آیین نکوداشت فرشته طالش انسان‌دوست برگزار شد
آیین نکوداشت فرشته طالش انسان‌دوست برگزار شد
آیین نکوداشت فرشته طالش انسان‌دوست، نویسنده و پژوهشگر گیلانی عصر روز دوشنبه 3 مرداد 1401، با حضور فرهیختگان و علاقه‌مندان در پژوهشکده گیلان‌شناسی دانشگاه گیلان برگزار شد.

به گزارش تیترما؛  در این مراسم، دکتر محمود رنجبر، ریاست پژوهشکده گیلان شناسی ضمن خیر مقدم به مدعوین، بزرگداشت چهره های فرهنگی را الگوسازی شایسته‌‌ای دانسته و تاکید کزد: برای گرامی‌داشت چهره های فرهنگی نیاز به هم‌افزایی دستگاه‌های متولی است. وی در ادامه‌ی سخنان خود ضمن اشاره به آثار قلمی و پژوهش های تاثیرگذار انسان دوست، وی را در حوزه‌ی پژوهش و اجرا، فردی صاحب سبک معرفی نمود.

در ادامه دکتر فریدون شایسته نیز به تلاش‌ها و خدمات  انسان‌دوست پرداخته و به حضور مداوم و موثر وی در فعالیت‌های فرهنگی اشاره نمود.

وی در ادامه ضمن اشاره به این نکته که این آیین از سلسله برنامه‌های مجموعه فرهنگی «شب‌های سپیدرود» است به ارائه گزارش عملکرد این مجموعه در راستای فعالیتهای فرهنگی و تاریخی اشاره نمود.

دکتر محمدتقی رهنمایی مدیر گروه جغرافیای دانشگاه تهران، نیز ضمن اشاره به ویژگی‌های فرشته انسان‌دوست در حوزه‌ی کار و پژوهش، وی را فردی دلبسته به فرهنگ و تمدن این مرز و بوم خوانده و در ادامه حول محور مبحث تطبیق جفرافیایی و آبادی‌های گیلان صحبت نموده و کتاب این بانوی پژوهشگر را قدمی بزرگ برای حرکت های ماندگار دیگر دانست.

در پایان فرشته طالش انسان‌دوست ضمن تشکر از برگزارکنندگان این نشست  و همراهی مدعوین  به دوران تحصیل خود و درس‌هایی که در آن سال‌ها آموخته بود، اشاره نموده و سپس به معرفی آخرین کتاب خود با عنوان: نامواژه ها، تطبیق جغرافیایی و همانندسازی جمعیتی آبادی های استان گیلان پرداخته و به روند چگونگی انجام این کار اشاره نمود. این پژوهشگر گیلانی در ادامه، ضرورت پژوهش‌ در حوزه‌ی مختلف فرهنگ گیلان را محور سخنان خود قرار داده و تاکید کرد: برای تحقیقات جغرافیایی، باید متخصصین رشته‌‎هایی چون تاریخ و باستان شناسی مشارکت داشته باشند.

گفتنی است فرشته طالش انسان‌دوست متولد ۱۳۳۶ در رشت است که در سال ۱۳۵۸ در رشته‌ی جمعیت‌شناسی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شده است. وی پس از اتمام دوره‌ی تحصیل  تا سال ۱۳۶۳ در کشور هندوستان اقامت داشت. وی پس از بازگشت به ایران در همان سال در سازمان برنامه و بودجه‌ی وقت مشغول به کار شد. وی پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد  در رشته جامعه‌شناسی از دانشگاه گیلان در سال ۱۳۷۶، مدارج اداری را تا کارشناس مسئولی، معاونت و مدیر کلی سازمان طی و در سال ۱۳۹۲ بازنشسته شد. از مهم‌ترین آثار وی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: ۱- کتابشناسی گیلان( دوجلد) ۲- پوشاک مردم گیلان ۳- نامواژه‌ها، تطبیق جغرافیایی و همانندسازی جمعیتی آبادی‌های استان گیلان ۴- فهرست الفبایی آبادی‌های گیلان  ۵- بررسی علل افزایش جمعیت شهرنشین و الگوی توزیع آن در سال‌های ۱۳۸۲-۱۳۴۵

لازم به ذکر است انسان‌دوست، علاوه بر فعالیت‌ در حوزه‌‌های فرهنگی، ریاست هیات کوهنوردی بانوان استان گیلان را در سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۳ و  همچین نائب رئیسی هیات کوهنوردی گیلان را در سال‌های ۱۳۸۴ الی ۱۳۸۶ نیز در کانامه‌ی خویش دارد.

خبرنگار: معصومه(الهام) کیانپور

  • منبع خبر : اختصاصی