ماجرای کتک‌خوردن غلامحسین ساعدی از یک پاسبان
ماجرای کتک‌خوردن غلامحسین ساعدی از یک پاسبان
پاسبان به خیال خود از مافوق دستور داشت او را کتک بزند؛ اما بعد سرتیپ رحیمی در بیمارستان از او عیادت کرد.

گوهر مراد

به گزارش تیترما؛ روزنامه کیهان ۴ اسفند سال ۴۹ خبر می‌دهد که ساعدی مجروح شده است. ساعدی با پاسبان محل زندگی‌اش دعوایش شده است. ساعدی شرح می‌دهد: «ساعت ۱۲ دیشب به خانه‌ام رفتم. عمویم مرا تا خانه‌ام همراهی کرد. من داخل خانه‌ام شدم دیدم در می‌زنند. لباس پوشیدم. آمدم بیرون. پاسبان گفت: شما نباید وارد این خانه بشوید. گفتم: چرا؟ گفت: بیا بیرون تا بفهمی. مرا از خانه بیرون کشید و با باطوم مرا کتک زد و مجروح کرد.»

یکی از گزارش‌های رسیده به ساواک از طرف منبع ۷۲۲، برای آن‌ها حساسیت برانگیز می‌شود. منبع ساواک نظرِ سیمین دانشور و رضا براهنی را برای ساواک فرستاده است. آن‌ها برای هم تعریف می‌کنند که: «به پاسبان پست خیابانی که ساعدی در آن زندگی می‌کند مسئولین کلانتری سفارش کرده بودند که دکتر ساعدی را «بپا!» پاسبان مزبور نیز فکر کرده بود منظر از «بپا» کتک زدن است. به این سبب آن شب او را مضروب کرده بود و ماجرای از دیوار بالا رفتن ساعدی ساختگی بوده است و منظور از درج آن خبر در روزنامه نیز از بین بردن حیثیت اجتماعی ساعدی بوده است.

اکثر نویسندگان و حتی کانون نویسندگان نسبت به این امر اعتراض کرده‌اند. یک روز سرتیپ رحیمی و یک افسر عالی‌رتبه پلیس تهران از ساعدی در بیمارستان عیادت و معذرت‌خواهی نمودند.»

  • منبع خبر : کتاب نمایندگان امر نمایندگان کلام