رضا پرکاس: کادرفنی استقلال تحلیل کاملی از توانایی بازیکنان‌شان ندارند!
رضا پرکاس: کادرفنی استقلال تحلیل کاملی از توانایی بازیکنان‌شان ندارند!
تعویض های استقلال کارایی لازم را نداشتند! اما تعویض های پرسپولیس کلیدی ترین تصمیم کادرفنی برای ترمیم خط دفاعی این تیم بود.

به گزارش تیترما؛ رضا پرکاس مربی بین المللی فوتبال در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ورزشی تیترما، در خصوص دیدار استقلال مقابل آلومینیوم اراک اظهار داشت: در استقلال ثبات نسبی در ترکیب اولیه تیم در این بازی مجددا تکرار شد که نشانه خوبی است. دراوایل بازی استقلالی ها در نیمه زمین خود پر تعداد بودند و این باعث می شد که فضاها برای آلومینیوم اراک بسته شود چرا که درسیستم ۲–۵–۳ بال های استقلال خط دفاعی را پر تعداد تر می کردند.

وی در ادامه گفت: تحرک زیاد رمضانی در خط دفاع حریف و قدرت تهاجمی حسین زاده و سلمانی در خط هافبک امکان بازیسازی ازعقب را برای آلومینیوم سخت کرده بود‌. به غیر از گل نیمه اول( پنالتی) از استقلال بازی های ترکیبی در جناحین، حملات طراحی شده و استاندارد، به گردش در آوردن سریع توپ در عرض زمین و همچنین ضرب آهنگ تیمی قدرتمند را شاهد نبودیم! در نیمه دوم استقلال خیلی زود تیم را عقب کشید و با نگاه به تعویض ها به خوبی می توان این موضوع را فهمید!

وی افزود: تعویض های استقلال کارایی لازم را نداشتند! همیشه تعویض ها باید روند تیمی را برای اهداف تعیین شده، هموار تر نماید. اگر مبنا را حفظ نتیجه اولیه بدانیم، یک گل هیچ حاشیه امنیتی ندارد.

مضاف بر این از دقیقه ۴۶ تیم را عقب کشیدن باعث می شود قدرت تهاجمی تیم را هم تحلیل دهید! در مقابل تیم حریف تعویض های تهاجمی را انجام داد، اضافه کردن وینگر سرعتی (امید سینک) و میثم مجیدی (مهاجم–زننده گل تساوی) به جای مصطفی احمدی(هافبک دفاعی).

پرکاس در ادامه بیان کرد: این دومین بازی است که استقلال در وقت های اضافه پیروزی را از دست می دهد. اگر به بازی گذشته با فجرسپاسی هم نگاهی گذرا داشته باشیم تدافعی شدن تیم برای دقایق زیادی از بازی، تعویض های نامناسب و کم کردن قدرت تهاجمی تیم،عواملی بودند که در این بازی هم برای استقلال مجددا تکرار شدند!

وی افزود: می توان گفت شاید کادر فنی استقلال هنوز تحلیل کامل و جامع از پتانسیل، توانایی فنی و نحوه قرار دادن بازیکنان در کنارهم (چیدمان در کل بازی) برای داشتن بهترین کارایی در بازی های مختلف با حریفان متفاوت را ندارند. نکته قابل توجه دیگر در این بازیدریافت ۷ کارت زرد برای تیمی است که تا دقیقه ۹۲ پیروز میدان بوده است، که باید حساب شده تر ، روانتر و منطقی تر فوتبال را ادامه می دادند! آرامش و اعتماد به نفس در بین بازیکنان یک تیم، باید از نیمکت و کادر فنی به آنها انتقال داده شود! تیم استقلال برای قهرمانی باید خیلی قوی تر و با برنامه تر بازی کند چون پتانسیل و توانایی بازیکنان آنها برای سیستم ها و تاکتیک های گوناگون فوتبال،مهیا است.

مدرس ایرانی یوفا در تحلیل فنی رویارویی پرسپولیس مقابل تراکتور هم عنوان کرد:حملات پرسپولیس در این دیدار دامنه دار و پیوسته نبود، همچنین شناخت نوع حملات آن ها برای تیم حریف راحت بود! پرسپولیس در حملات خود تاکتیک های ترکیبی و گمراه کننده راانجام نمی داد؛ برای نمونه از جناحین فقط ارسال انجام می دادند، آن هم نه هدف دار و تند و تیز یا قدرتی! خیلی کم شاهد تنوع تاکتیک از جناحین بودیم حملات پر تعداد بود ولی زهر دار و به اندازه کافی خطرناک نبودند.

این مربی فوتبال در ادامه گفت: یکی از تاکتیک های رایج در برابر تیم های بسته، ایجاد کردن موقعیت شوت برای هافبک ها است که دیده نشد! شاید دلیل آن عدم سرعت در انتقال توپ در عرض ۱/۳ دفاعی تراکتور بود.

در نیمه اول خط دفاعی پرسپولیس فاصله نا مناسبی با خط تهاجمی آنها داشت (به دلیل کند بودن دفاع مرکزی ) و همین موضوع دو الی سه موقعیت خطرناک را به حریف داد که در نهایت گل تساوی را دریافت کردند. کادر فنی پرسپولیس با تعویض های خود در نیمه دوم اینمنطقه را به خوبی پوشش دادند و میزان آسیب پذیری را کم تر کردند. پر تعداد بودن پرسپولیس در حمله و فاصله افتادن بین این نفرات وخط دفاعی می تواند برای پرسپولیس در برابر مهاجمان سرعتی، پاشنه آشیل باشد.

وی ادامه داد: تیم تراکتور بیش از طراحی حملات از زمین خودی یا حفظ توپ و پاس های ترکیبی به دنبال استفاده از پاس های اشتباه حریف یا قطع کردن توپ ها و انتقال سریع به مهاجمان سرعتی خود (دشتی، بابایی و نریمان جهان) بود، البته در نیمه دوم و اواخربازی روند تراکتور بهتر شد که دلیل آن می تواند تا حدودی عقب کشیدن پرسپولیس برای حفظ نتیجه باشد!

در مجموع مالکیت توپ بیشتر با پرسپولیس بود و اگر سرعت و کارهای ترکیبی را بیشتر انجام می دادند، می توانستند برد پر گلی را به دست بیاورند. تیم تراکتور نتوانست تاکتیک یا برنامه خود را در این بازی با کیفیت بالا نشان دهد هر چند حرکات انفرادی بابایی و یا نفوذ های سمت راست آنها چند بار تیم حریف را اذیت کرد ولی این ها برای یک فوتبال ۹۰ دقیقه ای کافی نیست.

 

خبرنگار: سارا افشار

  • منبع خبر : اختصاصی