علیرضا اکبرپور: حجازی هرگز به حقش در فوتبال نرسید
علیرضا اکبرپور: حجازی هرگز به حقش در فوتبال نرسید
ناصرخان به درستی یکی از محبوب ترین شخصیت های این فوتبال است. انسانی پاک و صادق که همیشه و همه جا شریف زندگی کرد. همیشه حق را بیان کرد و از هیچ چیزی ابایی نداشت.‌ واقعا مرحوم حجازی به من لطف زیادی داشت و بسیار زیاد از ایشان آموختم.

علیرضا اکبر پور

در فوتبال بعضی از اشخاص، به گونه دیگری در قلب‌ها ماندگار می‌شوند. انسان هایی که جدا از رنگ‌ها، به واسطه شخصیت حقیقت جو و شفافشان محبوب کشور می‌شوند. ناصرحجازی یکی از بزرگترینِ این نام‌ها است. به بهانه یازدهمین سالروز پرواز ابدی عقاب، بایکی از شاگردان ایشان به گفتگو پرداختیم. علیرضا اکبرپور که اتفاقا مرحوم حجازی اعتقاد خاصی به او داشت.

 

در یازدهمین سالروز ناصرخان حجازی هستیم. شما یکی از شاگردان مورد علاقه ایشان بوده اید. برایمان از این شخصیت بگویید!

ناصرخان به درستی یکی از محبوب ترین شخصیت های این فوتبال است. انسانی پاک و صادق که همیشه و همه جا شریف زندگی کرد. همیشه حق را بیان کرد و از هیچ چیزی ابایی نداشت.‌ واقعا مرحوم حجازی به من لطف زیادی داشت و بسیار زیاد از ایشان آموختم.

 

خیلی‌ها معتقدند ناصرخان به حق خود در فوتبال نرسید.

قطعا همینطور است. مطمئن باشید اگر بخاطر رک بودن و بیان حقیقت ها نبود، ناصرخان حتی به نیمکت تیم ملی هم می‌رسید. او کارهایی که بعضی از مربیان انجام می‌دهند تا یک سری از امتیازات را به دست آوردند، انجام نداد.

 

شاید از معدود نفراتی هم باشد که پس از دوم شدن در جام آسیایی از سمتش کنار گذاشته شد.

بله هر مربی دیگری به جای ناصرخان بود، قراردادش چند ساله تمدید می‌شد و او را روی سرشان می ‌گذاشتند. کسب چند جام معتبر دریک سال از عهده هرکسی برنمی‌آمد. حتی ما در جام ترکمنستان که یکی از جام های مهم آن دوره بود نماینده روسیه را که تیم قدری همبود شکست دادیم. اما متاسفانه پس از یک شکست، آن برخورد را با ناصرخان کردند.

 

از خصوصیات دیگر او بگویید. برخوردش در رختکن، در اردوها و..

از لحاظ فنی می‌توانم بگویم هیچ مربی دیگری را بزرگتر از ایشان ندیدم. ناصرخان زبان رکی داشت. اگر بازیکنی اشتباه می‌کرد حتی یک بازیکن بزرگ، اشتباهش را به او گوشزد می‌کرد. تسلطش به زبان انگلیسی باعث شده بود کتاب های زبان خارجی را بخواند و اصول جدید فوتبال را برایمان شرح دهد.

 

کمی هم درباره استقلال فعلی صحبت کنیم. این تیم به زودترین قهرمانی لیگش دست یافت.

جا دارد قهرمانی این تیم را به همه هوادارانش تبریک بگویم. استقلال تیم شایسته ای بود که متکی به همت بازیکنان، کادر فنی و مدیریت خوبش نتایج فوق العاده ای گرفت.

 

آن‌ها اما هنوز هم برای تداوم شکست ناپذیری تلاش می‌کنند.

بله به هرحال رکورد بزرگی است. اینکه تا سال‌ ها بعد، از آن‌ها بعنوان شکست ناپذیران یاد می‌شود آنقدر ارزشمند است که همچنان برای حفظ آن انگیزه داشته باشند.

 

آقای اکبرپور درباره حواشی زادگاهتان هم کمی صحبت کنیم. اتفاقات تلخ تبریز در مصاف تراکتور و پرسپولیس!

واقعا از این اتفاق ناراحت شدم. مردم تبریز و هواداران تراکتور انسان های فهیمی هستند اما همیشه در فوتبال، افرادی هستند که درقامت تماشاگر نما، سایر هواداران را زیر سوال ببرند.

 

البته شیطنت های یک سری از بازیکنان هم در بدتر شدن اوضاع بی تاثیر نبود. ماهم زمان فوتبالمان بارها این اتفاقات افتاد. حتی درآبادان سر مرا شکستند. اما بازیکنان آن دوره خویشتن‌دار بودند.

به هرحال اتفاق تلخی بود که می‌توانست خسارات جانی جبران ناپذیری داشته باشد.

 

خبرنگار: تینا نجفی

  • منبع خبر : اختصاصی