امشب؛ شب مسخره‌بازی نیست+ فیلم
امشب؛ شب مسخره‌بازی نیست+ فیلم
شب گذشته در برنامه ویژه شب یلدا شبکه 5 سیما ابوالفضل پورعرب یکی از مهمانان برنامه بود. در این برنامه چند اتفاق رخ داد که نشان داد پورعرب جایگاه خود را به عنوان یک هنرمند بسیار خوب می‌شناسد.

نهال موسوی – شب گذشته در برنامه ویژه شب یلدا شبکه ۵ سیما ابوالفضل پورعرب یکی از مهمانان برنامه بود. در این برنامه چند اتفاق رخ داد که نشان داد پورعرب جایگاه خود را به عنوان یک هنرمند بسیار خوب می‌شناسد.

اتفاق اصلی و مهم این بود که ابوالفضل پورعرب از تریبونی که به دست آورده بود از رهبر انقلاب درخواست کرد تا بازداشتی ها را عفو عمومی بدهند و ببخشایند تا یک آشتی ملی برقرار شود.

درخواست خود را اینگونه مطرح کرد: «خواهش می کنم این بچه ها (بازداشتی‌ها ناآرامی‌های اخیر) را عفو عمومی بدهند تا یک آشتی ملی برقرار شود. اینها بچه های ما هستند. اگر جایی در پیشگاه شما دارم حرفم را بخرید.»

اما نکته دیگر که آن هم بسیار قابل تامل بود اینکه در مقابل شوخی‌های بیمزه و حتی توهین امیز یکی از مجری‌های برنامه سکوت نکرد و جواب داد و حتی به صراحت گفت که این شوخی‌ها در حد من و این برنامه شب یلدا نیست، گفت: «از این شوخی‌ها با من نکن، چون من برنمی‌تابم».

البته و صد البته که مشکل از مدیرانی است که چنین اشخاصی را به عنوان مجری انتخاب کرده‌اند. وقتی که معیاری برای انتخاب مجری برنامه وجود نداشته باشد و فقط به دلیل اینکه این شخص بامزه است یا خوب تقلید صدا می‌کند آنتن برنامه زنده و مهمی چون شب یلدا را در اختیارش می‌گذارید نتیجه آن هم چنین فضاحتی است که به یکی ازمطرحترین بازیگران سینمای بعد از انقلاب چنین شوخی توهین امیزی را انجام دهند.

ابوالفضل پورعرب به شهادت تاریخ سینمای ایران اولین ستاره سینمای بعد از انقلاب است که با فیلم عروس (بهروز افخمی) در زمانه‌ای که اینترنت و شبکه‌های اجتماعی وجود نداشت در میان تمام مردم ایران شناخته شده بود و می‌توان گفت یک سوپر استار به تمام معنا بود.

اتفاقا بعد از فیلم عروس و مطرح شدن او به عنوان جوان اول سینمای ایران در سال ۱۳۶۹ او با بازی در فیلم‌هایی چون نرگس (رخشان بنی‌اعتماد) ، آواز تهران (کامران قدکچیان) ، مردی شبیه باران (سعید سهیلی) و …  جایگاه خود را در نقش‌های جدی و احساسی را هم تثبیت کرد. دانش‌آموخته بازیگری از دانشگاه هنر تهران است و لیسانس بازیگری دارد.

درود بر ابوالفضل پورعرب ! برای پیچاندن گوش مجری خود شیرین پندار تلویزیون

نکته جالب توجه این است که معمولا در برنامه‌های تلویزیونی این شکلی که یک مجری مزه پراکنی می‌کند مهمانان برنامه بنا بر هر دلیلی (از حجب و حیا گرفته تا دوری از جنجال و …) سعی دارند جواب ندهند و یا به قول معروف بگذارند و بگذرند. اما ابوالفضل پورعرب برعکس عمل کرد و به حق جواب گستاخی مجری را داد.

این که یک برنامه قرار است تولید شود و هر کسی چون به عنوان مجری انتخاب شده است به خود اجازه بدهد که هر حرفی را به زبانش بیاورد تا مخاطب بخندد! و هیچ حد و حدودی برای خودش قائل نباشد واقعا با هیچ منطقی قابل پذیرش نیست.

شاید برخی بگویند که این مجری همین است او اهل مزاح و شوخی است، به این افراد باید گفت امثال شما با این استدلال‌ها به این اشخاص اجازه می‌دهید که چنین بی پروا و گاه بی نزاکت حرف بزنند. این ریش سفیدی و چشم پوشی به نفع هیچ کس نیست نه خود مجری ، نه مخاطب تلویزیون و نه جامعه.

قطعا ابوالفضل پورعرب هم مانند هر انسان دیگری اهل شوخی و خنده است اما به درستی احساس کرد که این دیگر اسمش شوخی نیست و بی احترامی است و چه خوب که جواب این بی احترامی را در همان لحظه داد. شاید اگر چند مورد دیگر مانند جواب پورعرب به این افراد داده شود این مجری های خود شیرین پندار یاد بگیرند که هر حرفی حتی اگر خنده دار باشد را نباید به زبان آورد.  از قدیم گفته‌اند: «هر سخنی جایی و هر نکته مکانی دارد».

شاید یاد بگیرند که بین طناز بودن و هتاکی مرزی بسیار باریک است.

اگرچه دوباره تاکید می‌کنم که مسئولیت اول این بی احترامی بر عهده مدیرانی است که چنین مجری را انتخاب کرده‌اند و بعد بر عهده شعور و فهم خود مجریان برنامه.

درود بر ابوالفضل پورعرب که سکوت نکرد و به مجری خود شیرین پندار یادآوری کرد که جایگاهش چیست و حرفها و شوخی‌هایش تا چه اندازه مبتذل و بی ارزش است.

اگر تلویزیون خود را واقعا در برابر جامعه و هنرمندان پاسخگو می‌دانست باید امروز مدیر شبکه و مجری این برنامه به شکل رسمی از ابوالفضل پورعرب و جامعه عذرخواهی می‌کردند. اما …

  • نویسنده : نهال موسوی
  • منبع خبر : عصر ایران