فرامرز محمدی‌پور با «نهضت جنگل در آیینه‌ی شعر» می‌آید
فرامرز محمدی‌پور با «نهضت جنگل در آیینه‌ی شعر» می‌آید
فرامرز محمدی‌پور؛ شاعر و روزنامه‌نگار گیلانی کتاب مرجع «نهضت جنگل در آیینه‌ی شعر» را به حوزه‌ی هنری گیلان سپرد.

شاعر گیلانی

 

به گزارش تیترما؛ محمدی‌پور با اعلام این خبر گفت: مجموعه شعر «بیدار مثل جنگل» که گزیده آثار نهضت جنگل در شعر امروز بود و  به انتخاب من در نخستین کنگره‌ی ملی شعر سردار جنگل در سال ۱۴۰۱توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان منتشر شد، به عنوان گام نخست در معرفی ادبیات جنگل با استقبال روبه‌رو شد، هرچند پیش‌تر  آثار پراکنده‌یی در این زمینه چاپ و منتشر شده بود.

این پژوهشگر لنگرودی با اشاره به اهمیت ماندگاری نهضت جنگل به ویژه پاس‌داشت این حرکت تاریخی با زبان شعر افزود: شاعران معاصر در ارتباط با بازتاب نهضت مردمی جنگل به رهبری میرزا کوچک جنگلی، اشعار خواندنی و اندیشه آرایی را به تصویر کشیده‌اند که نیاز به یک اثر مرجع ضروری به نظر می‌رسید.

وی افزود: در این راستا با بهره‌گیری از منابع مکتوب، آرشیو شخصی و یاری برخی شاعران و پژوهشگران، توانستم کتاب مرجع «نهضت جنگل در آیینه‌ی شعر» را به پایان برسانم‌ و صلاح دیدم چاپ این اثر را به حوزه‌ی هنری گیلان که پایگاه تخصصی نشر آثار با موضوع فرهنگ و ادبیات سرزمین گیل و دیلم است، بسپارم.

بوی باران و بهار+ انتشارات یانا + افشین معشوری

وی تصریح کرد: در این اثر مرجع به اشعاری با تاریخ سرایش ۷۵ سال پیش برمی‌خوریم که نشان می‌دهد شاعران و نویسندگان معاصر به ویژه اهالی قلم‌ گیلان برای بازتاب تاریخی نهضت جنگل کوتاهی ‌نکرده‌اند و این ردّ پای روشن، بسیار شایسته و ارزشمند است.

گفتنی‌ست اخیرا  «افشین معشوری» برای پاس‌داشت شصت‌سالگی‌ فرامرز محمدی‌پور  کتاب «بوی باران و بهار» را توسط انتشارات یانا چاپ و منتشر کرده است.

شایان ذکر است فرامرز محمدی‌پور شاعر، روزنامه‌نگار و پژوهشگر گیلانی تا کنون ۳۵ عنوان کتاب را در کارنامه‌ی خود به ثبت رسانده است و علی‌غم این‌که فرهنگی بازنشسته است، هنوز به تدریس مشغول است، با واحد موسیقی صدا وسیمای گیلان ‌همکاری دارد و دبیر صفحه‌ی ادبی روزنامه‌ی نسیم در گیلان است.

  • منبع خبر : اختصاصی