شادباش به تویی که «الف» ایستادگی به من آموختی
شادباش به تویی که «الف» ایستادگی به من آموختی
این میهمان ناخوانده‌ی چینی و بعد انگلیسی و بعدتر آفریقایی و هم‌اکنون هندی، انگار سر بازایستادن ندارد و می‌خواهد ما را از هر که مشتاق دیدار اوییم، محروم کند.

افشین معشوری / دروغ چرا! بار اول که دل‌تنگ دیدارش شدم، اواخر دهه‌ی ۸۰ بود که در شبکه‌های اجتماعی با یک خانم معلم لنگرودی به‌نام «لیلا یعقوبی» آشنا شدم که نامی آشنا برای اغلب لنگرودی‌هاست و این روزها مثل خواهری بزرگ‌تر به داشتن‌اش افتخار می‌کنم.پرسیدم آیا او را می‌شناسد؟ گفت آری و اندکی در احوالات او گفت و اضافه کرد مدتی است از او خبری ندارد. این، مصادف با زمانی بود که بیش از سه دهه از «لنگرود» دور بودم.

حالا چندسالی است که به لنگرود آمده‌ و ساکن زادگاه‌‌ام شده‌ام و درست اوایل زمستان ۱۳۹۸ خانم یعقوبی خبر داد که شماره‌اش را میان انبوه شماره‌های ثبت شده در دفترچه‌تلفن‌اش –البته- با نام دیگری پیدا کرده و دقایقی از حال و احوال‌اش جویا شده و ماجرا را تعریف کرده است و اجازه گرفته تا شماره‌اش را برای من ارسال کند.

خانم ها از چپ: فاطمه ارجمندی/بابایی/اعرابی/معنوی/ لیلا یعقوبی (لنگرود ۱۳۸۴ مدرسه غیرانتفاعی الهادی)

این‌که چقدر از این خبر خوشحال شدم، البته قابل وصف نیست و بدون فوت تماس گرفتم که شوربختانه تلفن‌شان پاسخ‌گو نبود و بعد، این ماجرا چندباری تکرار شد و رسید به داستان «شیوع کرونا» و موضوع را به دلایل بهداشتی مسکوت گذاشتم -که ای کاش چنین کاری نمی‌کردم- زیرا می‌پنداشتم بساط این میهمان ناخوانده‌ی چینی و بعد انگلیسی و بعدتر آفریقایی و هم‌اکنون هندی، انگار سر بازایستادن ندارد و می‌خواهد ما را از هر که مشتاق دیدار اوییم، محروم کند.

همین مورد آخر مرا دوباره به فکر فرو برد تا کاری بکنم و مدتی است به ترتیب –دست‌کم آن‌هایی را که دوست‌شان می‌دارم- در مناسبات مزاحم‌شان می‌شوم.

حالا که در آستانه‌ی روز معلم هستیم، خواستم شرح این مشتاقی را در ساده‌ترین کلمات برای خانم معلم کلاس اول دبستان‌ام در انزلی‌محله بنویسم و بگویم امروز اگر چه میلیون‌ها و شاید میلیاردها واژه را روی کاغذ آورده‌ام؛ اما همان «دانش‌آموز متوسط‌ کلاس اول دبستان دولتی پهلوی» هستم که «سرکار خانم فاطمه ارجمندی» صبورانه «الف. ب. پ…» را به من و هم‌کلاسی‌هایم -که دیگر حتی نامی از آن‌ها به‌یاد ندارم- آموخت.

دوازدهم اردیبهشت «روز معلم» را به سرکار خانم «فاطمه ارجمندی» آموزگار کلاس اول ابتدایی‌ام که سال‌هاست ندیده‌ام‌شان و همه‌ی آموزگاران، معلمان، دبیران و استادان دانشگاه که بی‌منت می‌آموزند، شادباش می‌گویم.

«آموزش» و «پرورش» فرزندان این مرزوبوم هماره با تلاش و کوشش‌های شما و هم‌کاران‌تان برقرار باد.

 

  • نویسنده : افشین معشوری
  • منبع خبر : اختصاصی