برگ عیش در لاهیجان رونمایی شد + آلبوم عکس
برگ عیش در لاهیجان رونمایی شد + آلبوم عکس
کتاب «برگ عیش» مجموعه‌یی از مقالات و 3 گفت‌وگو از مسعود ربیعی‌فر با حضور اندیشمندان، نویسندگان و شاعران در لاهیجان رونمایی شد.

به گزارش تیترما، در این آیین که روز چهارشنبه ۲ بهمن ۹۸ در سالن اجتماعات اتاق اصناف لاهیجان برگزار شد، فرماندار، بخشدار، جمع کثیری از نویسندگان، شاعران و اصحاب فرهنگ و هنر استان حضور داشتند.


بر اساس گزارش خبرنگار تیترما، مسعود ربیعی‌فر نویسنده‌ی «برگ عیش» در خصوص کتاب گفت: این کتاب را در حد احیای فرهنگ تلقی کنید، نه یک کار تخصصی، آکادمیک، فنی با نگاه ویژه، زیرا فرهنگ در چند دهه‌ی اخیر تکیده شده است.


گفتنی است؛ در ابتدای این نشست دکتر سیدحجت مهدوی رییس انجمن آثار و مفاخر لاهیجان در خصوص منزلت و جایگاه نقد با اشاره به قول کارل پوپر مبنی بر این‌که کشف اتم و نقد دو اختراع مدرن است، گفت: وقتی از نقد سخن می‌گوییم مقصود ایرادگیری نیست. از آن‌جایی که انتقاد پژواک منفی دارد در اذهان این گونه تداعی می‌شود که هدف ایرادگیری است .
مهدوی در ادامه به بیان انتقاداتی بر کتاب برگ عیش مسعود ربیعی فر پرداخت.

هم‌چنین علی تیموری نویسنده و منتقد ضمن تبریک چاپ کتاب، با بیان این‌که در این کتاب نویسنده به ابن سینا پرداخته است؛ اما نه از نظر فلسفی، افزود: اصولاً هر اندیشه‌ی مشایی در جامعه از بدو تا به امروز مورد هجمه قرار می‌گیرد.
تیموری در ادامه با ذکر این نکته که اگر اجازه داده می‌شد کتاب شفای ابن سینا در فضای آزاد مورد بررسی قرار بگیرد شاید بخش عدیده‌یی از مشکلاتی که در جامعه داریم بسترسازی می شد، افزود: نویسنده در این کتاب به نوعی به مواجهه‌ی ما با میراث ادبی و فرهنگی پرداخته است، نمونه‌اش سعدی را مطرح کرد و این به آن معنا نیست که می‌خواسته حرمت سعدی را بشکند، چرا که حرمت سعدی شکستنی نیست.
این نویسنده و منتقد در پایان تصریح کرد: من به نویسنده‌ی برگ عیش احترام می گذارم، چون در کنار توده‌ی مردم است و برای عوام می نویسد.
بر اساس این گزارش، ربیعی‌فر در بخشی از صحبت‌هایش گفت: در این کتاب سعی کرده‌ام نقد را حتی بر بزرگانی چون سعدی راه‌اندازی کنم . بزرگان ما هم از عیوب مبرا نبودند. این شیوه را باید راه انداخت. همواره نوعی نقد باید با ما یار باشد. هدف این کتاب نیز همین بوده است که شیوه‌ی نقد را لحاظ کنیم.
این نویسنده و پژوهشگر در خصوص نقادی به سخن کانت اشاره کرد و گفت: فلسفه، آموختن اندیشه‌ها نیست، آموختن اندیشیدن است.


نویسنده‌ی برگ عیش، در پایان از تمامی کسانی که برای برپایی این برنامه تلاش کردند، قدردانی کرد.
شایان ذکر است در این آیین نوید دانایی، شیرین جلالی، عباس گل‌علی‌پور و حبیب اسماعیلی به خوانش اشعارشان پرداختند.


به گزارش روابط عمومی اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان، این برنامه با همکاری انجمن آثار و مفاخر شهرستان لاهیجان و اداره‌ی فرهنگ وارشاد اسلامی لاهیجان با اجرای مسعود ایمانی برگزار شد.