ایران به برجام متعهد باشد
ایران به برجام متعهد باشد
آلمان، انگلیس و فرانسه روز دوشنبه درپی ترور سردار شهید قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس و گام پنجم ایران در خصوص برجام ، در بیانیه‌ای مشترک خواستار ادامه پایبندی کشورمان به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و خودداری از خشونت شده‌اند.

به گزارش تیترما؛ ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش داد: در بیانیه مشترک منتشر شده سه عضو اتحادیه اروپا در توافق هسته‌ای (برجام) طرفین بر اهمیت کاهش تنش‌های اخیر در عراق و ایران تأکید و دوباره عزم خود را برای مقابله با گروه تروریستی داعش اعلام کردند.

در بیانیه سه کشور اروپایی عضو برجام آمده است که ما مجدداً تعهد خود را برای ادامه مبارزه با گروه تروریستی داعش که همچنان در اولویت قرار دارد، تأیید می‌کنیم. ضروری است که از این نظر ائتلاف را حفظ کنیم و از مقامات عراقی می‌خواهیم که همچنان به پشتیبانی لازم از ائتلاف ادامه دهند.

ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین المللی، آمریکا از برجام، تلاش کرد ، توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان، حفظ کند اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی به منظور حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی ۶۰ روزه آغاز کرد.

دولت جمهوری اسلامی ایران یکشنبه شب ۱۵ دی ماه، گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات در برجام را اعلام کرد که بر اساس آن، ایران، دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

ایران در آخرین گام کاهش تعهدات به توافق هسته‌ای اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت‌های عملیاتی در برجام، یعنی «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار می‌گذارد. بدین ترتیب برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و منبعد برنامه هسته‌ای ایران صرفا بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت. همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی کمافی السابق ادامه خواهد یافت. در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود می‌باشد. سازمان انرژی اتمی موظف است در این چارچوب اقدامات و تمهیدات لازم را با هماهنگی رئیس جمهوری اتخاذ نماید.»

  • منبع خبر : ایرنا