دوشنبه, ۴ مرداد , ۱۴۰۰ Monday, 26 July , 2021
  • نگاهی به مجموعه داستان  «باد ترانه‌یی می‌خواند» ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

    کتاب‌نوشت
    نگاهی به مجموعه داستان «باد ترانه‌یی می‌خواند»

    داستان‌ها سرشار از عناصر بومی و فرهنگی منطقه‌ی چزابه هستند و به خوبی فضای خاص آن‌جا را نمایش می‌دهند. هم‌چنین گویش‌های محلی و دیالوگ‌های متفاوت ایران‌زمین، اعم از گیلکی و مشهدی و کردی کتاب را صمیمی‌تر و خودمانی‌تر جلوه می‌دهد.

دیزاین یک شغل است ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

نگاه نو دیزاین یک شغل است

یکی خنده‌های مرا بند بیاورد… * ۳۰ فروردین ۱۴۰۰

یادداشت «اکبر اکسیر» بر کتاب؛ کجای جهان بودیم روبسپیر یکی خنده‌های مرا بند بیاورد… *

گیلک‌ها  نمی‌توانند به میراث زبان و هویت قومیِ خود آسیب برسانند ۲۲ فروردین ۱۴۰۰
متن کامل «محسن آریاپاد» خطاب به دکتر هاشم موسوی در خصوص «بسته‌ی گیلکی سرخط»

گیلک‌ها نمی‌توانند به میراث زبان و هویت قومیِ خود آسیب برسانند

دبیر علمیِ «سرخط» با محاسبات نادرست و تصورِ سرپرستی بر تمامِ امور سرخط، با تحمیلِ پیشوند «آ» به فعل‌های مرکب اسنادی، به شرح آن‌چه که در فرهنگ رانکوه نگاشته است، با بدآموزی‌اش زبان گیلکی را تخریب کرده‌ است. در زبان تاتی، افعالی که نخستین حرفش «آ» باشد وجود دارد، اما زبان گیلکی آن را نمی‌پذیرد.

بی در زدن وارد شو ۱۸ آذر ۱۳۹۹
نگاهی به کتاب دوزبانه‌ی محسن آریاپاد

بی در زدن وارد شو

ترکیبات بکر و نو که مختص قلم این شاعر است و نمونه‌برداری و کپی از آن را برای هر شاعر دیگر امکان‌ناپذیر می‌نماید.

زبان و رنج نوشتن ۱۷ آذر ۱۳۹۹
درباره‌‌ی انتشار شیوه‌ی «گیلکی‌نویسی سرخط»

زبان و رنج نوشتن

«خط» از اندیشیدن و انعکاس کنشی آن در زبان پیروی می‌کند و در سیر تحول خود برای ارتباط از «واژه‌نگار» به «هجانگاری» و سپس به «خط الفبایی» می‌رسد. چیزی که امروز ما نیز از آن بهره می‌بریم.

 شیوه‌‏نامه‌ی پیش‏نهادیِ الفبا و گیلکی نویسیِ «سر خط» و چند نکته ۰۳ آذر ۱۳۹۹
یادداشت یک فعال ادبیات گیلکی در خصوص شیوه‌نامه‌ی گیلکی نویسی

 شیوه‌‏نامه‌ی پیش‏نهادیِ الفبا و گیلکی نویسیِ «سر خط» و چند نکته

بدون شک زبان گیلکی وقتی می‌‏تواند بالندگیِ مناسب خود را داشته باشد که در حوزه‏‌ی نوشتار یا در نظام نوشتاری، خط، آن ساختار مناسب خود را به دست آورد تا مشکلات نوشتاری و خوانداری‏‌اش رو به کاستی نهد.

خواننده گم‌گشته‌ی خود را بازمی‌یابد ۲۱ آبان ۱۳۹۹
نقد کتاب

خواننده گم‌گشته‌ی خود را بازمی‌یابد

روایت داستان، روایت گم‌گشتگی است و من خواننده در پایان انگار خود گم‌گشته را باز می‌یابم که منتظرش نبودم. چرا که به اندیشه‌ی سوال برانگیزم خدشه می‌زند و ذهنم را به جان مایه‌ی دیگر می‌کشاند که دیگر جنگل نیست.