بچه گوزن نجات‌یافته در جنگل سیاهکل رها شد
بچه گوزن نجات‌یافته در جنگل سیاهکل رها شد
رییس اداره‌ی محیط زیست شهرستان سیاهکل گفت: شوکای نابالغ سرگردان که هفته‌ی گذشته توسط راهداران سیاهکل زنده گیری شده بود، پس از چند روز نگهداری و مراقبت در زیستگاه اصلی‌اش رهاسازی شد.

به گزارش تیترما، لطیف جواهردشتی در مصاحبه با ایرنا اظهار داشت: راهداران سیاهکل در حال بازگشایی مسیرسیاهکل به دیلمان در مناطق جنگلی بالادست سیاهکل  به یک راس شوکای نابالغ جدامانده از گله  برخوردند و این جانور را به یگان حفاظت محیط زیست شهرستان تحویل دادند.

وی اظهارداشت: راهداران برای این‌که به این جانور آسیبی نرسد، آن را زنده‌گیری کردند و در یک اقدام پسندیده تحویل یگان حفاظت مستقر در پاسگاه محیط بانی آغوزی در مسیر جاده سیاهکل به دیلمان دادند که با عادی شدن شرایط این جانور به زیستگاه خود بازگردانده شد.

وی از حاشیه‌نشینان جنگل ، دلسوزان و دوستداران طبیعت و حیات وحش خواست درصورت مشاهده‌ی شکار یا اسیر شدن این جانوران حتما با شماره ۰۱۳۴۱۳۲۲۰۸۹ یا سامانه‌ی ۱۵۴۰ به محیط زیست اطلاع دهند تا نسبت به نجات این جانوران اقدام شود.

جانوران وحشی همانند مرال و شوکا اگر به اسارت انسان در بیایند، معمولا اعتصاب غذا کرده  و از خوردن غذا خودداری می کنند و اگر مدت طولانی نگهداری شوند، احتمال تلف شدن آن  نیز وجود دارد.

دو نوع گوزن در جنگل های شمال زندگی می کنند که مرال بزرگ‌ترین گوزن و شوکا کوچک‌ترین گوزن ایرانی به شمار می‌روند که در اصطلاح محلی چون شوکا از مرال کوچک‌تر و به اندازه‌ی آهو است به آن آهو گفته می شود.