نشست ایران‌شناسی فرانسه از منظر جامعه‌شناسی شناخت برگزار شد
نشست ایران‌شناسی فرانسه از منظر جامعه‌شناسی شناخت برگزار شد
به مناسبت هفته پژوهش، نشست «ایران‌شناسی فرانسه از منظر جامعه‌شناسی شناخت» صبح روز دوشنبه 18 آذرماه در پژوهشکده‌ی گیلان‌شناسی دانشگاه گیلان برگزار شد.

به گزارش تیترما، در این نشست دکتر مروارید ایاز، دانش‌آموخته‌ی جامعه‌شناسی از دانشگاه سوربن فرانسه، ضمن بیان آن‌که این پژوهش مبتنی بر تحلیل سه گروه منبع است گفت: دو گروه از این‌ها، منابع دست اول هستند، از جمله آرشیوهای شخصی دو نفر از پیشوایان ایرانشناسی در فرانسه، یعنی لوئی ماسینیون و هانری کربن، آرشیو وزارت امورخارجه‌ی فرانسه در بخش روابط علمی و فرهنگی با ایران، اسناد اداری و گزارش‌های علمی نهادهای پژوهشی و دانشگاهی از قبیل سالنامه‌ها، گزارش فعالیت‌های کارگروه‌های مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه، همایش‌ها و نشست‌های علمی و همچنین مصاحبه با تعدادی از متخصصان حوزه‌ی ایران و شیعه.

وی همچنین منابع گروه سوم را مجموعه‌ای از تولیدات علمی، اعم از کتاب، مقاله‌ی علمی و رساله‌ی دکتری شناخته شده و معرف حوزه‌ی مطالعات ایرانی در رشته‌های علوم اجتماعی و تاریخی معرفی نمود که به منظور تحلیل ثانویه در این پژوهش انتخاب شدند.

ایاز ضمن اشاره به سه جریان اصلی: ۱- قرن ۱۸ تا نیمه اول قرن ۲۰ به عنوان شاهرگ اصلی ۲- بعد از جنگ تا ابتدای سال ۸۰ میلادی ۳- از سال ۶۰ میلادی تا حال حاضر تحت عنوان علوم اجتماعی ایران معاصر، پیرامون چگونگی تشکیل بخش ایران‌شناسی فرانسه گفت: قبل‌ از آن‌که‌ هانری‌ کربن‌ درسال‌ ۱۹۴۵ به‌ ایران‌ بیاید،در استانبول‌ اولین‌ جلد از آثار فلسفی‌ و عرفانی‌ سهروردی‌ را به‌ چاپ‌ رسانده‌ بود. علاقه‌ی‌ وی‌ به‌ فلسفه‌ی‌ ایرانی‌ کربن‌ را به ‌تاسیس‌ بخش‌ ایرانشناسی‌ فرانسه‌ در مرکز انجمن‌ ایران‌ و فرانسه‌ واداشت‌.

ایاز در ادامه به اهداف و فعالیت‌های این انجمن پرداخت و افزود: با تاسیس موسسه‌ی مطالعات ایرانی در پاریس توسط ماسینیون و دپارتمان ایرانشناسی در تهران که زیرمجموعه‌ی موسسه‌ی فرانسوی ایرانشناسی تهران، وابسته به وزارت خارجه‌ی فرانسه بود، توسط هانری کربن در ۱۹۴۷، مطالعه ی شیعه در ویترین ایرانشناسی فرانسه قرار گرفت و مستقل از اسلام‌شناسی، که بیشتر و بیشتر به سمت گرایش‌های رشته‌ای و مطالعات تاریخی و جامعه‌شناختی می‌رفتند، رشد کرد.

وی در ادامه با بیان آن‌که در این دوره، ایرانشناسی به‌عنوان «علم تمایز ایرانی» در جهت تبیین یکپارچگی فرهنگی ایران از دوران باستان تا عصر کنونی قدم برمی‌داشت افزود: این مساله‌، نهادهای قدرت در ایران را مشعوف می‌نمود و با تقویت ناسیونالیسم فرهنگی دولت وقت، بستر کلی جریان‌های روشنفکری، همکاری‌های بین‌المللی و بازنمایی‌های علمی و فرهنگی را فراهم می‌کرد.
این دانش‌آموخته دانشگاه سوربون در ادامه جلسه به اوضاع دیپلماتیک، کاوش‌های باستان‌شناسی، مطالعات، فعالیت‌های حوزه ایران‌شناسی صحبت کرده و در انتها اسناد، مدارک و تصاویری مرتبط با موضوع نشست را ازطریق اسلاید به نمایش گذاشت.

در انتهای این نشست، پژوهشگران و مدعوین، پرسش‌ها و‌ مطالب مرتبط به موضوع جلسه را مطرح نمودند.

  • نویسنده : معصومه(الهام) کیانپور