شما به پرسپولیس و فوتبال خدمت نمی‌کنید
شما به پرسپولیس و فوتبال خدمت نمی‌کنید
پرسپولیس تا رده‌بندی آسیا هم رفت؛ اما مراد حاصل نشد و البته «طبق قانون» آن تیم باید به دلیل کنار کشیدن از لیگ، سال بعد را در دسته‌ی پایین‌تر سپری می‌کرد که همان پشت‌پرده‌ها باعث شد سال بعد نیز در لیگ بماند.

پرسپولیس

تیترما – افشین معشوری / علی‌رغم تمام قوانین و برنامه‌ریزی‌های قبلی، بازی پرسپولیس تهران در برابر نساجی قا‌ئم‌شهر لغو شد. روز پیش از این اتفاق باشگاه نساجی اعلام کرده بود فقط در قائم‌شهر و در ورزشگاه وطنی در برابر پرسپولیس به میدان خواهد رفت که این اشاره‌یی بود به درخواست فدراسیون و سازمان لیگ (بخوانید پرسپولیس) برای جابه‌جایی میزبانی از قائم‌شهر به تهران و همان‌طور که اشاره شد، قائم‌شهری‌ها با آن موافقت نکردند.

یک روز پس از ختم غائله‌ی این بازی، هم‌زمان با اعلام «اردوی بلندمدت پرسپولیس» خبر رسید که بازیکنان ذوب‌آهن دسته‌جمعی «کرونامثبت» شده‌اند و احتمال لغو آن بازی نیز وجود دارد.

این‌جا نمی‌خواهم از جلسه‌ی چند روز پیش مدیرعامل جوان پرسپولیس و دبیر اجرایی‌اش با سرپرست فدراسیون و دیگران که اتفاقا خبر آن رسانه‌یی شد، چیزی بنویسم؛ اما به همه‌ی آن‌ها که روز روشن قانون را به‌دل‌خواه (و نه به نفع تیم خاص) دور می‌زنند باید نکاتی را یادآوری کرد.

در دهه‌ی هفتاد یک مدیر- که بعدها خود در مصاحبه‌هایی(سهوا یا عمدا) بخش‌هایی از پشت پرده‌های مدیریتی‌اش را عنوان کرد- مدیر همین تیمی که امروز در فینال آسیا حضور دارد، بود و بعد از یکی دو باخت در مسابقات آن سال از جمله مقابل فجرسپاسی شیراز تیم را از لیگ کنار کشید و بازی‌ها رانیمه کاره رها کرد.

در ادامه پرسپولیس تا رده‌بندی آسیا هم رفت؛ اما مراد حاصل نشد و البته «طبق قانون» آن تیم باید به دلیل کنار کشیدن از لیگ، سال بعد را در دسته‌ی پایین‌تر سپری می‌کرد که همان پشت‌پرده‌ها باعث شد سال بعد نیز در لیگ بماند.

این؛ تنها یکی از تخلف‌ها و  ناکامی‌ها در راه رسیدن به قهرمانی جام باشگاه‌های آسیای آن روز و جام قهرمانان آسیای امروز بود. جامعه‌ی فوتبال فراموش نکرده است در دوره‌ی پیشین که پرسپولیس در فینال بازی داشت و همه‌ی امکانات به نفع این تیم به کار گرفته شد تا قرمزها در تهران شال قهرمانی را به دوش بیاندازند؛ چه اتفاقاتی افتاد! تنها تعطیلی برخی مدارس و نصب تلویزیون در برخی دیگر را به یاد بیاورید که منجر به چه سرخوردگی عاملین آن شد.

هر آن‌که ایرانی است؛ علی‌الاصول باید از قهرمانی یک تیم ایرانی در آسیا خوشحال باشد؛ اما حق بدهید وقتی می‌بیند در شرایط مشابه تیم‌های دیگر را به مسلخ فرستاده‌اید و حالا برای «قهرمانی نوبرانه‌ی پرسپولیس» تمام ابزار صواب و ناصواب را به کار می‌بندید، دل‌زده و سرخورده از فوتبال بدون متطق تبدیل به دشمن شود.

کم‌تر از دوهفته تا فینال باقی‌مانده و اگر پرسپولیس از «همه‌ی ماجراجویی‌های النصر» جان سالم به در ببرد (که به‌نظر می‌رسد می‌برد) و این انرژی‌های منفی‌یی که طرفداران استقلال، نساجی، تراکتور، ذوب‌آهن، سپاهان و… کار دست پرسپولیسی‌ها ندهد، ممکن است دوهفته اردونشینی و قرنطینه‌ی تیم سرخ‌پوش تهران کار دست بچه‌های «یحیی گل‌محمدی» بدهد که تازه در خوش‌بینانه‌ترین حالت باید در زمین بی‌طرف به‌دیدار تیم اول منطقه‌ی شرق برود.

فوتبال ایران را با همین برنامه‌ریزی‌های یک‌شبه نفرت‌انگیز کردید، مواظب «آه تیم‌های مظلوم» باشید که فکر می‌کنید نمی‌دانند و ‌نمی‌فهمند.

  • نویسنده : افشین معشوری
  • منبع خبر : اختصاصی