دروازه‌یی که کوروش کبیر ساخت، در فارس سر از خاک بیرون آورد - تیترما | تیترما
دروازه‌یی که کوروش کبیر ساخت، در فارس  سر از خاک بیرون آورد

و تکه آجر لعابدارند که به خط میخی بابلی روی آن‌ها عبارتی نوشته شده‌است. «بابو»؛ احتمالا به معنای دروازه. این دو تکه آجر در داخل تپه‌ای که به تل آجری شهرت دارد، پیدا شده‌است. هیات علمی ایران و ایتالیا طی ۱۰ سال مطالعه باستان‌شناسی، در تل‌آجری ردپای مهمی از حضور هخامنشیان، پیش از به قدرت رسیدن داریوش و ساخته شدن تخت‌جمشید پیدا کرده‌اند. دروازه‌ای که احتمالا به دستور کوروش کبیر، بنیان‌گذار سلسله هخامنشیان ساخته شده‌است.

کوروش را فاتح بابل، جایی در عراق کنونی می‌دانند. آنطور که منشور او برای ما می‌گوید، لشگر عظیم کوروش بدون خونریزی و جنگ و ویرانی‌های پس از آن، در حالی که ساکنان یکی از عظیم‌ترین شهرها و تمدن‌های دوران باستان در مقابل او تسلیم شده بودند، از دروازه‌ شکوهمند بابل یعنی دروازه ایشتار عبور کرده‌است. دروازه‌ای که شکوه و رنگ‌های خیره‌کننده‌اش، آنقدر چشم‌نوازی کرده‌اند که کوروش تصمیم می‌گیرد شبیه به آن را اما بزرگتر، در پارسه، در محوطه‌ای که امروز نام تل آجری را بر آن گذاشته‌ایم بسازد.

این نخستین‌باری است که در باستان‌شناسی ایران بنایی کشف شده که از روی یک بنای دیگر ساخته شده‌است. این شباهت آنقدر زیاد است که حتی در ساخت دوباره دروازه ایشتار، در ایران از نمادها و اسطوره‌های بابلی استفاده شده است. از تصویر حیوانی ترکیبی از مار، شیر و اژدها که موشخوشو صدایش می‌کردند.

این گزارش را ببینید تا بیشتر درباره این دروازه باستانی بدانید

تاریخ انتشار :

19 بهمن 1399 - 17:30

بازدید :

69799 بازدید

ارسال توسط :

[ ]

گزارشگر :

عصرایران/ محسن ظهوری

تعداد دیدگاه :

بدون دیدگاه

لینک کوتاه :

https://titrema.ir/?p=9522

به اشتراک بگذارید :