یحیای زاینده‌رود برنده‌ی جایزه‌ی داستان مازندران
یحیای زاینده‌رود برنده‌ی جایزه‌ی داستان مازندران
یحیای زاینده رود اثر کیهان خانجانی در آخرین روزهای آبان تندیس بهترین مجموعه داستان سال ۹۷ را در «جایزه داستان مازندران» از آن خود کرد.

 

به گزارش تیترما، کتاب مجموعه‌ی از ۷ داستان کوتاه است که مرگ عنصر اصلی و ثابت آن‌هاست .در میان مباحث متداول در ادبیات، مرگ به عنوان یک مضمون، نماد یا وسیله نقشه در آثار بسیاری از نویسندگان و شاعران جهان وجود دارد. در هم تنیدگی با ریشه‌های ادبیات، آگاهی بشر از مرگ و میر قرن‌ها انگیزه‌ی تأمل در دلایل، معانی و ماهیت وجود را فراهم کرده است.

کیهان خانجانی متولد دوم خرداد ۱۳۵۲ شهر رشت است. اولین داستانش به نام رخش سال۱۳۷۱ در نشریات به چاپ رسید. نخستین کتابش را سال ۱۳۸۳ در قالب یک مجموعه داستان با عنوان سپیدرود زیر سی و سه پل منتشر کرد. این مجموعه به چاپ پنجم رسید. مجموعه داستان سپیدرود زیر سی و سی پل تقدیر شده‌ی جایزهه‌ی مهرگان ادب و نامزد جایزه‌ی گلشیری بود.

رمان بند محکومین خانجانی نیز سال گذشته جایزه نخست احمد محمود را از آن خود کرد.

کیهان خانجانی درگفت و گو با ایرنا در مورد این کتاب بیان کرد : یحیای زاینده رود حدود ۱۴ سال، بعد از چند بار مجوز نگرفتن سرانجام منتشر شد.

خالق رمان «بند محکومین» در پاسخ به این که چرا محوریت داستان‌های این کتاب مرگ است، گفت: کسی از مرگ می‌نویسد که به قداست زندگی پی برده، در همین کشور خیلی مشکلات است، در خاورمیانه به مراتب بیشتر از ایران؛ اما هنوز جای زندگی کردن است، به قول کیارستمی تا وقتی گیلاسی هست، دلیلی ندارد خودکشی کنیم. باید وضعیت را تغییر دهیم.

مجموعه داستان یحیای زاینده رود سال ۱۳۹۷ توسط نشر پیدایش منتشر شده است .

  • منبع خبر : ایرنا