مسعود آجلی:  تشویق «نوری کیافر» باعث رشد کار موسیقیایی‌ام شد
مسعود آجلی:  تشویق «نوری کیافر» باعث رشد کار موسیقیایی‌ام شد
ناصر مسعودی درباره‌اش می‌گوید «مسعود آجلي» بيش از 8 آهنگ مردمي نظير «ميرعلي چوپان، اي‌شااله، ليلاي من، طفل دبستوني و...» برايم ساخت که از اقبال عمومي برخوردار شدند.

دوهفته نامه خرد ورز

 

ناصر مسعودی درباره‌اش می‌گوید «مسعود آجلی» بیش از ۸ آهنگ مردمی نظیر «میرعلی چوپان، ای‌شااله، لیلای من، طفل دبستونی و…» برایم ساخت که از اقبال عمومی برخوردار شدند. در روزهای کرونایی به مدد امکانات دیجیتال، گفت‌وشنودی با این ترانه‌سرای «لاهیجانی» انجام داده‌ایم که می‌خوانید.

گفت‌وشنود: اکبر صفابخش

لطفا خودتان را برای خوانندگان خرد ورز معرفی کنید.
درود بر مردم با فرهنگ استان گیلان به ویژه مردم شهر و دیار خودم لاهیجان، بنده «مسعود آجلی» هستم و پنجم شهریور ۱۳۲۶ در محله‌ی «پردسر» لاهیجان به دنیا آمدم.

از چه زمانی با موسیقی آشنا و دل‌بسته‌اش شدید؟
من گوش موسیقیایی خوبی داشتم و با سازهای «تمپو، تنبک، جاز و کمی هم سنتور»آشنا بودم؛ اما شوق من به موسیقی در دبیرستان«ایرانشهر» لاهیجان و با تشویق آقای «نوری کیافر/کنارسری» به بار نشست و ایشان نقش زیادی در رشد کارهای هنری‌ام داشتند.

در چه سالی سرودن ترانه را آغاز کردید؟
من ترانه‌های زیادی چه به زبان فارسی و چه گیلکی سروده‌ام و گاهی خودم در محفل‌ها و گردهمایی‌های کوچک خودم اجرا کردم؛ اما ترانه‌ی «اوی به بشیم کونوس کلای» که «ناصر مسعودی» اجرا کرد؛ اولین اثر رسمی من بود.

ببخشید استاد؛ این ترانه با «کونوس کلای» که «استاد فریدون پوررضا» اجرا می‌کردند تفاوت دارد؟
بله این ترانه دیگری است و حال و هوای دیگری دارد.

کمی از ترانه‌ی «میرعلی چوپون» صحبت کنید که در گیلان و به‌ویژه در لاهیجان گل کرد.
در قدیم رسم بودکه تازه عروس را به «امام‌زاده‌یی» می‌بردند و این مراسم وآن مظلومیت عروس در حالی که لباس گالشی پوشیده و چادر سفیدی بر دوش داشت و نگاه پدرش که با چهره‌یی گرفته، دلواپس آینده‌ی جگرگوشه‌اش بود و آن را مجسم می‌کرد؛ ذوق هنری ما رو به قلیان درآورد که با اجرای «استاد ناصر مسعودی» گل کرد.

مثل این‌که تمام ترانه‌های شما توسط ناصر مسعودی خوانده شده است؟!
بله، چندتایی قبل از انقلاب و بخشی هم بعد از انقلاب توسط ایشان اجرا شده است. مثلاً آهنگ آلبوم هلاچین آقای مسعودی را من ساخته‌ام.

چنان‌چه مایل‌اید چند تا از این آهنگ‌های‌تان را نام ببرید.
طفل دبستونی/ ناصر مسعودی، لیلا/ فرامرز دعایی، ایشالی/ ناصرمسعودی، مردونگی/ ناصرمسعودی، میرعلی چوپان/ ناصر مسعودی و… هم‌چنین چندین آهنگ فارسی هم برای ناصرمسعودی سروده‌ام.

جناب آجلی از این‌که در این گفت‌وگو شرکت کردید سپاسگزارم.
من هم ممنونم.

  • نویسنده : اکبر صفابخش
  • منبع خبر : دوهفته نامه خرد ورز