کودک تاب‌آور
کودک تاب‌آور
آموزش دادن مهارت‌های زندگی به کودکان و یادآوری این نکته که همه‌ی افراد شبیه به هم نیستند و تفاوت‌های فردی باعث می‌شود تا تفاوت‌هایی در روند زندگی هر شخص وجود داشته باشد، باعث افزایش تاب‌آوری در کودکان می‌شود.

شقایق هاشمی شکفته

 

 

 

 

شقایق هاشمی شکفته*

اگر بخواهیم کودکان تاب آور را بشناسیم، باید در ابتدا به تعریف تاب‌آوری بپردازیم.

تاب‌آوری توانایی عبور از دشواری‌ها و بازگشت به تعادل اولیه  و توانایی سازگاری مثبت با شرایط تهدید کننده‌یی است که ناخودآگاه هر انسانی در زندگی با آن مواجه خواهد بود.

این شرایط سخت، فقط مختص بزرگسالان نیست، بلکه کودکان نیز با دشواری‌هایی مواجه خواهند بود که مجهز بودن آنان به توانایی‌هایی از قبیل تاب‌آوری و مهارت حل مسئله به عبور موفقیت‌آمیزشان از این مراحل کمک خواهد نمود.

شقایق هاشمی شکفته

 

کودکان تاب‌آور، بهتر می‌توانند استرس خود را کنترل کنند. با این توضیح، اکنون متوجه می‌شویم که چرا برخی از کودکان در برابر مشکلات، به سرعت در هم می‌شکنند و آسیب‌پذیر هستند و برخی آرام و منطقی.

به کودکانی که در مدت زمان کوتاه‌تری از مشکلات و نوسانات ایجاد شده عبور می‌کنند و انعطاف‌پذیر هستند، کودکان تاب‌آور می‌گویند . یکی از عوامل تاثیرگذار و مثبت در افزایش تاب‌آوری، خلاقیت است.

کودکان بالفطره خلاق هستند؛ اما مداخله‌ی والدین در حل مشکلات کودکان و نشان دادن سریع راه حل‌ها باعث می‌شود، خلاقیت کودکان و مهارت حل مسئله در آن‌ها به خوبی رشد نکند. نکته‌ی مهم این است که ناظر بر اعمال کودک باشیم، بدون این‌که در کار او دخالت کنیم و روش درست انجام کار را به او بیاموزیم.

هنرهای تخیلی و خلاقانه کمک می‌کند تا کودک خود را کشف کند و حواس خود را درگیر کند و همین امر منجر به توسعه‌ی بهتر عواطف می‌شود.

برقراری رابطه‌ی بین فردی، واقع بینی و پذیرش تغییرات در زندگی، خوش‌بینی و بزرگ‌نمایی نکردن بحران‌ها، پرورش مثبت نگری، ابراز احساسات،  امیدواری، تقویت پیوندهای عاطفی و انعطاف‌پذیری به افزایش تاب‌آوری در کودکان کمک خواهد کرد. اعتماد به نفس و عزت نفس بالا در کودکان یکی دیگر از عوامل موثر در افزایش تاب‌آوری است.

یادگیری یک مهارت و خلق آثار و دادن مسئولیت‌هایی در حد توان آنان باعث استقلال کودک، بهبود و افزایش عزت نفس می‌شود .کارهای هنری به دلیل ایجاد مهارت باعث افزایش خلاقیت، حل تعارض به روش خلاقانه، برخورد بهتر با مشکلات و موقعیت‌های منفی می‌شود و داشتن روابط اجتماعی و خانوادگی مطلوب و صمیمی در افزایش تاب‌آوری کودکان موثر است.

آموزش دادن مهارت‌های زندگی به کودکان و یادآوری این نکته که همه‌ی افراد شبیه به هم نیستند و تفاوت‌های فردی باعث می‌شود تا تفاوت‌هایی در روند زندگی هر شخص وجود داشته باشد، باعث افزایش تاب‌آوری در کودکان می‌شود.

داشتن کودکانی تاب‌آور باعث می‌شود به داشتن جهانی زیباتر امیدوار شویم .

 

* کارشناس ارشد روانشناسی- هنر درمانگر

  • نویسنده : شقایق هاشمی شکفته
  • منبع خبر : اختصاصی