احمدرضا احمدی: کیارستمی فیلم‌ساز برجسته‌یی نبود
احمدرضا احمدی: کیارستمی فیلم‌ساز برجسته‌یی نبود
بنیان‌گذار سبک موج نو در شعر معاصر ایران گفت: کیارستمی تا آن اندازه که در دنیا معروف شد فیلمساز برجسته‌ای نبود، فرانسوی‌ها او را برجسته کردند همچنان که زمانی جری لوئیس (کمدین و کارگردان آمریکایی) برایشان برجسته بود و زمانی آلفرد هیچکاک (کارگردان آمریکایی) را برجسته کردند.

سینما صدمه بزرگی به ادبیات زده است/ فرانسوی‌ها کیارستمی را برجسته کردند

به گزارش تیترما؛ احمدرضا احمدی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در توضیح علت برجسته شدن سینما به رغم وامداری‌اش از ادبیات بیان کرد: در ادبیات، مسائلی مثل جایزه، پول و شهرت وجود ندارد. یعنی همان چیزهایی که در سینما وجود دارد و از این منظر سینما صدمه بزرگی به ادبیات زده است؛  براین اساس آن‌قدر که عباس کیارستمی در دنیا مطرح شد احمد شاملو مطرح نشد.

وی ادامه داد: کیارستمی تا آن اندازه که در دنیا معروف شد، فیلمساز برجسته‌ای نبود. فرانسوی ها او را برجسته کردند؛ همچنان که زمانی جری لوئیس (کمدین و کارگردان آمریکایی) برایشان برجسته بود و زمانی آلفرد هیچکاک (کارگردان آمریکایی) را برجسته کردند.

احمدرضا احمدی: فرانسوی‌ها کیارستمی را برجسته کردند/ سینما صدمه بزرگی به ادبیات زده است

سرانجام ادبیات به سینما می‌رسد

مولف کتاب میوه‌ها طعم تکراری دارند (نشر ثالث ۱۳۹۳) با تاکید بر مولفه مهم دیگری که به واسطه آن سینما از بدو تولد بر ادبیات سیطره یافته است، گفت: موضوع دیگر این است که سینما زبان بین‌المللی است و جوانان به دنبال آن می‌روند که خیلی زود مشهور شوند. به رغم تمام این عدم توازن‌ها اما ادبیات میدان وسیع تری برای عمل دارد و بخت نسل جدید برای درخشش در ادبیات و شعر این است که برای شاعر دو صفحه کاغذ و یک قلم کافی است ولی سینما کار گرانی است. سرانجام زمانی اینها مساوی خواهند شد. یعنی توجه به ادبیات هم افزایش خواهد یافت.

احمدرضا احمدی: فرانسوی‌ها کیارستمی را برجسته کردند/ سینما صدمه بزرگی به ادبیات زده است

سینما در ایران قلابی است چرا که پایه ندارد

بنیان‌گذار سبک موج نو در دهه ۱۳۴۰ خورشیدی در توضیح این مطلب که هر هنر برای به عرش رسیدن باید از دل آن جامعه بیرون آمده باشد، گفت: سینما در ایران قلابی است. چرا که پایه ندارد و مال ما نیست؛ هنر اصلی ما فرش و شعر است. غربی‌ها دوربین را اختراع کردند و کار تصویر در مملکت و فرهنگشان سابقه داشت، ضمن این که تئاتری قوی داشتند و سینما سال‌ها تحت‌تأثیر این تئاتر بود. در نتیجه وضعیت سینما در این کشورها هنری بود که قدم به قدم شکل گرفت.

وی ادامه داد: در بین آثار تصویری در ایران، مستند را قبول دارم و آثار ابراهیم گلستان را در فیلم داستانی و مستند بسیار می پسندم.

احمدی با تاکید بر تخصص متفاوت ملت‌ها در عرصه سینما خاطرنشان کرد: فرانسوی‌ها در فیلم کوتاه بسیار خوب هستند اما لزوماً در ساخت فیلم بلند موفقیتی ندارند، همچنان که آمریکا در ساخت فیلم بلند موفق است. مستندها در ایران فیلم‌هایی قابل قبول و موفق بوده اند چرا که کوچک و قابل جمع‌شدن هستند و در کشور ما آن‌قدر موضوعات مهم وجود دارد که سوژه فیلم مستند بی‌پایان است.

احمدرضا احمدی: فرانسوی‌ها کیارستمی را برجسته کردند/ سینما صدمه بزرگی به ادبیات زده است

داشته‌های نسل امروز قابل انکار نیست

نامزد دریافت جایزه هانس کریستین اندرسن (۱۳۸۸) در پاسخ به این پرسش که چرا در نسل‌های بعد از وی صاحبان سبک یا بدعت گذارانی نبوده‌اند، گفت: پیدا می‌شود نباید ناامید بود؛ نسل شما به موضوعاتی اشراف و تسلط دارد که نسل ما نداشت. سینما، تلویزیون، برقراری ارتباط لحظه‌ای و حجم فراوان ترجمه به فارسی چیزهایی است که در زمان ما نبود. در زمان ما فقط تعداد محدودی مترجم و ترجمه بود  مثلاً به‌آذین (محمود اعتمادزاده – ۱۲۹۳-۱۳۸۵ – نویسنده، مترجم و فعال سیاسی).

احمدرضا احمدی: فرانسوی‌ها کیارستمی را برجسته کردند/ سینما صدمه بزرگی به ادبیات زده است

به گزارش ایرنا، احمدرضا احمدی یکی از برجسته‌ترین شاعران صاحب سبک معاصر به شمار می‌آید که علاوه بر سرودن شعر به اموری چون نویسندگی، گویندگی و نقد هنری نیز اهتمام دارد. وی بنیان‌گذار سبک موج نو در دهه ۱۳۴۰ خورشیدی در شعر معاصر ایران است که در نیمهه دوم این دهه، موج نو تبدیل به یک حرکت مدرنیستی در فرهنگ ایرانی شد و در داستان، نمایشنامه، تئاتر، سینما و نقاشی تأثیر گذاشت.

آشنایی عمیق احمدی با شعر و ادبیات کهن ایران و شعر نیمایی باعث شد، او رویکردی تازه را در شعر معاصر آغاز و پی‌ریزی کند. وی از ۲۰ سالگی به‌طور جدی به سرودن شعر پرداخت و نخستین مجموعه شعری‌اش را به نام طرح در ۱۳۴۱ خورشیدی منتشر کرد.

احمدی در ۱۳۴۳ خورشیدی به همراه نادر ابراهیمی، اسماعیل نوری‌علا، مهرداد صمدی، محمدعلی سپانلو، بهرام بیضایی و اکبر رادی گروه طرفه را با هدف دفاع از هنر موج نو تاسیس کرد. انتشار ۲ شماره از مجله‌ طرفه و تعدادی کتاب در حوزه‌ شعر و داستان از فعالیت‌های این گروه است.

وی در مهر ۱۳۴۹ خورشیدی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشغول به کار شد. تا ۱۳۵۸ به عنوان مدیر تولید موسیقی برای صفحه و نوار به ایفای نقش پرداخت و از ۱۳۵۸ تا زمان بازنشستگی یعنی ۱۳۷۳ در بخش انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ویراستاری مشغول شد.

حاصل یک عمر کوشش بی‌وقفه‌اش آثار متعدد منظوم و منثور است که بسیاری از آن‌ها به زبان‌های زنده دنیا ترجمه شد. برخی از آثار تولیدی کانون در دوران مدیریت او شامل مجموعه صدای شاعر که معرفی شعر معاصر و شعر کلاسیک فارسی بود، مجموعه زندگی و آثار موسیقیدانان ایران و جهان، مجموعه آوازهای فولکلور ایران، مجموعه کل ردیف موسیقی ایران، مجموعه بازسازی تصنیف‌های کلاسیک موسیقی ایران و مجموعه قصه برای کودکان است. به طور کلی از احمدرضا احمدی بیش از ۱۸ مجموعه شعر، ۱۵ کتاب برای کودکان، دکلمه اشعار خودش در کاست یادگاری و اشعار حافظ، نیما، سهراب سپهری و شاعران معاصر منتشر شده است.

کسب جوایز متعدد داخلی و خارجی و نیز نامزدی او برای جایزه هانس کریستین اندرسن نمای دیگری از ظهور و پویایی احمدی است که نامش را برای هفت دهه در خاطر چندین نسل تثبیت کرد. همچنین در ۱۳۸۵ او به‌عنوان شاعر برگزیده در پنجمین دوره اهدای جایزه شعر بیژن جلالی انتخاب شد.

  • منبع خبر : ایرنا