یزدان موسی‌پور: در پژوهش هیچ چیز مطلق نیست
یزدان موسی‌پور: در پژوهش هیچ چیز مطلق نیست
بدون تعارف پژوهشگران و نویسندگان زمان بسیاری را صرف تحقیق و نگارش یک اثر می‌کنند، کم‌ترین قدرشناسی خرید کتاب مورد نظر و حمایت از نویسندگان -به ویژه در مورد شهر خودمان پژوهشگرانی که کتاب‌هایی با موضوع رامسر نوشته اند- است. حمایت از انجمن اهل قلم و سایر انجمن‌های هنری انتظار دیگرم از مردم شهرم و مسئولین رامسر است.

چندی پیش کتاب «هنرهای صناعی شهرستان رامسر با تاکید بر نقش مایه‌های آن» حاصل سال‌ها پژوهش «یزدان موسی‌پور» توسط انتشارات یانا منتشر شد. فصل‌نامه خردورز به همین مناسبت گفت‌وگویی با این فرهنگی و نویسنده‌ی اهل رامسر انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

کتاب هنرهای صناعی رامسر / یزدان موسی پور

خردورز: درود به شما، لطفا برای آشنایی کمی از خودتان برای خوانندگان مجله بگویید.

موسی‌پور: با درود به پیشگاه خوانندگان فصل‌نامه‌ی خردورز، یزدان موسی‌پور، فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد پژوهش هنر از دانشگاه مازندران، دبیر آموزش و پرورش و  مدرس دانشگاه هستم.

 

خردورز: کجا به دنیا آمدید؛ در کجا ساکن هستید؟ چند فرزند دارید؟

موسی‌پور: در محله‌ی تلارسرِ شهرستان رامسر به‌دنیا آمده‌ام، در این شهرستان ساکن بوده و دارای دو فرزند هستم.

 

خردورز: از سوابق شغلی، تحصیلی و هنری‌تان (مدرسه، دانشگاه) بگویید.

موسی‌پور: دارای ۳۲ سال سابقه‌ی آموزشی در آموزش و پرورش شهرستان رامسر هستم. چهل سال سابقه‌ی فرهنگی و هنری دارم و کارم با عضویت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روستایی شروع شده است و در ادامه، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر کتالم  عضو شدم و فعالیت‌های هنری‌ام را مانند نقاشی، نمایش کارهای گرافیکی دنبال کردم.

اولین کار نمایشی‌ام در سطح استانی، در تئاتر دانش‌آموزی و شرکت در جشنواره‌ی دانش‌آموزی استان مازندران از گنبد تا رامسر (آن زمان گرگان جزو مازندران بود) که در تنکابن برگزار شد، بوده است.

 

خردورز: غیر از آموزش و پرورش چه؟ مثلا دانشگاه و …

موسی‌پور: در مراکز دانشگاهی تدریس کرده و می‌کنم. عضویت در انجمن نمایش شهرستان تنکابن سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۰ همچنین عضویت انجمن نمایش شهرستان رامسر از سال ۱۳۷۴ تاکنون، عضو انجمن هنرهای تجسمی شهرستان رامسر سال ۱۳۷۸ تاکنون، مسئول انجمن تجسمی شهرستان رامسر از سال ۱۳۹۴ تاکنون، عضو هیئت مدیره انجمن اهل قلم شهرستان رامسر از سال ۱۳۹۶  تاکنون، عضو مؤسسه توسعه هنرهای معاصر کشور از سال ۱۳۹۸ تاکنون و عضو هیئت نظارت بر نمایش شهرستان از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۴ بودم.

یزدان موسی پور

خردورز: کار نمایشگاهی یا اجرای نمایش هم داشته‌اید؟

موسی‌پور: بله، چندین  اثر نمایشی اجرا کرده و همچنین چندین نمایشگاه  نقاشی و عکاسی جمعی و انفرادی داشته‌ام. در زمینه‌ی ساخت فیلم کوتاه، عکاسی، طراحی، سیاه قلم و…  در چندین جشنواره شرکت کردم و در زمینه‌ی سیاه قلم در استان مازندران نفر اول شدم و در زمینه‌ی سوالات استاندارد درسی موفق به کسب سوم کشوری و اول استانی شده‌ام.

 

خردورز: می‌دانیم عضو انجمن قلم رامسر هستید؛ چگونه جذب این نهاد شدید؟ چند سال است عضو هستید و اکنون چه سمتی دارید؟

موسی‌پور: با خواست اینجانب و از طریق هیئت امنای انجمن اهل قلم شهرستان رامسر، جذب انجمن اهل قلم شدم و حدود ۶ سال است عضو انجمن اهل قلم هستم و از همان ابتدا با رای‌گیری اعضای محترم انجمن عضو هیئت مدیره انجمن بوده‌ام و در حال حاضر دبیر انجمن هستم.

 

خردورز: بهانه‌ی این گفت‌وگو کتابی است که به تازگی منتشر کرده‌اید، نام این کتاب چیست و مشخصات دیگرش را (تعداد صفحه، قطع، قیمت و…) هم برای خوانندگان بفرمایید.

موسی‌پور: نام کتاب «هنرهای صناعی شهرستان رامسر با تاکید بر نقش‌مایه‌های آن» و نتیجه‌ی سال‌ها پژوهش من است و در ابتدا پایان‌نامه‌ی دوره‌ی کارشناسی‌‌ام در رشته‌ی هنرهای تجسمی با راهنمایی دکتر قلیچ‌خانی بود که عنوان آن «بررسی صنایع دستی شهرستان رامسر» است. در آذرماه ۱۴۰۱ با تیراژ ۵۰۰ نسخه، ۲۶۴ صفحه و  در قطع رقعی توسط «نشر یانا» منتشر شد. قیمت کتاب ۱۲۰ هزار تومان با عکس‌های سیاه و سفید و ۱۵۰هزار تومان با تصاویر رنگی است.

 

خردورز: چند سال برای جمع‌آوری، تدوین و نگارش کتاب زمان صرف کردید؟

موسی‌پور: تدوین کتاب بیست سال زمان برد و تحقیق به صورت میدانی و اسنادی بوده است. در روستاهای مختلف با  زنان و جوانان هنرمند نشسته و نام و نقوش را جمع‌آوری کردم.

 

خردورز: باید کتاب ارزش‌مندی باشد، پس کسان دیگری هم در این مسیر با شما همکاری کرده‌اند!؟

موسی‌پور: بله، لازم می‌دانم از منبع مطالعاتی اولیه که بسیار به من کمک کرد، یادی کنم. پایان‌نامه‌ی جناب دکتر اسمعیلی مانند چراغی در این راه بوده است. نقوش و نشانه‌ها از دیگر ویژگی این کتاب است و از متن این پژوهش، سه مقاله در همایش های مختلف مورد پذیرش قرار گرفت که همکاران بنده در این مقالات دکتر قلیچ خانی و دکتر رستمی بوده‌اند.

 

خردورز: عکس‌های زیادی در کتاب می‌بینیم؛ آیا تمام آن‌ها تصاویر ثبت شده‌ی خودتان است یا از منابع اینترنتی و عکاسان دیگر هم استفاده کرده‌اید؟

موسی‌پور: برخی از تصاویر  و شکل‌ها از من به‌عنوان نگارنده و برخی نیز از دوستانی مانند استاد شمسی، استاد خاتمی و … است. حتی خود استادکاران، مانند استاد رضوانی و…. هم  برایم عکس فرستادند و از منابع اینترنتی هم استفاده کردم.

 

خردورز: کتاب‌تان آوانگاری، پانوشت، منبع و واژه‌های غیرفارسی زیادی دارد، با توجه به این‌که نوشته‌ها در زمان‌های مختلف تایپ شده بود، مشکلی هنگام مراحل فنی پیش نیامد؟

موسی‌پور: بسیار ممنونم از مدیر «انتشارات یانا» لنگرود که در این کتاب زحمت زیادی به ایشان دادم. اساسا کارهای پژوهشی برخلاف داستان یا شعر به جهت داشتن واژگان محلی، آوانگاری آن‌ها و برخی حتی کلمه لاتین، فرمت  و سازگار کردن همه این موارد کاری سترگ است، از ایشان سپاسگزارم.

 

خردورز: با توجه موضوع کتاب، فکر می‌کنید نیاز است در چاپ‌های بعدی مطالب و موضوعات دیگری هم به آن اضافه شود؟

موسی‌پور: بله، در امر پژوهش  هیچ چیز مطلق نیست و تغییر ضروری است.  مطالب جدید بر اساس پژوهش‌های میدانی تازه و اسامی نقوش دیگر  -که من هنوز نتوانستم پیدا کنم-  قطعا در کامل کردن پژوهش لازم است،  البته مطالب جدید در  امتداد همین پژوهش خواهد بود.

 

خردورز: پروسه‌ی زمانی انتشار کتاب از ابتدا تا چاپ و تحویل چقدر بود و آیا از ناشر راضی هستید؟

موسی‌پور: بله کاملا راضی هستم، در کم‌ترین زمان کار را انجام می‌دهند. سرعت و کیفت «نشر یانا» خوب است، به امید درخشش‌های افزون‌تر‌.

 

خردورز: با توجه به سوژه‌ی کتاب که «رامسر» است، چه انتظاری از مردم و مسئولین شهرستان رامسر دارید؟

موسی‌پور: بدون تعارف پژوهشگران و نویسندگان زمان بسیاری را صرف تحقیق و نگارش یک اثر می‌کنند، کم‌ترین قدرشناسی خرید کتاب مورد نظر و حمایت از نویسندگان -به ویژه در مورد شهر خودمان پژوهشگرانی که کتاب‌هایی با موضوع رامسر نوشته اند- است. حمایت از انجمن اهل قلم و سایر انجمن‌های هنری انتظار دیگرم از مردم شهرم و مسئولین رامسر است.

 

خردورز: پرسش‌های ما تمام شد؛ در پایان چنان‌چه نکته‌یی در نظرتان است که باید بگویید؛ بفرمایید.

موسی‌پور: در پایان از انجمن اهل قلم؛ اساتید جهانبخش، سجادی، خاتمی، غدیری، ذبیحی، نداوی، احمدنژاد،  زهره علی اسمعیلی ، گلی و سایر اعضای انجمن و  اساتید  محمدصادق علی اسمعیلی، شمسی رضوانی و….  تشکر می‌کنم. از جناب حبیب اکراموسی‌پور که حامی این اثر پژوهشی بودند، تشکر کنم. از معلمین هنر خودم در دوران تحصیل جناب استاد فرزاد مسروری، دکتر مصطفی رستمی، دکتر حمیدرضا قلیچ خانی،  دکتر فتانه محمودی، دکتر محمد اعظم‌زاده و جناب استاد متین و سایر اساتید که احیانا از قلم افتاده اند؛ بسیار سپاسگزارم.  از خانواده‌ی عزیزم نیز  تشکر می‌کنم.

 

خردورز: از شما برای پاسخ‌گویی به پرسش‌های مجله سپاسگزارم.

موسی‌پور: من هم برای شما آرزوی موفقیت دارم.

  • منبع خبر : فصلنامه خردورز، شماره 2، زمستان 1401