نگاهی به «ارمنیان اصفهان»
نگاهی به «ارمنیان اصفهان»
دهمین نشست «پنجشنبه‌های اصفهان» به بهانه‌ی سال نوی میلادی، به «ارمنیان اصفهان» اختصاص یافته است.

به گزارش تیترما به نقل از ایسنا، شکوه‌السادات اعرابی هاشمی، مدرس تاریخ، در نشست این هفته‌ی «پنجشنبه‌های اصفهان» درباره‌ی «ارمنیان از ارس تا زاینده‌رود» سخن خواهد گفت.

وی در این رویداد، به مقایسه‌ی جلفای قدیم کنار رود ارس و جلفای جدید اصفهان که به دستور شاه‌عباس شکل گرفت، می‌پردازد و سیر و جریان زندگی را در هر دوی این مکان‌ها مرور می‌کند.

اعرابی هاشمی، از این زاویه موضوع را بررسی می‌کند که اگرچه ارامنه با مهاجرت‌شان دچار خسارت‌هایی شدند، ولی در نهایت سودهایی هم از مهاجرت‌شان بردند و با پشتیبانی صفویان و شاه‌عباس، باعث رشد تجارت، روابط خارجی ایرانیان و … شدند.

آرگین آبنوسیان، دیگر سخنران این نشست، آیین‌های ارمنیان جلفای نو اصفهان را بررسی می‌کند. مواردی از این‌ دست موضوع بحث آبنوسیان است: «خاستگاه تاریخی ارامنه کجا بوده؟»، «آن‌ها چه اعیاد و آداب‌ورسومی دارند؟»، «بعد از آمدن به اصفهان چه چیزهایی به این آداب اضافه‌شده؟» و «آیین‌های مشترک ارامنه با فارسی‌زبانان چیست؟»

اشاره به مواردی از جمله تفاوت کریسمس و سال نو و کریسمس ارامنه و غیر ارامنه نیز، دیگر بخش‌های این سخنرانی است. فیلم «نقش خیال» به کارگردانی زاون قوکاسیان، فیلم‌ساز و منتقد ارمنی تبار اصفهان نیز پایان‌بخش نشست پنجشنبه‌های اصفهان خواهد بود.

علاقه‌مندان برای حضور در این برنامه می‌توانند پنجشنبه، ۱۲ دی‌ماه رأس ساعت ۱۸ به سرای قزلباش در چهارباغ عباسی مراجعه کنند