برج بلند شهری در سال سیاه اسفند
برج بلند شهری در سال سیاه اسفند
شیرینی شعر سعید اسکندری در عدم استفاده از توصیفات عینی برای حوادث عینی و همچنین استحاله دادن هریک از حوادث در دل معانی و کارکردهای اسطوره‌ای ماه‌هاست.

شعر بلندِ ترجیع بند یا برج بلند شهری در سال سیاهِ اسفند، شعری چهل و چندصفحه‌ای از سعید اسکندری است که با تلمیحات به‌جا و ارتباطی برون‌متنی با متون ادبی و تاریخی، به وقایعی عظیم در تاریخ معاصر ایران پرداخته که گاه حوادث آن بی‌بزرگ‌نمایی آنقدر بزرگ جلوه می‌کند که بیان ساده‌ی واقعیات آن نیز غلوآمیز به نظر می‌رسد و در بیان تشریح را به سمت نوعی سیاست‌زدگی می‌برد.

اما شیرینی شعر سعید اسکندری در عدم استفاده از توصیفات عینی برای حوادث عینی و همچنین استحاله دادن هریک از حوادث در دل معانی و کارکردهای اسطوره‌ای ماه‌هاست؛ شاعر بدون آن‌که زبان را دچار پیچیدگی مصنوع سازد مخاطب را دعوت به درنگ در وقایع تاریخ معاصر از طریق شعر و درنگ در شعر به وسیله‌ی تاریخ‌نویسی غیر عینی درباره‌ی ایران معاصر که با تاریخ زندگی شاعر در قالب شعر در هم تنیده‌اند می‌کند.

شعر لایه‌های دیگری هم دارد که شرح آن‌ها در این مجال نمی‌گنجد. همچنین از نظر ساختار، فرم، روایت، زمان، زبان و… نکات مهمی را می‌توان در باب آن مطرح کرد.
کتاب را نشر خوزان در ۶۲ صفحه‌ی رقعی و با تیراژ ۵۰۰ نسخه منتشر کرده و توسط پخش ققنوس توزیع شده است.

  • نویسنده : رضا روزبهانی
  • منبع خبر : اختصاصی