درگذشت ارباب پسر در اتریش
درگذشت ارباب پسر در اتریش
مهدی اخوان لنگرودی، شاعر، نویسنده و جامعه‌شناس گیلانی در پایتخت اتریش درگذشت.

به گزارش تیترما، مهدی اخوان لنگرودی که از یک ماه پیش در بیمارستانی در وین بستری بود، امروز پنجم خرداد ۹۹ در ۷۵ سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

اخوان لنگرودی به سال ۱۳۲۴ در شهر لنگرود به دنیا آمد. پدرش صاحب کارخانه چای بود. وی دوران کودکی، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در لنگرود گذرانید.

ورود این شاعر لنگرودی به رشته‌ی جامعه‌شناسی دانشگاه ملی و توانایی‌اش در سرایش ترانه،آشنایی‌اش با کوروش یغمایی و شکل‌گیری «گل‌یخ» یکی از ماندگارترین ترانه‌های ایرانی را در پی داشت.

مهدی اخوان در سال ۱۳۵۱ از دانشگاه ملی ایران در رشته‌ی جامعه‌شناسی فارغ‌التحصیل و برای اخذ مدرک دکتری راهی وین شد.

مهدی اخوان لنگرودی

نخستین دفتر شعرش با عنوان «سپیدار» در سال ۱۳۴۵ با مقدمه‌ی محمود پاینده لنگرودی چاپ شد.

از دیگر آثار شعری او می‌توان به «چوب و عاج» ۱۳۶۹، «آبنوس بر آتش» ۱۳۷۰، «خانه» ۱۳۷۵، «سالیا» ۱۳۷۸ و «گل یخ» (برگزیده اشعار) ۱۳۷۸ اشاره کرد.

از داستان‌ها و رمان‌هایش نیز می‌توان از «آنوبیس» ۱۳۷۴، «درمان» ۱۳۷۵، «پنجشنبه سبز» ۱۳۷۵، «ارباب پسر» ۱۳۷۷، «در خم آهن» ۱۳۷۹، «الا تی تی» ۱۳۷۸ و «توسکا» ۱۳۹۲ نام برد.

«یک هفته با شاملو»، «خدا غم را آفرید، نصرت را آفرید» ۱۳۸۰، «از کافه نادری تا کافه فیروز» ۱۳۹۲، «ای دل بمیر یا بخوان» (ترجمه اشعار خوان رامون خمینس)۱۳۷۳ و «ببار اینجا بر دلم» (گفت‌وگوی بهزاد موسایی با مهدی اخوان لنگرودی) ۱۳۸۴ از دیگر کتاب‌های به‌جامانده از این شاعر، نویسنده و پژوهشگرند