با نرخ‌های دستوری مرغ‌دار قادر به تولید نیست
با نرخ‌های دستوری مرغ‌دار قادر به تولید نیست
یک کارشناس ارشد تغذیه‌ی دام می‌گوید «جوجه‌ریزی کم‌تر از نیاز» باعث کم‌بود مرغ در بازار است.

دلیل کمبود مرغبه گزارش تیترما؛ سید کاظم موسوی اشکوری کارشناس ارشد تغذیه‌ی دام در گفت‌وگو با تیترما گفت: کم‌بود و یا نبود نهاده‌های دامی به خصوص کنجاله‌ی سویا یکی از عمده‌ترین دلایل وضعیت فعلی بازار مرغ است، زیرا قیمت کنجاله‌ی خوب حدود ۱۸۰۰۰ هزار تومان است که نرخ مصوب دولتی این کنجاله ۳۲۰۰ تومان است.

موسوی اشکوری با اشاره به این‌که مرغ‌داران توانایی تامین در حدود ۶۰ درصد «ذرت» را دارند، می‌افزاید: گاهی همین مقدار هم به دام‌دار نمی‌رسد که نرخ مصوب آن در حدود ۱۷۵۰ تومان و قیمت بازار آزاد ۴۶۰۰  تا ۵۰۰۰ تومان است.

این کارشناس ارشد تغذیه‌ی دام ادامه داد: ذرت حدود هفتاد درصد خوراک یک مرغ است، مکمل‌ها و کنجاله‌ی سویا، هزینه‌ی واکسن، سوخت و….. در ماه‌های اخیر چند برابر شده است، به همین دلیل مرغ‌دار به  نتیجه می‌رسد که جوجه‌ریزی انجام ندهد.

این فعال صنعت دام و طیور تصریح کرد: در این بین اندک کسانی هم هستند که سهمیه‌ی کنجاله‌ی سویا را آزاد می‌فروشند به دلال‌ها و دلال‌ها هم با مخلوط کردن سبوس، خاک آجر، ماسه و… کنجاله‌ی تقلبی تهیه می‌کنند و می‌فروشند.

سید کاظم موسوی اشکوری در پایان یادآور شد: با نرخ‌های دستوری، قیمت‌ها هیچ وقت درست کارشناسی نمی‌شود، چون‌ کارشناسان دولتی در چرخه‌ی تولید نیستند و مشکلات را درک نمی کنند و از  بیرون گود می‌گویند لنگش کن، این قصه‌ی پر غصه‌ی تولید در بخش کشاورزی و دام‌پروری است و هیچ برنامه‌یی برای این بخش‌ها وجود ندارد.

 

  • نویسنده : تحریریه
  • منبع خبر : اختصاصی