چرا پادشاه جدید عمان نمی‌تواند از مکتب سلطان قابوس فاصله بگیرد؟
چرا پادشاه جدید عمان نمی‌تواند از مکتب سلطان قابوس فاصله بگیرد؟
میرجواد گلوی بیات کارشناس مسائل خلیج فارس اظهار کرد:‌ با توجه به شرایط پادشاه جدید عمان و همچنین انزوای جغرافیایی و مذهبی این کشور، هیثم بن طارق پادشاه جدید عمان نمی‌تواند سیاستی مستقل از مکتب سلطان قابوس در عرصه‌ سیاست داخلی و خارجی این کشور عربی در پیش بگیرد.

به گزارش تیترما، میرجواد گلوی بیات در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به روند انتخاب سلطان جدید عمان گفت: در ابتدا خاندان سلطنتی جلسه‌ای تشکیل دادند و چون در آن جلسه برای انتخاب یک فرد به عنوان پادشاه جدید به نتیجه نرسیدند سراغ وصیت سلطان قابوس رفتند که سلطان قابوس هیثم بن طارق را به عنوان جانشین خود معرفی کرده بود.

وی با بیان این که هیثم بن طارق نامحتمل ترین گزینه جانشینی برای سلطان قابوس بود و این احتمال که برادرش اسد به پادشاهی برسد، بیشتر بود ، تصریح کرد: این عدم اجماع در خاندان سلطنتی بر روی هیثم بن طارق کار را برای سلطان جدید سخت کرده و او در دو سه سال اول پادشاهی خود نمی‌تواند مستقل از ساختاری که برآمده از مکتب ۵۰ ساله سلطان قابوس است ، حرکت کند.

این کارشناس مسائل خلیج فارس با بیان این که نسل اول جانشینان سلطان قابوس نمی‌توانند به راحتی از هژمون مکتب ۵۰ ساله سلطان قابوس خارج شوند ، اظهار کرد : به نظر می‌رسد پادشاه جدید عمان با توجه به عدم اجماع خاندان سلطنتی بر روی وی ، در چند سال اول حکومت خود به دنبال تجمیع قدرت در شخص خود برود و در همین چارچوب مجبور است در چارچوب مکتب سلطان قابوس حرکت کند. از طرف دیگر انزوای مذهبی و جغرافیایی عمان و قلت منابع در این کشور اجازه نمی‌دهد که پادشاه جدید سیاستی مستقل از مکتب سلطان قابوس داشته باشد.

بیات در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ویژگی‌های هیثم بن طارق اشاره کرد و گفت‌: او شخصی است که فرمان نمی‌پذیرد و تاکنون چندین بار با سلطان قابوس بر سر برخی از تصمیمات بحث کرده است و همین موضوع باعث شده بود که مورد نکوهش خانواده سلطنتی قرار بگیرد. این ویژگی‌ها باعث شده که در رسانه‌ها و اخبار از او یک شخصیت تندرو به نمایش گذاشته شود. ولی به نظر می‌رسد که در کسوت سلطانی که احتمالا دنبال آن بوده برخی از رفتارهای خود را اصلاح یا مجبور به اصلاح شود و متانت بیشتری از خود نشان دهد.

وی در پایان گفت: در ساختار حکومت عمان، هیثم بن طارق جزء شخصیت‌های اول نبوده و اکنون با توجه به این که به عنوان پادشاه عمان انتخاب شده باید دید در کسوت پادشاهی چه رفتاری از خود نشان می‌دهد.