کرونای گیلان، غافلگیرانه و حاصل ندانم‌کاری بود
کرونای گیلان، غافلگیرانه و حاصل ندانم‌کاری بود
شیوع کرونا باعث از بین رفتن پیوندها شده و موجبات فاصله‌های فیزیکی را ایجاد کرده، فاصله‌ای که به اشتباه توسط سیاست‌گذارها «فاصله‌گذاری اجتماعی» نام‌گذاری شده است. نباید فراموش کرد که پیوندهای اجتماعی عمیق در هنگامه‌ی بحران، انسان‌ها را قوی‌تر و امیدوارتر می‌کند.

به گزارش تیترما نشست «تحلیلی بر پیامدهای اجتماعی کرونا در استان گیلان» از سلسله نشست‌های انجمن مهرورزان گیلان‌پژوه، عصر روز پنج‌شنبه ۲ مردادماه در تالار اجتماعات پژوهشکده‌ی گیلان‌شناسی دانشگاه گیلان برگزار شد.

در این نشست، رضا علیزاده با این مقدمه که اثرات و تبعات ویروس کرونا بر سبک زندگی امروز، تاثیر داشته و پیامدهای بسیاری را نیز در ابعاد مختلف موجب شده است، گفت: ما در ماه‌های اخیر، با اعداد و ارقام بسیاری در رابطه با ابتلا و یا مرگ مواجه بودیم. شاید ذکر این آمار برای گفتمان‌های سیاست‌گذاری و یا حتی پزشکی راحت باشد، اما هریک از این ارقام انسا‌ن‌هایی هستند با مجموعه‌ای از ویژگی‌ها، علایق‌، احساسات، مشاغل، خانواده، دوستان و … که فقدان‌شان، دل‌ها را آزرده و داغدار می‌کند.

وی با بیان آن‌که ما با ویروسی مواجه‌ایم که ویژگی خاصی داشته و همه‌جا حاضر اما نامرئی است، افزود: این پدیده، ترس و اضطراب از کنار یکدیگر بودن، لمس اجسام و اشیا و امثال آن را ایجاد کرده است. بحران کرونا، ناتوانی بشر را اثبات کرد چرا که در این مدت شاهد بودیم که بشر با تمام پیشرفت‌های دست یافته، با مجموعه‌ای از اعلان‌ها، آمار و ارقام، شیوه‌ی‌درمان، واکنش‌ها، انتظارها برای تولید دارو و واکسن،تا چه اندازه در مقابل کرونا به استیصال رسیده است.

 کرونای گیلان در اوایل اسفند، دلایل ورزشی و دانشجویی داشت که البته هر دو قابل پیشگیری بود، اما نسبت به آن بی‌توجهی شد

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در ادامه موضوع جامعه‌شناسی را محور سخنان خود قرار داده و با اشاره به این مهم که هر چه در جامعه پیوندهای عمیق‌تری برقرار باشد آن جامعه، سالم‌تر است، افزود: شیوع کرونا باعث از بین رفتن پیوندها شده و موجبات فاصله‌های فیزیکی را ایجاد کرده، فاصله‌ای که به اشتباه توسط سیاست‌گذارها «فاصله‌گذاری اجتماعی» نام‌گذاری شده است. نباید فراموش کرد که پیوندهای اجتماعی عمیق در هنگامه‌ی بحران، انسان‌ها را قوی‌تر و امیدوارتر می‌کند.

این جامعه‌شناس با اشاره به این که کروناهای کشورهای مختلف از حیث تاثیرات اجتماعی و اقتصادی با یکدیگر فرق دارد، خاطرنشان کرد در ایران نیز کرونای استان‌ها با هم متفاوت است. کرونای گیلان، کرونایی غافلگیرانه و حاصل ندانم‌کاری بود. طبق گزارش‌های داده شده، وجود کرونای گیلان در اوایل اسفند، دلایل ورزشی و دانشجویی داشت که البته هر دو قابل پیش‌گیری بود ،اما نسبت به آن بی‌توجهی شد. فقدان اطلاعات پیشین، شرایط را بسیار دشوار نمود. شاید اگر این بیماری از کشور دیگری غیر از چین آغاز می‌شد، اطلاعات و اخبار آن، زودتر و به شکل صحیح انتشار می‌یافت‌ و شرایط جهت پیشگیری از آن سریع‌تر و بهتر مهیا می‌شد.

۱۶۰ گروه از حوزه‌های مختلف در این شرایط بغرنج به یاری مردم شتافتند و آن‌ها تنها نگذاشتند

این پژوهشگر در ادامه، بحث دارو و درمان را پیش کشیده و گفت: در ابتدای شیوع این بیماری، با دستورات بهداشتی، تجویز دارو و شیوه‌ی درمانی مواجه بودیم که در حال حاضر بعد از گذشت چند ماه، خیلی از آن‌ها منسوخ و یا تکمیل شده است. بنابراین با کرونایی مملو از آزمون و خطا روبه‌رو بودیم. کرونای گیلان، کرونای کمبود امکانات پزشکی و تخت بیمارستانی بود تا آن‌جا که حتی بیمارستان صحرایی نیز در دستور کار قرار گرفت. در این شرایط بحرانی و کمبود امکانات، کمک خیرین و همراهی گروه‌های داوطلب که به یاری مردم شتافتند، قابل توجه بود.

علیزاده کرونای گیلان را، کرونایی جذام‌گونه نامید که همه چیز را تحت تاثیر خود قرار داده است و در ادامه تاکید کرد در جریان کرونای گیلان، بخشی که مغفول مانده، بخش سرمایه‌ی‌ اجتماعی گیلان است، ۱۶۰ گروه از حوزه‌های مختلف شناسایی شده‌ای که در این شرایط بغرنج به یاری مردم شتافتند و آن‌ها تنها نگذاشتند.

گیلان، استانی که از حیث اقتصادی فقیر بود، با وجود بحران کرونا فقیرتر شد. آمارهای ثبتی حاکی از آن است که بیش از ۴۵۰۰ پرونده‌ی حقیقی و حقوقی برای گرفتن تسهیلات در راستای آسیب‌های وارده به مشاغل شکل گرفته، ۲۴۰۰۰ نفر برای بیمه‌ی بیکاری ثبت‌نام کرده‌اند که تا اکنون با ۲۱۰۰۰ نفر آن‌ها موافقت شده است. بسیاری از مشاغل خانگی، دست‌فروشی و مانند آن در گیلان، زیر سایه‌ی کرونا به خطر افتاده و یا از بین رفته و متاسفانه از هیچ حمایتی نیز برخوردار نبوده است.

باید به اهالی سیاست گفت حکمرانی مطلوب‌تری داشته باشند، چرا که این‌ مشکلات از عواقب حکمرانی نامطلوب است

این استاد دانشگاه با بیان این که با ضعیف‌ شدن اقتصاد، آسیب‌های اجتماعی نیز افزایش می‌یابد گفت: از انواع آسیب‌های اجتماعی اخیر، در گیلان می‌توان به افزایش آمار قتل و سرقت اولی اشاره کرد که از پیامدهای مشکلات معیشتی و اقتصادی است. گیلان از لحاظ نرخ ازدواج در کشور رتبه‌ی بیستم، نرخ طلاق رتبه‌ی سوم، مرگ و میر رتبه‌ی اول و زاد و ولد رتبه‌ی آخر را داراست. گیلان سال‌مندترین استان کشور به شمار می‌رود. وی در ادامه افزود: در تمام پژوهش‌های انجام شده، رضایت از زندگی در گیلان پایین است، این استان در بحث فرار کودکان، دختران و زنان از منزل نیز در مرتبه‌ی ۵ کشوری قرار دارد.

علیزاده با طرح این سوال که رسالت دانشگاه و فعالین اجتماعی و فرهنگی در این میانه چیست؟ افزود: باید به اهالی سیاست گفت حکمرانی مطلوب‌تری داشته باشند، چرا که این‌ مشکلات از عواقب حکمرانی نامطلوب است.
وی با این جمله‌ی کامو از کتاب «طاعون» سخن خود را به پایان برد: «بلا مقیاس انسانی ندارد. از این رو انسان با خود می‌گوید که بلا حقیقت ندارد و خواب آشفته‌ای است که پایان می‌یابد. اما پایان نمی‌یاید و انسا‌ن‌ها هستند که از خواب آشفته‌ای به خواب آشفته‌ی دیگر دچار می‌شوند»

در انتهای این نشست، پژوهشگران و مدعوین، پرسش‌ها و‌ مطالب مرتبط به موضوع جلسه را مطرح نمودند

  • نویسنده : گزارشگر: الهام کیانپور