هنردرمانی و تاب‌آوری زنان
هنردرمانی و تاب‌آوری زنان
هنر درمانی تکنیک‌هایی برای افزایش تاب‌آوری زنان ارایه می‌دهد که انجام این تکنیک‌ها منجر به کاهش اضطراب و ترس می‌شود.

هنر درمانی و زنانتیترما- شقایق هاشمی شکفته / خانواده یکی از مهم‌ترین ارکان اجتماع است و بالطبع سلامت خانواده، ضامن سلامت جامعه است. در این میان زنان عنصر اصلی و محوری خانواده به حساب می‌آیند. تربیت فرزندان و ایجاد محیط امن و آرام، پیوند روابط عاطفی بین اعضای خانواده، مدیریت امور داخلی و خیلی از وظایف بر عهده‌ی زنان است.

زنان با نقش‌های مضاعف و متفاوت در زندگی خود مواجه خواهند شد، از این رو توان‌مندسازی زنان نقش تعیین‌کننده  و مهمی دارد.

زندگی، روزهای پر استرس و چالشی برای زنان می‌تواند داشته باشد. روزهای سخت و مشکلاتی که می‌تواند تصوراتی منفی در آن‌ها ایجاد کند.

ممکن است زنان در مقابله با استرس‌ها و‌ بحران‌ها  دچار مشکلاتی شوند که روی سلامت و رضایت و حتی کیفیت زندگی آن‌ها تاثیر بگذارد.

تجربه‌ی فشارهای مداوم ، بیماری، افزایش سن، احساس در مرکز توجه نبودن، قربانی دیدن خود در زندگی و خیلی از موارد ممکن است منجر به ایجاد مشکلات روان‌شناختی در زنان شود.

تاب‌آوری قابلیت تطابق در مواجهه با فشارها و مشکلات و غلبه یافتن بر آن‌هاست .

اگر تاب‌آوری را یک مهارت بنامیم، می‌توانیم بگوییم که مجهز شدن زنان به داشتن مهارتی به نام تاب‌آوری به عنوان روشی کارآمد، باعث می‌شود تا در میان نوسانات زندگی، بتوانند مثبت‌اندیش باشند و خوش‌بینی، رضایت از زندگی ، روابط اجتماعی، ارتباط مثبت، سلامت جسمی و روانی بهتری داشته باشند.

آن‌چه که اهمیت بسیاری زیادی دارد، این است که زنان علی‌رغم قرار گرفتن در معرض تنش‌ها و بحران‌ها، عزت نفس خود را از دست ندهند و حس شایستگی و توان‌مند بودن را در خانواده و جامعه داشته باشند.

از این رو هنردرمانی به‌عنوان یک شیوه‌ی موثر  در کنار تاب‌آوری قرار گرفته تا با ایجاد محیطی جذاب و جدید به افزایش تاب‌آوری زنان کمک کند.

هنر درمانی تکنیک‌هایی برای افزایش تاب‌آوری زنان ارایه می‌دهد که انجام این تکنیک‌ها منجر به کاهش اضطراب و ترس می‌شود. اختصاص دادن وقتی برای انجام تکنیک‌ها، احساس خودارزشمندی را در میان زنان بالاتر می‌برد و طی ساعات اجرای تکنیک ها، فضای ذهنی را از افکار منفی و درگیری‌ها و تنش‌های روزمره دور می‌کند.

یادگیری مهارت‌های هنری با روی‌کردهای مختلف باعث می‌شود تا احساس قربانی بودن از بین رفته و در عوض عزت نفس و احساس شایستگی افزایش یابد.

در هنر درمانی با هر زیر شاخه‌یی، جذابیت‌های زیادی برای تزریق نشاط و شور دوباره زندگی وجود دارد. از بازی رنگ‌ها تا اجرای تئاتر، از آشپزی تا پرورش گیاه، از نواختن یک ساز تا خواندن یک شعر، همه و همه به زنان سرزمین‌مان می‌گوید که همیشه راهی برای زندگی بهتر وجود دارد.

نکته‌ی بسیار مهم و ‌قابل تاکید این است که تمام این تکنیک‌ها باید تحت نظر متخصصین هنر درمانی و افراد آموزش دیده انجام شود؛ چون هر تکنیک با توجه به شرایط هر فرد طراحی می‌شود .

در این یادداشت به اشاره‌یی کوتاه و مختصر جهت معرفی هنردرمانی و تاثیر آن در تاب‌آوری زنان جامعه پرداخته‌ایم و برای ارایه‌ی مطالب تخصصی باید به زنان جامعه به تفکیک زنان سرپرست، مادران مجرد، زنان شاغل، زنان خانه‌دار، زنان سال‌مند، زنان آسیب‌دیده و …. بپردازیم .

* کارشناس ارشد روانشناسی و هنر درمانگر

  • نویسنده : شقایق هاشمی شکفته
  • منبع خبر : اختصاصی