تکلیف ناشران با سامانه پست چیست؟
تکلیف ناشران با سامانه پست چیست؟
طی روزهای گذشته موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در پیامی به ناشران از دسترس خارج شدن سامانه پست کتاب خبر داده بود و حالا در پیامکی به آن‌ها گفته این سامانه مطابق با شرایط قرارداد جدید در دسترس خواهد بود.

به گزارش تیترما، ایسنا نوشت: شاید برای همه‌مان پیش آمده باشد که وسیله‌ای را به صورت اینترنتی خریده باشیم و هزینه ارسالش گاه بیشتر از هزینه خود وسیله باشد؛ در این صورت یا عطای خرید را به لقایش می‌بخشیم و یا اگر نیاز مبرم داشته باشیم با بی‌اعتمادی هزینه را پرداخت می‌کنیم. کتاب از جمله کالاهایی است که هزینه‌ پست بالایی دارد. موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران از موسسات وابسته معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری شرکت ملی پست ایران  سامانه «پست کتاب» را از اسفند ۱۳۹۸ به منظور ارائه خدمات پستی ارزان به ناشران و کتابفروشان و فعالان حوزه نشر کتاب راه‌اندازی کردند که با استقبال خوبی از سوی ناشران همراه بود.

اما همزمان با هفته کتاب و آغاز طرح‌های فصلی و نمایشگاه مجازی استانی کتاب، که استفاده ناشران از این سامانه بیشتر خواهد بود، موسسه خانه کتاب و ادبیات در پیامکی به ناشران  نوشت: «به اطلاع می‌رساند، به دلیل عدم تمدید قرارداد و درخواست افزایش نرخ توسط شرکت ملی پست، سامانه پست کتاب تا حصول توافق با شرکت مذکور از دسترس خارج خواهد بود.»

البته یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز  با اشاره به گفت‌وگوهای مکرر با شرکت پست جمهوری اسلامی ایران برای استمرار خدمات پستی به ناشران گفت: «به‌رغم تلاش‌های صورت‌گرفته و جلسات و مذاکرات متعدد هنوز با شرکت پست درباره استمرار خدمات پستی به ناشران به توافق نرسیده‌ایم. قرارداد جدیدی که شرکت پست پیشنهاد داده است منجر به افزایش هزینه‌های پستی ناشران خواهد شد. با توجه به استفاده گسترده ناشران از این خدمات که بخشی از آن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت می‌شود و بار مالی این توافق برای این وزارتخانه حدود ۱۵ میلیارد تومان است، هنوز امکان عقد قرارداد جدید فراهم نشده است. امیدواریم با تعامل خوب و نگاه فرهنگی وزارت ارتباطات همچنان ناشران و کتابخوانان از خدمات شرکت پست بهره‌مند باشند.»

این مسئله اعتراض بسیاری از ناشران را که به گفته خود ضرر هنگفتی داشتند و نمی‌دانستند چه پاسخی به مشتریان خود بدهند و کسی هم پاسخگوی آن‌ها نبوده، در پی داشت. برخی نگران بسته‌های روی هوا مانده بودند، برخی این قطعی را عیدی هفته کتاب شمردند، برخی هم آن را سیاست نخ‌نمای افزایش قیمت پست دانستند.

حال موسسه خانه کتاب و ادبیات در پیامکی جدید خطاب به ناشران نوشته است: «به اطلاع می‌رساند با توجه به توافق صورت‌گرفته با شرکت ملی پست، سامانه پست کتاب از روز چهارشنبه ٣ آذر مطابق با شرایط قرارداد جدید در دسترس خواهد بود.» اما هنوز درباره شرایط جدید هیچ توضیح رسمی ارائه نشده است.

  • منبع خبر : ایسنا