جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • در کوچه باد می‌آید 08 بهمن 1402

    تحلیلی بر دو داستان کوتاه از « کتاب همه داستان های من» نوشته ی مهناز رضایی
    در کوچه باد می‌آید

    پنهان کردن نام شخصیت های داستان خاصه در داستان کوتاه امری رایج است، اما به نظر می رسد خانم رضایی عمدی در این مساله داشته است زیرا  اسامی در یک داستان می توانند گاهی ذهنیت درست یا نادرستی در اندیشه ی مخاطب ایجاد کنند و این امر بالطبع در اینجا نیز ممکن بود اتفاق بیفتد.

آنومی از جهان‌سوم می‌آید 02 بهمن 1402

نگاهی به «آنومی و سرزمین بزرگ‌اندازه‌ها» نوشته‌ی الهه برزگر آنومی از جهان‌سوم می‌آید

وقتی ترغیب می‌شوی داستانی را دوباره بخوانی 23 مهر 1402

نقد و نظری کوتاه بر مجموعه‌ی «همه‌ی داستان‌های من» نوشته‌ی مهناز رضایی وقتی ترغیب می‌شوی داستانی را دوباره بخوانی

«سوشیال مدیا» اسب تروای ادبیات گیلکی 08 مرداد 1401

نگاه شاعر گیلکی‌سُرا به قالب‌های نوین شعر گیلکی؛ «سوشیال مدیا» اسب تروای ادبیات گیلکی

چرا آن‌چه می‌نویسید فقط برای خودتان شعریت دارد! 04 اردیبهشت 1400
نقد و نگاه

چرا آن‌چه می‌نویسید فقط برای خودتان شعریت دارد!

شعر در دهه‌ی هشتاد و دهه‌ی نود حاصلی جز تکرار جریانات مستعمل، بازگشت‌ به اجراهای گذشتگان نداشته است.

گیلک‌ها  نمی‌توانند به میراث زبان و هویت قومیِ خود آسیب برسانند 22 فروردین 1400
متن کامل «محسن آریاپاد» خطاب به دکتر هاشم موسوی در خصوص «بسته‌ی گیلکی سرخط»

گیلک‌ها نمی‌توانند به میراث زبان و هویت قومیِ خود آسیب برسانند

دبیر علمیِ «سرخط» با محاسبات نادرست و تصورِ سرپرستی بر تمامِ امور سرخط، با تحمیلِ پیشوند «آ» به فعل‌های مرکب اسنادی، به شرح آن‌چه که در فرهنگ رانکوه نگاشته است، با بدآموزی‌اش زبان گیلکی را تخریب کرده‌ است. در زبان تاتی، افعالی که نخستین حرفش «آ» باشد وجود دارد، اما زبان گیلکی آن را نمی‌پذیرد.

خواننده گم‌گشته‌ی خود را بازمی‌یابد 21 آبان 1399
نقد کتاب

خواننده گم‌گشته‌ی خود را بازمی‌یابد

روایت داستان، روایت گم‌گشتگی است و من خواننده در پایان انگار خود گم‌گشته را باز می‌یابم که منتظرش نبودم. چرا که به اندیشه‌ی سوال برانگیزم خدشه می‌زند و ذهنم را به جان مایه‌ی دیگر می‌کشاند که دیگر جنگل نیست.

از بی‌مرزی عشق تا فرامرزی شعر 03 مرداد 1399
یادداشتی بر مجموعه شعر «باران را به خانه می برم» سروده‌ی فرامرز محمدی‌پور

از بی‌مرزی عشق تا فرامرزی شعر

عشق يك وديعه‌ی الهي است، امانتي الهي كه خدا فقط بر دوش آدمي نهاده است و از این منظر، دليل آفرينش هستي، عشق است و اساس هستي، عشق است.

بوی نوشتن 31 تیر 1399
نقدی بر بوی برف نوشته ی شهلا شهابیان

بوی نوشتن

کمی بعد کامیون ها از راه می رسند. سه کامیون یشمی رنگ پر از سالدات روس. افسری پیاده می شود. به اشاره دستش سرباز ایرانی نگهبان ساختمان شهرداری رشت جلو می دود. دیلماج از زبان افسر روس می گوید سرباز تفنگش را تحویل بدهد. سرباز ناباور نگاه می کند." تاواریش ما سالدات پادشاه! "افسر روس عصبانی می شود. فریاد می کشد. دستور می دهد. عزیزه جان نه ساله می ترسد.