پاتوق فیلم کوتاه، از مهم‌ترین دستاوردهای سینمای جوان لاهیجان است
پاتوق فیلم کوتاه، از مهم‌ترین دستاوردهای سینمای جوان لاهیجان است
در دی ماه 1384و1385  با برگزاری دو ورک شاپ فیلمسازی با موضوع چای با حضور زنده یاد عباس کیارستمی در لاهیجان و با حضور جمع کثیری از فیلمسازان جوان و فعال استان گیلان در این دو ورک شاپ ما شاهد یکی از جذاب ترین و بهترین ورک شاپ های سه دهه اخیر استان  گیلان در لاهیجان بودیم که هنوز هم پس از گذشت بیش از پانزده سال در یادها باقی مانده است.

انجمن سینمای جوان لاهیجان

تیترما – مجید فلاح شجاعی/ هنر اقیانوسی است بی‌کرانه که نمی‌توان آن را در ظرفی قرار داد. استعداد هنری در هر رشته ای نیازمند آموزش است. آموزش هنرهای گوناگون در شهرستانها، همیشه با مشکلاتی همراه بوده است. به ویژه فیلمسازی که امکانات مختلفی را نیز می طلبد.

انجمن سینمای جوان لاهیجان از اواسط دهه ۶۰ فعالیت خود را آغاز کرد و پایگاه هنرمندان عرصه فیلمسازی گردید. این انجمن پایگاه هنرمندان شرق گیلان حتی تا غرب مازندران هم شد!

در کنار آموزش در دوره های فیلمسازی، فیلم دیدن و حضور در جلسات نقد و بررسی فیلم می تواند به دانش سینمایی فیلمسازان بیفزاید که این مهم از همان آغاز در انجمن سینمای جوان لاهیجان پی گیری می شود.

ساسان عادلی قریب به ده سال است که مسئولیت انجمن سینمای جوان لاهیجان را به عهده دارد. در خصوص برگزاری جلسات نقد و بررسی فیلم در انجمن به سراغ او رفتیم تا از کیفیت این جلسات جویا شویم.

ساسان عادلی متولد ۱۳۵۳ در شهرستان لاهیجان، لیسانس ادبیات فارسی و دانشجوی فوق لیسانس از سال ۱۳۷۳  وارد انجمن سینمای جوان لاهیجان شد و دوره فیلمسازی یکساله انجمن سینمای جوان لاهیجان را زیر اساتید دفتر از جمله استاد محمود تابنده و فرهاد ربیعی گذراند.

در همان سال با ساخت اولین فیلم کوتاه خود با عنوان «سایه» فعالیت فیلمسازی خود را شروع نمود. از جمله فیلمهای کوتاهی که ساخت می توان به «پارک، آن روی سکه، پریشانی، بین، همزاد، مزاحم، یاد، تماس، آبی، چای سرد، ماجرا و…» اشاره کرد.

از اواخرسال هشتاد به عنوان پرسنل دفتر لاهیجان و از ابتدای سال ۱۳۹۱ به عنوان مسئول انجمن سینمای جوان لاهیجان مشغول به فعالیت شد.

مسئولیت کانون فیلم لاهیجان ، کانون فیلم کوتاه لاهیجان ،کارگاه فیلمنامه خوانی لاهیجان ، کانون فیلم لنگرود،  برگزاری بیش از هفتاد  جلسه پاتوق فیلم کوتاه ( سینما آینده ) در شهرهای لاهیجان ، لنگرود ، رودسر ، آستانه اشرفیه و کیاشهر، نوشتن بیش از بیست فیلمنامه کوتاه و مشاور تولید بیش از چهل فیلم کوتاه، مسئولیت برگزاری سه دوره جشنواره فیلم کوتاه شرق گیلان- لنگرود ازسال ۱۳۸۰ الی۱۳۸۳، از اعضای شورای سیاست گذاری نخستین جشنواره فیلم صد ثانیه ای سما لاهیجان در ۱۳۹۴، از اعضای شورای سیاست گذاری دومین جشنواره فیلم  و عکس دریای دوستی ( کاسپین ) در ۱۳۹۴، مسئول برگزاری تور عکاسی  دومین جشنواره  فیلم و عکس دریای دوستی ( کاسپین ) در سال ۱۳۹۴ ، مسئول برگزاری جلسات مشترک با اداره بهزیستی شهرستان لاهیجان تحت عنوان : سینما ، جامعه ، زندگی ، و… از دیگر فعالیت های هنری وی است است.

 

چند سال از فعالیت انجمن سینمای جوان دفتر لاهیجان، می گذرد؟

انجمن سینمای جوان لاهیجان  امسال وارد سی و پنجمین سال فعالیت خود شده است . دفتر لاهیجان از سال ۶۵ شروع به فعالیت کرد.  اواسط دهه شصت و اوایل دهه هفتاد با ساخت و تولید بیش از نود فیلم کوتاه هشت میلی متری در انجمن سینمای جوان لاهیجان توسط فیلمسازان جوان و فعال این دفتر ، ضرورت  برگزاری جلسات و برنامه هایی برای نمایش آثار تولیدی این دفتر و جلسات نقد و بررسی این فیلمها به شدت احساس می شد.

 

جلسات نقد و بررسی فیلم در انجمن به چند سال پیش برمی گردد؟

ما افتخار می کنیم که یکی از باسابقه ترین دفاتر کشور در برگزاری پاتوق های فیلم کوتاه در کشور هستیم. پاتوق فیلم کوتاه لاهیجان دربیش از سه  دهه  فعالیت خود بصورت خود جوش و به همت علاقمندان جدی سینما در این انجمن تشکیل شد که همیشه شاهد استقبال و عنایت فیلمسازان و اعضای محترم آن دفتر بوده و هست.

خوشبختانه  محمود تابنده مدیر وقت انجمن سینمای جوان لاهیجان  با عنایت به اهمیت این موضوع اقدام به راه اندازی جلسات نقد و بررسی فیلم نمود که زیر نظر فرهاد ربیعی معاون وقت انجمن سینمای جوان لاهیجان برگزار می گردید و جمعی از سایر فیلمسازان و اعضای پرتلاش آن دوره از دست اندرکاران برگزاری هفتگی این آثار بودند. در این جلسات همچنین آثار برگزیده فیلم کوتاه کشور و جهان و نیز فیلمهای سینمایی مطرح تاریخ سینمای ایران و جهان به نمایش درآمده و مورد نقد و  بررسی قرار می گرفت.

 

با توجه به  ورود دوربین های جدید و ساخت فیلم های ویدئویی، جلسات رونق بیشتری نگرفت؟

در ابتدای دهه هفتاد با ورود دوربین های تصویربرداری وی اچ اس و سپس اس. وی اچ اس و فرا گیر شدن امکانات فیلمسازی و راحت تر شدن فرایند روند تولیدات فیلم کوتاه، فیلم های کوتاه بسیاری در انجمن سینمای جوان لاهیجان تولید شد و نسل جدیدی از فیلمسازان فیلم کوتاه دراین دفتر وارد فعالیت شدند.

به طبع آن هم لزوم برگزاری جلسات پاتوق فیلم کوتاه و کانون فیلم و هفته های فیلم و عکس در این دفتر احساس می شد. در ابتدای دهه هفتاد اولین هفته فیلم و عکس لاهیجان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان با استقبال بسیار فوق العاده علاقمندان به سینما و فیلمسازان و عکاسان این دفتر برگزار شد و آثار متعدد این دفتر در قالب های هشت میلی متری و  وی اچ اس در معرض دید علاقمندان به سینما قرار گرفت.

از اواخر دهه هفتاد به پیشنهاد محمود تابنده مدیر وقت انجمن سینمای جوان لاهیجان کارگاه فیلم و فیلمنامه کوتاه لاهیجان  را راه اندازی نمودم. که به صورت هفتگی در روزهای چهارشنبه هر هفته در سالن جمع و جور و کوچکی که در مکان قبلی این دفتر در انتهای محله پردسر لاهیجان قرار داشت، برگزار می گردید که بسیار مورد استقبال اعضای این دفتر قرار گرفته بود.

هر هفته شاهد قرائت فیلمنامه های کوتاه متعدد و نمایش و نقد و بررسی فیلمهای کوتاه دفتر با حضور فیلمسازان و اعضای فعال دفتر و اکران آثار شاخص فیلمهای کوتاه داخلی و خارجی بودیم که بسیار تاثیر خوب و قابل توجه ای دربالا بردن دانش و سواد فیلمسازان فعال شرق گیلان گذاشت.

همزمان با برگزاری این جلسات  و با پیشنهاد مدیر وقت انجمن سینمای جوان لاهیجان اقدام به تشکیل دوره جدید کانون فیلم لاهیجان نمودیم که هر هفته روزهای سه شنبه برگزار می شد و بهترین آثار سینمایی ایران و جهان مورد نقد و بررسی قرار می گرفت. کمی بعد و با پیشنهاد محمد حسن پور رئیس وقت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لنگرود کانون فیلم لنگرود را  نیز راه اندازی نمودم که با استقبال بسیار خوب هنرمندان و هنردوستان فرهیخته شهر لنگرود مواجه گردید که بعدها حمید پروانه فیلمساز و هنرمند فعال لنگرودی مسئولیت این برنامه هفتگی را تا سالهای متمادی برعهده داشت.

عباس کیارستمی

گویا در مقطعی آثار استاد کیارستمی در جلسات شما مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

از اواسط دهه هشتاد و درزمان مدیریت علی ارکیان مدیر وقت انجمن سینمای جوان لاهیجان جلسات هفتگی نمایش و نقد و بررسی فیلمهای کوتاه شاخص ایرانی و خارجی بصورت مرتب و منظم ادامه یافت. از جمله برنامه های موفق و درخور این دوران می توان به نمایش و نقد و بررسی تمامی فیلمهای کوتاه و بلند عباس کیارستمی فیلمساز نام آور سینمای ایران و جهان در این جلسات اشاره کرد که با استقبال بسیار خوبی از طرف علاقمندان به سینما در شرق گیلان مواجه گردید.

 

بعد ورک شاپ استاد هم برگزار شد؟

بله، در دی ماه ۱۳۸۴و۱۳۸۵  با برگزاری دو ورک شاپ فیلمسازی با موضوع چای با حضور زنده یاد عباس کیارستمی در لاهیجان و با حضور جمع کثیری از فیلمسازان جوان و فعال استان گیلان در این دو ورک شاپ ما شاهد یکی از جذاب ترین و بهترین ورک شاپ های سه دهه اخیر استان  گیلان در لاهیجان بودیم که هنوز هم پس از گذشت بیش از پانزده سال در یادها باقی مانده است.

درهمین ایام نمایش و نقد و بررسی تمامی آثار فرهاد مهرانفر از فیلمسازان مطرح استان گیلان در لاهیجان و در نهایت ورک شاپ فیلمسازی با حضو این کارگردان  توانای کشور از دیگر اتفاقات قابل توجه این دهه است. نمایش و نقد و بررسی بهترین فیلمهای مستند و داستانی  انیمیشن و تجربی باعث شد که نسل جدیدی از فیلمسازان خلاق و با استعداد و موفق در این دفتر پرورش یافته و امکان عرصه داشته باشند.

 

شما از چه زمانی مدیریت دفتر انجمن لاهیجان را به عهده دارید؟

از ابتدای دهه نود مسئولیت دفتر لاهیجان بر عهده  من گذاشته شد. من هم همه سعی و تلاشم این بود تا همین روند مطلوبی که طی بیش از دو دهه توسط مدیران وقت این دفتر در پیش گرفته شده بود را، ادامه دهم.

کارگاه های فیلم و فیلم کوتاه لاهیجان از اواسط دهه نود به «پاتوق فیلم و فیلمنامه کوتاه» تغییر نام یافت و با مسئولیت نواب محمودی از اساتید خوب سینمای جوان لاهیجان، به صورت مداوم برگزار شد. از ابتدای دهه نود کانون عکس لاهیجان هم از سال ۱۳۹۱ با حضور جمعی از پیشکسوتان انجمن سینمای جوان لاهیجان ، عکاسان وعلاقمندان به عکاسی، با مسئولیت محمد تقی لون آمیز از عکاسان خوب لاهیجان، شروع به فعالیت نمود که تاکنون بیش از صد و سی و پنج جلسه برگزار گردیده است. همواره ما شاهد استقبال خوب و شایسته ای از طرف علاقمندان به عکاسی بودیم.

 

استقبال علاقه مندان به فیلم چگونه بود؟

این نشست ها از سال ۱۳۷۹  تاکنون بیش ازهفتصد جلسه برگزار گردیده است.  بدون شک استقبال خوب فیلمسازان و علاقه مندان به سینما باعث استمرار این جلسات شد. در کنار این برنامه به همت معاونت محترم تولید انجمن سینمای جوانان ایران پکیجی از فیلمهای کوتاه مطرح ایران و جهان در دسترس دفاتر قرار گرفته که با عنوان سینما آینده شناخته می شود.

از اوایل سال ۱۳۹۸پاتوق فیلم و فیلمنامه کوتاه لاهیجان  کارگاه فیلم و فیلمنامه لاهیجان به «چهارشنبه های فیلم کوتاه لاهیجان» تغییر نام پیدا کرده است.

انجمن سینمای جوان لاهیجان تاکنون بیش از هفتاد جلسه از این برنامه را در شهرهای لاهیجان، لنگرود، آستانه اشرفیه، رودسر، بندر کیاشهر برگزار نمودیم. این آثار پس از نمایش مورد نقد و بررسی حاضران قرار می گرفتند.

قابل ذکر است که اکنون بیش از سیصد فیلم کوتاه مطرح داخلی و خارجی در جلسات سینما آینده در این سه سال اخیر به نمایش در آمده است. امیدوارم انجمن سینمای جوان مرکز سری جدیدی از فیلمهای کوتاه ایرانی و خارجی را جهت نمایش و نقد و بررسی در اختیار دفاتر شهرستانها قرار دهد.

 

  • نویسنده : مجید فلاح شجاعی (تیترما)
  • منبع خبر : اختصاصی