توجیه احداث آرام‌گاه در وسط خیابان چیست؟!
توجیه احداث آرام‌گاه در وسط خیابان چیست؟!
آیا مقررات اجازه‌ی افزودن قبرستان تازه‌یی در محدوده‌ی شهر، آن هم در محوطه‌یی که بین دو لاین «راه اصلی لنگرود به رودسر» قرار دارد را می‌دهد؟

افشین معشوری/ در روزهایی که استان گیلان متاثر از هجوم بی‌رویه‌ی مسافران درگیر مشکلات ناشی از ویروس کرونا -و احتمالا نوع انگلیسی آن- است؛ اداره‌ی اوقاف لنگرود در طرحی با نام «توسعه‌ی صحن آستان مقدس امام‌زاده آسیدمحمد» کنار راه اصلی «لنگرود به رودسر» در محوطه‌ی بیرونی «آسیدمحمد کیاکلایه» که بین دو لاین رفت و برگشت قرار دارد؛  اقدام به احداث مقابری کرده است که با دیدن آن رهگذران یقینا حیرت کرده‌اند و -شاید- برخی نیز مانند نگارنده پرسش‌هایی به ذهن‌شان متبادر شده باشد.

اداره‌کل اوقاف استان گیلان و شهرستان لنگرود پاسخ بدهند:

 

 

یک: اساسا در حالی‌که سعی می‌شود قبرستان‌ها بیرون از شهر احداث شود؛ توجیه افزودن آن بخش از محوطه‌ی آسیدمحمد که تاکنون برای پارکینگ زائران استفاده می‌شد، چیست؟

 

دو: آن‌ قسمت از مسیر به دلیل قرار گرفتن در کمربندی که لنگرود را به جاده‌ی چمخاله می‌رساند، اغلب دارای راه‌بندان است و وجود «بلوار آزادگان» درست در مقابل گلدسته‌ی آسیدمحمد؛ قطعا مسیر را با راه‌بندان شدیدتری مواجه خواهد کرد، آیا فکر معضلات تازه را کرده‌اید؟

 

سه: مسیر جنوبی روبه‌روی گنبد(مقابل محوطه‌ی بازی تا آتش‌نشانی) اغلب آب‌گیر است و سیلاب معمولا به سمت شمالی راه می‌یافت، با توجه بسته شدن شمال و جنوب مسیر، آیا تمهیدی برای تخلیه‌ی سیلابی که هر ساله در فصل بارش‌ها ترافیک مسیر را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اندیشیده شده است؟

 

چهار: با توجه به ارتفاع کارگذاری بلوک‌ها،  به نظر می‌رسد کف قبور با کف خیابان (منهای آسفالت) یکی است؛ آیا از نظر بهداشتی جنازه‌ها عامل انتقال برخی بیماری‌ها در صورت نفوذ آب نخواهند شد؟

 

 

البته شاید پرسش‌های دیگری نیز باید مطرح می‌شد؛ اما به همین موارد بسنده می‌کنم و تنها پرسشی از «شهردار لنگرود» می‌پرسم:

 

آیا مقررات اجازه‌ی افزودن قبرستان تازه‌یی در محدوده‌ی شهر، آن هم در محوطه‌یی که بین دو لاین «راه اصلی لنگرود به رودسر» قرار دارد را می‌دهد؟

 

  • نویسنده : افشین معشوری
  • منبع خبر : اختصاصی