جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • آن‌کس که نه آدمی‌ست، گرگ است* 21 اسفند 1402

    نگاهی به «آهو» داستان عاشقانه‌ی هادی غلام‌دوست
    آن‌کس که نه آدمی‌ست، گرگ است*

    «آهو» قرار بود داستانی عاشقانه باشد و عشق در فرهنگ‌های مختلف «دوست داشتن به حد افراط، شیفتگی، دلدادگی، دلبستگی و دوستی مفرط» معنا شده است، و از این منظر؛ بن‌مایه‌ی داستان تازه‌ی این نویسنده‌ی لاهیجانی «عاشقانه» است؛ اما...

مرا نمی‌توانید از گهواره‌ام جدا کنید 26 بهمن 1402

درباره‌­ی ادبیات بومی استان کرمانشاه مرا نمی‌توانید از گهواره‌ام جدا کنید

از «صفی‌الله» تا «نیازعلی» ندارد 19 بهمن 1402

نگاهی به «خواب اسب» نوشته‌ی هادی غلام‌دوست از «صفی‌الله» تا «نیازعلی» ندارد

در کوچه باد می‌آید 08 بهمن 1402

تحلیلی بر دو داستان کوتاه از « کتاب همه داستان های من» نوشته ی مهناز رضایی در کوچه باد می‌آید

«…که جز مرگ کس را ز مادر نزاد» 04 فروردین 1402
یادداشت محمدجعفر یاحقی درباره‌ی احمد سمیعی گیلانی؛

«…که جز مرگ کس را ز مادر نزاد»

اگر او اجازه می‌داد که نامش را در شناسنامه کتاب‌هایی که با ویرایش وی تشخص یافته و راهی بازار شده، قید کنند، امروز چه‌همه کتاب‌هایی که به نام او مزیّن نبود!

سوگ‌سرود ِ سال سگ 28 اسفند 1401
بر ما روا نبود!

سوگ‌سرود ِ سال سگ

«گوجه‌های پلاسیده» با حجم کمی بیش‌تر از این‌ها ‌که من دارم برمی‌دارم، برخلاف گوجه‌ی سالم، اتیکت دارد «کیلویی ۱۰ هزار تومان»، از همان‌ها که باید چپاند توی حلق فروشنده‌اش!

چرا پیکان‌ سوارها نباید به کیش بروند؟! 27 اسفند 1401
یک موی صاحب پیکان کهنه، می‌ارزد به تمام هتل‌های کیش

چرا پیکان‌ سوارها نباید به کیش بروند؟!

ببیند کار به کجا رسیده است که راست راست در چشم مردم نگاه می‌کنند و می‌گویند اگر پول ندارید به کیش نیایید.

این کاغذِ عزیزِ لعنتی ِ آویزان 17 اسفند 1401
نگاهی به مجموعه‌شعر «دارکوب‌ها راست می‌گفتند» سروده‌ی افشین معشوی، انتشارات یانا 1401

این کاغذِ عزیزِ لعنتی ِ آویزان

کتاب را که ورق می‌زنی، سرشار از کلمات سبز است. سرشار از آب و درخت و پرنده و باران و این موقعیت جغرافیایی شعر معشوری است که با زادگاه‌اش رابطه‌ی نزدیک دارد و حس شعرها را دلپذیر می‌کند.

سفری ذهنی به رنج‌های انباشته شده* 20 بهمن 1401
نقدی بر مجموعه‌داستان «پروازهای عاشقانه» سوسن پیله‌ور

سفری ذهنی به رنج‌های انباشته شده*

استفاده از موضوعات ساده و گاه تکراری زندگی و تبدیل آن‌‌ها به ماجراهایی تاثیر گذار، به کار گیری نوع بیان ساده، نثر گویا و تا حدی بدون زوائد و از همه مهم‌‌تر انتقال دقیق احساسات و هیجانات زندگی و گاهی حتی زنده و واقعی جلوه دادنِ گفت‌وگوها از ویژگی‌های دیگر داستان‌های سوسن پیله ور است.