شنبه, ۱ دی , ۱۴۰۳ Saturday, 21 December , 2024
  • ماهور و پیلابورِ نفرین‌شده و داستان‌های دیگر 25 آذر 1403

    نگاهی به مجموعه‌داستان«در خواب شدند» نوشته‌ی میرداوود فخری‌نژاد
    ماهور و پیلابورِ نفرین‌شده و داستان‌های دیگر

    در فرهنگ عامه‌ی گیلان معتقدیم اگر نوزادی در خواب تبسّم کند، فرشته‌ها دارند نازش می‌کنند ولی اگر نوزاد در خواب اخم کند و یا بخواهد به گریه  بیفتد، یقیناً چیز بدی به او گفته‌اند و یا او را از چیزی ترسانده‌اند. میرداوود فخری‌نژاد با توجّه به این مطلب توانسته با  گفت‌و‌گوی شیرینِ توأم با طنز بین آدم‌های قصّه‌اش، فضای عاطفی و شیرینی برای ارائه‌ی داستانش ایجاد کند و بدون آن‌که اشاره‌ای به روحیّه و ویژگی‌های شخصیّتیِ دیگر آن‌ها بکند.

شاید برای همیشه گم شده باشم 11 آبان 1403

نگاهی به تازه‌ترین مجموعه‌شعر «محسن بافکر لیالستانی» شاید برای همیشه گم شده باشم

در کوچه باد می‌آید 08 بهمن 1402

تحلیلی بر دو داستان کوتاه از « کتاب همه داستان های من» نوشته ی مهناز رضایی در کوچه باد می‌آید

«ماهی، مینو و دیگران» بازتاب بی‌روتوش جامعه‌ی ماست 30 خرداد 1401
نگاهی به تازه‌ترین اثر داستانی افشین معشوری؛

«ماهی، مینو و دیگران» بازتاب بی‌روتوش جامعه‌ی ماست

«قهوه‌خانه‌ی مم‌تقی» الگویی از تجمعات روشنفکری است که در آن هر کسی نام‌اش را منتقد ادبی می‌گذارد و در غیاب هنرمندان شروع می‌کنند به ترور شخصیت دیگران و در باریک‌ترین مسئله‌ی شخصی او ریز می‌شوند، نکته می‌گیرند و می‌خندند.

نقدی بر مجموعه‌داستان «شال سرخ» نوشته‌ی «شمیم مهرزاد» 31 اردیبهشت 1401
یادداشتی بر ضرورت داستان و داستان‌خوانی

نقدی بر مجموعه‌داستان «شال سرخ» نوشته‌ی «شمیم مهرزاد»

«شمیم مهرزاد» توانسته است با تحقیق، کسب اطلاعات دقیق و نزدیک‌شدن به تجربیاتِ زیستی شخصیت‌های قصه به جهان‌بینی درست و موشکافانه‌ای از دنیای آ‌ن‌ها برسد و همین امر، شخصیت‌های قصه‌های او را از تیپ خارج کرده و به واقعیت نزدیک می‌کند.

نگاهی به مجموعه داستان  «باد ترانه‌یی می‌خواند» 31 اردیبهشت 1400
کتاب‌نوشت

نگاهی به مجموعه داستان «باد ترانه‌یی می‌خواند»

داستان‌ها سرشار از عناصر بومی و فرهنگی منطقه‌ی چزابه هستند و به خوبی فضای خاص آن‌جا را نمایش می‌دهند. هم‌چنین گویش‌های محلی و دیالوگ‌های متفاوت ایران‌زمین، اعم از گیلکی و مشهدی و کردی کتاب را صمیمی‌تر و خودمانی‌تر جلوه می‌دهد.

چرا آن‌چه می‌نویسید فقط برای خودتان شعریت دارد! 04 اردیبهشت 1400
نقد و نگاه

چرا آن‌چه می‌نویسید فقط برای خودتان شعریت دارد!

شعر در دهه‌ی هشتاد و دهه‌ی نود حاصلی جز تکرار جریانات مستعمل، بازگشت‌ به اجراهای گذشتگان نداشته است.

گیلک‌ها  نمی‌توانند به میراث زبان و هویت قومیِ خود آسیب برسانند 22 فروردین 1400
متن کامل «محسن آریاپاد» خطاب به دکتر هاشم موسوی در خصوص «بسته‌ی گیلکی سرخط»

گیلک‌ها نمی‌توانند به میراث زبان و هویت قومیِ خود آسیب برسانند

دبیر علمیِ «سرخط» با محاسبات نادرست و تصورِ سرپرستی بر تمامِ امور سرخط، با تحمیلِ پیشوند «آ» به فعل‌های مرکب اسنادی، به شرح آن‌چه که در فرهنگ رانکوه نگاشته است، با بدآموزی‌اش زبان گیلکی را تخریب کرده‌ است. در زبان تاتی، افعالی که نخستین حرفش «آ» باشد وجود دارد، اما زبان گیلکی آن را نمی‌پذیرد.