را آغاز کردم.

خالق‌وردی همچنین درباره ترانه معروف «مرا ببوس» گفت: حسن گلنراقی سال ۱۳۳۶ این ترانه را خواند. در تهران ۶۰ سال پیش چنین فوران اطلاعات و روزنامه و شبکه‌های اجتماعی نبود که ترانه‌ای بتواند به سرعت امروز دست به دست شود ‌اما این ترانه آنقدر محبوب شد که نام خواننده‌اش را به سرعت سر زبان‌ها انداخت. حتی پسرعموی آقای گلنراقی که آن زمان در دبستان درس می‌خواند می‌گوید زمان حضور و غیاب وقتی معلم‌ها نام‌خانوادگی‌ام را می‌شنیدند، از من می‌پرسیدند تو با گل نراقی معروف چه نسبتی داری؟ یعنی آنقدر این ترانه و خواننده‌اش شهرت پیدا کرده بودند.

کارگردان مستند «مرا ببوس» با اشاره به ویژگی‌ها و شخصیت خواننده این ترانه هم گفت: حسن گلنراقی یکی از شوخ‌طبع‌ترین و بانمک‌ترین هنرمندان ایرانی زمان خودش بود. در تمام محافلی که حضور داشت آنقدر لطیفه و نکات طنز‌آمیز می‌گفت که کسی از آن محفل‌ها، این خاطراتش را با گلنراقی فراموش نمی‌کند.

مستند کوتاه «مرا ببوس» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علیرضا خالق‌وردی، هم اکنون در سایت هاشور به نشانی http://www.hashure.com قابل دسترسی است.

گفتنی است ترانه‌ی «مرا ببوس» سروده‌ی «حیدر رقابی» متخلص به هاله است و به دلیل انتشار در دوران پهلوی به شایعاتی دامن زد از جمله این‌که سراینده‌ی آن سرهنگ سیامک مبشر از اعدامیان حکومت گذشته است.