شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • آن‌کس که نه آدمی‌ست، گرگ است* 21 اسفند 1402

    نگاهی به «آهو» داستان عاشقانه‌ی هادی غلام‌دوست
    آن‌کس که نه آدمی‌ست، گرگ است*

    «آهو» قرار بود داستانی عاشقانه باشد و عشق در فرهنگ‌های مختلف «دوست داشتن به حد افراط، شیفتگی، دلدادگی، دلبستگی و دوستی مفرط» معنا شده است، و از این منظر؛ بن‌مایه‌ی داستان تازه‌ی این نویسنده‌ی لاهیجانی «عاشقانه» است؛ اما...

مرا نمی‌توانید از گهواره‌ام جدا کنید 26 بهمن 1402

درباره‌­ی ادبیات بومی استان کرمانشاه مرا نمی‌توانید از گهواره‌ام جدا کنید

از «صفی‌الله» تا «نیازعلی» ندارد 19 بهمن 1402

نگاهی به «خواب اسب» نوشته‌ی هادی غلام‌دوست از «صفی‌الله» تا «نیازعلی» ندارد

در کوچه باد می‌آید 08 بهمن 1402

تحلیلی بر دو داستان کوتاه از « کتاب همه داستان های من» نوشته ی مهناز رضایی در کوچه باد می‌آید

فریماه فرجامی، آهویی با نگفته‌های دردآلود 10 تیر 1402
در سوگ «ماه‌منیر» سینمای ایران

فریماه فرجامی، آهویی با نگفته‌های دردآلود

سِحری که از وجود و نوع بازی‌اش برمی‌خاست و می‌خواست رازی را بگوید که هیچ‌وقت نمی گفت. چون نمی‌خواست. شاید هم نمی توانست. اما، معمای آن راز همیشه با مخاطبش می‌ماند و آن‌قدر به او منتقل می‌شد که انگار به جوابش رسیده است.

مفاخر و مشاهیر کدام‌اند؟! 08 تیر 1402
سخنی در باب انجمن‌های مفاخر و آثار فرهنگی کشور

مفاخر و مشاهیر کدام‌اند؟!

نخبه به فرد برجسته و کارآمدی اطلاق می‌شود که اثرگذاری وی در تولید و گسترش علم و هنر و فن‌آوری و فرهنگ‌سازی و مدیریت کشور محسوس باشد و هوش، خلاقیت، کارآفرینی و بلوغ فکری وی در راستای تولید و گسترش دانش و نوآوری موجب سرعت بخشیدن به رشد و  توسعه علمی و اعتلای جامعه انسانی کشور گردد.

این‌جا مرگ سمبُل نیست* 07 تیر 1402
نقد کتاب شعر «ندرت ناگوار مرگ» سروده‌ی حنیف خورشیدی

این‌جا مرگ سمبُل نیست*

شاعر در چندین ایپزود، جلوه‌گری مرگ را از مفهومش بیرون می‌آورد و می‌کوشد ناگفته‌ها و ناشنیده‌هایی را برای مخاطبش تصویرسازی کند. این‌جا مرگ سمبُل نیست، آرمان نیست و قرار نیست مرگ در اتفاق طبیعی خودش به خاک شناخته شود.

سنت‌های زبانی غزل کلاسیک با بهره‌گیری از زبان امروز 05 تیر 1402
نقدی بر مجموعه‌غزل «گل پر» سروده‌ی فاطمه حبیبی

سنت‌های زبانی غزل کلاسیک با بهره‌گیری از زبان امروز

نوعی کهنه‌گرایی و ارتجاع ادبی در شعر و به ویژه غزل معاصر در حال رخ دادن است و اتفاقا وظیفه‌ی شاعران جوان این است که با این ارتجاع مبارزه کنند، چون هر حرکت رو به عقبی محکوم به شکست و فنا خواهد انجامید؛ به خصوص اگر این حرکت در ادبیات و هنر رخ بدهد.

«حاجی» تو برو لقمه‌ی خود گاز بزن… 23 خرداد 1402
توهین‌های محمد مایلی‌کهن پایانی ندارد!

«حاجی» تو برو لقمه‌ی خود گاز بزن…

در روزهایی که مرد همیشه معترض حق به جانب مدت‌هاست از یادها رفته است و کسی حتی در پستوی ذهن‌اش سراغی از او نمی‌گیرد، در حالی روی آنتن زنده‌ی تلویزیون می‌آید -که پیش از این در برنامه‌های شبکه‌های آن سوی آب که به زعم بسیاری از مسئولان نظام معاند محسوب می‌شوند شرکت می‌کرد- و ناگهان چنان بی‌پروا به دیگران می‌تازد که هر انسان دارای شخصیتی حتی از شنیدن‌اش شوکه می‌شود.